• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-27 14:09:53 följande:
    vad kul :D
    ja vem vet, kanske fler som äter så, eller så kanske man kan inspirera folk^^
    Tänker dock inte bli en sån där "kostdoktorn.se" franatiker som ska trycka på kosten på andra :P
    Ha den neutrala inställningen att du väljer vad du äter så får de andra välja vad de äter. Var positiv, men säg ifrån om de klankar ner (om de skulle få för sig att göra det). Förhoppningsvis är de bara nyfikna, även om de inte fattar grejen
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-27 14:20:14 följande:
    hihi ja det känns skönt att kunna välja ska träff ahon imorrn så vi får väl se om jag kommer in och sprider irriterad glädje :D

Haha, problemet med mig är att jag är hälften turk så jag har stark temperament. Men sitter man mittemot nån som man dessutom jobbar med hela sommaren är det nog lättare att hålla tillbaka ilskan när dom säger "Du dör utan kolhydrater, JAG kan äta så och kolla, JAG är smal"
    får fantisera ihop nån hemsk blodig scen i mitt huvve så känns det bättre
    "Japp, och när jag är död ska jag hemsöka dig för alltid"

• Denebola
    Bordeaux skrev 2011-04-27 16:39:01 följande:
    Jucea svarade mig tidigare i tråden när jag iihop mina gram och % så skrev hon så här

"Ni som räknar gram och procent. SOm Denebola säger så räknar ni Mängdprocent, medan det är Energiprocent ni ska räkna. Fett ger 9 kcal per gram medan protein bara ger 4. man räknar alltså så här:

90 gram protein = 90*4 kcal =  360 kcal detta är 25% av energiintaget på en dag låt säga.

75E% blir alltså 360*3 = 1080 kcal vilket delat på 9 ger 120 gram fett.

Nu har jag ju struntat i kolhydraterna här... Äter man 20 gram kolhydrater så är det försumbart."

Blev det klarare?

Fast Denebola sa massprocent Storheten massa anges förkortat som m, energi som E.
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-04-27 17:10:28 följande:
    Ok, då ska jag citera dig rätt nästa gång. Jag tycker ju om att leva ite farligt i vardagen så jag blandar ihop massprocent med mängdprocent . Så modig är jag
    Fast det var inte du som gjorde fel (jo, när du sa att du citerade mig)
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-27 19:15:56 följande:
    Jag försöker att inte lägga mer än 500kr i veckan på mat. Alltså 2000kr drygt i månaden.
    vet inte om det är mkt eller lite för en person. Min mat har iaf blivit dyrare då jag innan levde på billiga nudlar som jag bara stekte med kyckling och så pizza nångång och nån annan ordentlig maträtt nångång i veckan :P dessutom åt jag bara en gång om dagen, om ens det. Inte undra på att jag ser ut som jag gör haha.
    Jag lägger ungefär så mycket som du, plus minus (köper på mig när det är extrapris, men så har man kanske igen det en annan månad). Tror det blivit lite dyrare än förut (men då höll jag inte koll på ekonomin på samma sätt så jag gissar bara), men samtidigt känner jag att maten är det sista jag vill kompromissa bort, blir jag tvungen att snåla drar jag hellre in på shopping etc i första hand.
  • Denebola

Hur ok är inlagd gurka? Fick just cravings...

• Denebola
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 20:59:15 följande:
    Snälla: PONES RECEPTET!!!
    Jag skrev ut och har slarvat bort, nån som lätt kan kopiera in?
    Kolla om det inte ligger i recepttråden
  • Denebola
    Segelvind skrev 2011-04-27 22:22:19 följande:
    Jag kan fika med dig om du bor i närheten Så kan du både skratta och gråta

Jag gissar att du vill upp i vikt med kolhydrater på 30g per dag?

Nallebjörnis! Nu börjar det likna nåt! Oliver och Babybell I like! Går ju till och med att ha i kylen på jobbet. Hurra
    Kolla noga på näringsvärdet på oliver, jag har stött på varianter med upp till 8 g kh/100 g medan det även finns de som har 0 g!
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-27 22:13:46 följande:
    För den som har idétorka ang frulle kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716f30b9cb46... 

Vanligtvis tycker jag att KIF är ett fanatiskt forum utan utrymme för diskussion alls, och äter man ett äpple så blir man mördad av lchfmaffian där, men länken innehåller många bra tips  
    Har bara kommit till tonfisksalladen, men jag förstår inte att man rekommenderar tonfisk i olja när man samtidigt ska undvika solrosolja. Alla tonfiskburkar jag kollat på så har det varit solrosolja i. Dessutom tycker jag att den tonfisken inte är lika god. Eller är det något dåligt med vattenfisken som jag inte vet?
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-27 22:38:07 följande:
    Har det inte att göra med att om du häller av oljan som kommer med och sen fyller på med bra olja eller smör så fick man bra fördelning mellan omega 6 och omega3?  har för mig att jag har läst om det där.... att tonisken i vattnet suger ur näringen ur fisken så den i olja är bättre, men att man inte ska äta all olja lixom....
    Fast för att balansera omega-6 måste man väl äta omega-3, och det är väl tillräckligt "svårt" att få i sig nog av det utan att dessutom behöva kompensera för högt omega-6-intag?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**