• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Joddan skrev 2011-05-14 22:33:42 följande:
    Denebola

Ok. Jag bara antog att det var laktos. För jag har varit känslig mot laktos under mina graviditeter nämnligen.
    Ska ringa och kolla närmare.
    Men då är det kokosfett jag får köra på i så fall?
    Det måste vara mjölkprotein, eftersom det är laktos i bröstmjölk, oavsett vad du äter.

Kokosfett (ekologiskt), ghee, olivolja, rapsolja 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Fiaz skrev 2011-05-15 11:08:05 följande:
    Är ost och skinkrullar med lite philladelphia ost på en ok frukost? Har ingen matlåda heller så jag tänkte köra på rostbiff och coleslow kanske?

Igår var vi bort bjudna på tacos och Mellofinal! Åt dock inga bröd, skal eller majs, tog finn crisps och doppade i gucamolen och gräddfile. Tänker jag rätt nu? Det viktigaste: GÖR jag rätt? Är så nervig att det ska gå åt fel håll!
    Ska du ner i vikt? Hur många finncrisp åt du? Det är 4 gram i ETT finncrisp.

Det beror ju på - du åt inte en massa chips och godis, det är ju bra. Ska du hålla dig runt 20 gram/dag så är det mindre bra.... 
  • Linda1976

Jag har skött mig skapligt idag. Om nån är intresserad (eller vill ha inspiration)

fr: frökex m tuna-röra
    lunch: sparris, serrano, bea, parmesan
    middag: biff, broccolisparris, café de parissås

Annat helgbus: Bountysar när vi var på bio och såg Fast 5. SKITBRA!! Paul Walker har aldrig varit snyggare, och The Rocks överarmar har aldrig varit bredare, shit asså.

Och nu på kvällen åt jag ½ dl jordnötter och 1 ruta 90% 

• Linda1976
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-15 21:59:44 följande:
    Jag har en fundering; när ni pratar om att fuska osv. Vad btyder "att fuska" för er?.
    Är det när man smakar på några chipsbitar, eller är det när man äter en hel näve eller en halv påse?
    Är det när man tar en tugga av en fralla eller är det när man käkar upp en hel fralla?
    Är det fusk när man smakar några skedar av mannens glass eller när man själv äter en hel skål? 
    (Hoppas ni förstår vart jag vill komma). 
    Vad betyder "fusk" för just dig?

Och helt OT:

När man får frågan: "Är det inte dags för en liten snart?", betyder det att man blivit vuxen då? För i så fall har jag inte riktigt hängt med i svängarna.. haha
    Fusk är när jag äter sånt jag inte har tänkt, bara för att jag "råkar". Går vi ut och äter planerar jag i förväg att tex äta en chokladtryffel och en dubbel espresso m råsocker till effe. Planerat och uträknat.

Sen har jag lite svårt för uttrycket fusk. Det blir så laddat, man får ju inte känna att oj - jag åt en tugga macka "jag har fuuuuskat" - om du fattar hur jag menar. 
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-05-15 22:17:32 följande:
    Fusk tycker jag också låter så negativt...njutardagar kanske? är det ens ett ord? xD
    Men ALLA dagar är ju njutardagar på lchf. "Fria" dagar kanske? Eller "paus"-dag. En paus från vanliga matlivet. Vd tycker ni? Så kan vi radera "fusk" ur vårt vokabulär - It´s ALL in your MIND!!
  • Linda1976

Men guuud vad ni skriver!

Roligt med lite nya i tråden *vinkar*

Idag gjorde jag misstaget att äta för lite till lunch. Hade med mig 3 pannbiffar, några broccolisparrisstjälkar och ½ burk Lallerstedts bea som jag tänkte skulle räcka till idag+imo.

Jag åt således 1,5 pannbiff, 3 broccolisparrisar och 2 msk sås. Efter 1,5 h var jag hungrig igen, så när jag kom hem vid 16 så var jag tvungen att paniksteka 2 ägg och ½ paket bacon och en stooor klick Café de parissås från igår. Big mistake  att äta för lite... Men jag gick inte upp i fikarummet på jobbet och åt godis iaf *applåderar mig själv*

Ang härdat kokosfett: Jag skulle INTE stoppa i mig det, då jag tror (obs! Tror!) det är direkt skadligt. Här finns lite info som verkar sansad, till skillnad från kif - those crazy bastards. http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/ 

• Linda1976
    Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?
    Nej, pinnglass ute är inte särskilt gott - ute på stan nöjer jag mig en iskall pepsi max. Hemma kan jag göra god lchf-glass.

Vad äter resten av familjen, barnen?
    Sambon äter som jag men äter även chips, pizza osv gaaanska ofta. Han blir inte fetare, men går inte ner heller. Inte för att han direkt behöver gå ner, men ett par kg skulle inte skada.

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?
    På restaurang äter jag antingen på ställen som funkar, Hereford beefstouw, Texas longhorn, tapasrestauranger, eller så väljer vi lyxkrog och då är det ett speciellt ställe, och då äter jag vad jag vill, planerat avsteg.

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?
    Liseberg är ett kapitel för sig. Vi bor i Göteborg, så jag försöker äta rejält innan. I nödfall kan jag äta en korv utan bröd, eller så. Ofta klarar jag mig med att bara dricka där. 

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?
    Sen jag hittade frökex och pones saknar jag inte bröd på ett ohanterligt sätt. Skulle jag nångång ställas inför nybakt bondbröd så överlägger jag med mig själv om jag vill göra ett planerat avsteg.
    Godis? Jag är nöjd med lchf-Bounty, Lindts 90% och ischoklad. Jag har alltid föredragit choklad framför sockergodis.

Nu låter jag überpräktig, men det är jag inte. Ibland faller jag igenom såklart bara för att "förbjudet" finns inom räckhåll, men oftast är lchfmaten så bra och tillräcklig att jag inte känner nån saknad efter kolhydratmat.
  • Linda1976

Glömde: Dottern äter som vi, men med tillägg av ris eller pasta. Hon har alltid varit ett proteinbarn och kan äta 10 skivor gravad lax utan nåt till, eller en fet skiva oxfilé utan potatis.

Som kvällsmat får hon alltid smoothie på yoghurt, mjölk, hallon, mango eller andra bär och ibland smugglar jag ner en äggula och lite vispgrädde som man gör till valpar, haha.... 

• Linda1976

Kollar nu på hela Fråga Doktorn...

Nu är det läkartanten som svarar, HUUUR kan hon stå och säga att parabener är ofarligt. Kärring!

Nu verkar det dock arta sig, för nu är det dags för LCHF! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**