• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-05-19 15:57:40 följande:
    Jag har utmaning imorgon kaffedejt med en tjej på starbucks. I löööv starbucks kaffedrinkar med massa onyttigheter i så som caramelsyrup. Får väl bli en latte eller liknande.
    Svart kaffe m vispgrädde? (och kanske Canderel, typ)
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Joddan skrev 2011-05-19 16:21:26 följande:
    Någon som har bra glassrecept? Finns många på google men vill ha ngt "beprövat".
    Jag gjorde på en paket mascarpone, en klick vispad grädde, 2 äggulor, starkt espressokaffe och ekovaniljpulver. Elvispade ihop och frös på vanlig sätt. Det blev kompakt, men jättegott.

Ischoklad: Såhär brukar jag göra: 100 gram Lindts 90%, 80 gram eko-kokosfett m smak.

Ibland sätter jag en saltkristall på toppen, ibland smaksätter jag med mint, kaffe eller mer kokosessens. 
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-05-19 18:28:50 följande:
    Nej, jag läste bara inläggen på sista sidan, det räckte mer än väl
    Jag också. Suckade och klickade vidare.. Jag ORKAR bara inte liksom....
  • Linda1976
    Enensammamma skrev 2011-05-20 06:51:34 följande:
    Aldrig mer alkohol?
    huh?
  • Linda1976
    Duntoffla skrev 2011-05-20 08:30:35 följande:
    Det är precis fördelningen jag är rädd för. Annars är vi duktiga här hemma på att skriva menyer och har alltid typ kött, kyckling, köttfärs, fisk och sånt hemma. Jag är nog mest undrande över mellanmål och sånt. Om vad man ska välja till dem och hur många man får äta per dag. *gillar mellis*

Ska kika på någon av de ställen du rekommenderade, tack!
    Det finns veckomenyer i ts
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-05-20 09:52:07 följande:
    Måste bara kolla en sak med er.

Idag stod det i lokaltidningen om en tjej som hade fått tjocktarmen spräckt (!!!) av att följa viktminskningsprogrammet Xtravaganza. Enligt artikeln har företaget många anmälningar mot sig från folk som har blivit sjuka eller skadats av att äta så som de förespråkar. Självklart läste jag vidare för att se vad det var som var så farligt... OK att äta "VLCD"-soppa ("very low calorie diet") i flera veckor verkar ju inte så himla smart, samma gamla svält/bantning som hör hemma nånstans på 80-talet och borde ha lämnats kvar där, men det lär man ju mest bli trött av och få näringsbrist, inte bli dödssjuk? Och när det då stod om vad som hade pajat tarmen för just den här tjejen så stod det om "en matsked linfrön på gröten och dubbelt så mycket vatten som vanligt"... och att det var för att hon var så "hjärntvättad" av sin kostrådgivare som hon gick med på denna extrema diet...?!

... och jag bara: WHAT?!

När jag äter fröknäcke blir det ju linfrön i betydligt större mängder än en matsked, och vatten ska man ju bälga i sig i mängder när man äter low-carb...?

Kommentarer på det???

K
    Läste också det. Men hon började väl med linfrön när hon redan var förstoppad av allt extravaganza-pulver som kloggat igen i tjocktarmen? (UÄK!!). Och sen kom linfröna och fastnade också. Alltså tror jag det var pulvrets fel och inte linfröna. Jag spekulerar hejvilt!
  • Linda1976
    OnMyWay skrev 2011-05-20 09:53:54 följande:
    Hej! Ni kanske inte minns mig. Jar kört lchf med lite avsteg för cambridge (vågar man säga cambridge i en lchf tråd? )
    Nu har jag nästan uppnåt mitt mål, Bara 4 kg kvar och LANDSTINGET BETALAR MIN BUKPLASTIK pga all häng hud! Tack för att ni sprider lchf info på familjeliv, tack vara er är jag idag normalviktig  
    GRATTIS!! Gud så skönt det måste vara!!

JA, man vågar säga CK!! My god, jag gick ju ner 45 kg med CK 2005/2006. Det räddade livet på mig DÅ, annars hade jag ätit ihjäl mig. LCHF hade inte funkat då, jag var så nere i matmissbruk att jag hade kunnat äta Bregott rätt ur paketet....

NU är jag dock glad att jag har lchf annars hade jag nog pendlat mellan hetsätning och CK. Typ forever. 
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-05-20 09:59:23 följande:
    Min spontanta kommentar är att man väl inte ska äta mer än 1-2 msk linfrön per dag pga nåt gift i dom!?

Sen tycker jag också det är konstigt att de skulle få magen sprucken av att äta linfrön om dom inte gör nånting annat rejält fel...
    Precis. "Råa" ur paketet (eller vad de nu är) ska man inte äta mer än 1-2 msk, men är de tillagade (som typ i knäckebröd, frökex) så ska det inte vara nån fara, efter uppvärmning. Nu tror jag iofs inte att det är "tillagade" linfrö hon åt, utan säkert bara utrörda i vatten...
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-05-20 10:04:25 följande:
    Vänta här nu... man SKA ju äta Bregott med sked direkt ur paketet?
    Ja, gärna ihop med 10 rostmackor m lemon curd. Tills magen spänner. Verkligen hälsosamt

Ang farligheten m linfrön... Jag äter typ 1 kvadratdm rawfoodkex varje morgon, det är nog drygt 2 msk linfrön+ lite andra frön. De är ju iofs tillagade i ca 50-70 grader i 12 timmar.... vad tror ni? *nervösch-s* (för att citera Kopps)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**