jeng skrev 2011-04-26 13:56:34 följande:
Jo, men det har vi också skrivit väldigt många gånger i den här (och andra) trådar. Att både kostdoktorn, Anna Hallén, Ulrika Davidsson och Dr Dahlqvist faller på sina fina "ät inte, ät lite, ät mycket" listor. Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. (Oftast är 20 gram en väldigt bra riktlinje för de flesta) Och det där med vilken fördelning man bör hålla, det ser man också om man läser på mer i detalj. Folk i allmänhet förstår sig inte på hur man räknar på mat, och därför så kan man inte locka folk till en diet genom att marknadsföra hur man räknar och bla bla bla... Man går på allmänna råd. Det räcker inte om du vill gå ner i vikt

(Oftast iaf) Tyvärr så är det så.
Den här tråden kan ju vra svår för nybörjare också av den anledningen att det är många "gamla rävar" här, många som har hittat sin egen stil av lchf, som inte är den vägen man bör välja som nybörjare. Dessutom så skrivs så mycket här att det kan vara svårt att hänga med i vad som är tips för nybörjare, vad som sägs i vissa frågor osv. Därför är det viktigt att man läser bra litteratur om LCHF, och allra bäst är faktiskt böcker! Då vet man att man har fått en kurs från början till slut, till skillnad från om man surfar runt på tex kostdoktorns hemsida där man ALDRIG (tror jag) kommer kunna läsa allt som är skrivet... Sedan använder man tråden mestadels för oklarheter, peppning, recept och för att det är jäkla kul att hänga här!

Som tillägg skulle jag vilja säga att rekommendationslistorna kan funka för någon som vill äta LCHF för att må bra i största allmänhet, medan LCHF för viktnedgång oftast måste se lite annorlunda ut. LCHF beskrivs ofta som en viktminskningsmetod vilket det egentligen inte är (fast man kan gå ner i vikt med LCHF - det gäller bara att se skillnad på begreppen). Det finns helt enkelt olika sorters LCHF och därför är det viktigt att läsa på hur man ska göra för att äta den LCHF som passar just en själv bäst.
Mina boktips är
Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt
Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt
Ät fet mat av -"-