• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Enensammamma skrev 2011-05-24 08:55:46 följande:
    Vilken bea då? Trodde det va för mkt tillsatser
    Erik Lallerstedts! Godast och minst tillsatser.. 0,5 carbs/100 gr
    Fiaz skrev 2011-05-24 09:07:28 följande:
    Jag brukar köpa Rydbergs bea! Tycker den är godast :)
     Har du läst innehållsförteckningen?  
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    helene306 skrev 2011-05-24 09:53:12 följande:
    Jag behöver lite hjälp. Vår 6-åring klagar mer och mer på ont i magen. Jag vet inte i vilken ände vi ska bena. Jag funderar på att köpa laktosfritt och testa men tänk om det är mjölkproteinet han reagerar mest på? Vad köper man för produkter då? Sen funderar jag på gluten. Kanske är det det? I morse klagade han på ont i magen men det blev bättre efter toabesök. Sen drack han apelsinjuice på tom mage och klagade igen. Det var iofs inte det bästa att hiva i sig juicen. Sen tuggade han i sig lite smörgås och det lugnade sig väl lite men så kom lite klagomål igen. När jag sa att han får vara hemma från förskolan försvann det magonda direkt. Han klagade på ont i magen igår också men vi kan inte komma fram till om det är något speciellt han ätit. Han föredrar ju kolhydrater som Kelloggs och smörgåsar, mannagrynsgröt kan gå ner, makaroner men han är skitträlig i maten och vägrar smaka eller prova annat. På förskolan äter han självklart bra men här hemma är allt äckligt.

Tankar, funderingar mottages tacksamt! Jag skulle vilja att han testade ägg på morgonen men det vägrar han. I så fall går han till förskolan utan frukost och det går inte jag med på.
    Det jag reagerar mest på är att det försvann när du sa att han får stanna hemma. Mjölkprotein brukar väl visa sig tidigare? 
    Det är inga problem på förskolan? Är de på helgerna också han har ont?  
  • Linda1976

9 ggr av 10 gör vi egen bea, men ibland är det skönt att bara värma en köttfärsbiff från frysen och ta en klick färdig.

Av alla färdiga jag testat har Lallerstedts lägst carbs-innehåll och renast!

Rydbergs: atten, vegetabilisk olja, dragonextrakt, mjölkpulver, förtjockningsmedel (E1422, E412, E415), gult senapsfrö, socker, salt, kryddor, lök, ättika, surhetsreglerande medel (E330), konserveringsmedel (E202, E211), färgämne (E160a), aromämne

Näringsvärde per 100g:

Proteinhalt   1,0g   Kolhydrathalt   5,0g   Fetthalt   39g   Energivärde   1550 kJ/370 kcal  

Lallerstedts innehåller bara olja, ägg, kryddor och 2 E-nr. (konserveringsmedel) Lite skillnad  

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 13:41:32 följande:
    vart får man tag på lallersteds?
    Alla affärer typ!

Jag handlar alltid på Maxi, men jag antar att de finns överallt. Förmodligen inte Netto och Lidl dock. 
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 13:48:08 följande:
    För jag har bara  hittat lohmanders och rydbergs och erics på ica och citygross men ska kika mer när jag är ute på affärerna
    Jamen då har du ju hittat Eriks? Eller?
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 13:50:59 följande:
    japp eriks
    Ja, och du frågade var den fanns  ? men då vet du ju redan?
  • Linda1976
    Enensammamma skrev 2011-05-24 14:40:32 följande:
    Vart säljs den?
    Ica m fl. (som står ett par inlägg bakåt )
    Enensammamma skrev 2011-05-24 14:46:00 följande:
    Vart hittar jag mandelmjöl?
     Antingen beställer du på nån nätbutik, eller mal själv m mandelkvarn
  • Linda1976
    Annanym skrev 2011-05-25 13:18:31 följande:
    Alltså nu blir det "det där ämnet" igen. Så bajs-känsliga läsare får härmed anses varnade.

I morse funderade jag seriöst på att sluta med LCHF bara för den härliga känslan att kunna bajsa utan att det blir trauma. Satt svettig och gråtande på toaletten, helt utan resultat (här kan vi VERKLIGEN tala om blod, svett och tårar!). På lunchen gick jag till Apoteket och införskaffade en liten rektal "vän" och nu känns det som att ljuset har återvänt.

Seriöst alltså, jag vet fan inte om det är värt att fortsätta den här banan? Det kan väl för sjutton gubbar inte vara meningen att man ska spräcka hela röven?
    Det där låter verkligen inte trevligt. Antar att du provat klassiker som linfrön, dricka extra vatten, öka på fettet?
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2011-05-25 15:42:35 följande:
    Kan man ta sojamjölk istället eftersom inte jag tål mjölkprodukter ???
    Soja är inte nyttigt för kroppen. Gör hellre äggmjölk utan grädde. Kanske en skvätt havregrädde i?
  • Linda1976
    Om soja: 

Varning för sojaprotein!
    Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustri har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja 

Varför är soja skadlig för människan?
    Alla baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (t.ex. spannmål) innehåller växtgifter som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. Vad gäller soja är några ingående växtgifter av särskilt intresse: 

Fytinsyra hämmar upptagning av mineraler, som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Syran neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider. Eftersom du behöver mineralerna för att hålla dig frisk och eftersom t.ex. järn är så betydelsefullt för syretransporten i blodet, är det lätt att förstå nackdelarna med intag av fytinsyrahaltiga födoämnen för den som idrottar. 

Höga halter av fytinsyra är skadliga för tillväxten hos barn och ungdomar. Inte bara soja, utan också fullkornsprodukter, innehåller fytinsyra. 

Lektiner har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och, om proteinomsättningen är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och du har fått en s.k. autoimmun sjukdom. 

Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom är soja som proteinkälla undermålig jämfört med animalisk föda, eftersom viktiga aminosyror, som metionin och cystein saknas. Metionin är en essentiell aminosyra, dvs. kroppen kan inte bilda den själv, utan den måste tillföras via födan. 

Andra proteinrika baljväxter delar dessa dåliga egenskaper med sojabönan, men sojan innehåller ytterligare dåligheter som är speciella för den. 

Soja förknippas med störningar i hormonsystemet, försvagning av immunsystemet och minskning av sköldkörtelns aktivitet. (sköldkörtelhormonet styr ämnesomsättningen i kroppen). 

Soja innehåller nämligen s.k. fytoöstrogener (liknar det kvinnliga könshormonet östrogen) varför modersmjölkersättningar baserade på soja har satts i samband med en tidigarelagd sexuell utveckling hos flickor och en senarelagd eller hämmad sexuell utveckling hos pojkar. Flickor kan utveckla bröst och pubesbehåring före åtta års ålder och i en del fall före tre års ålder! 

U.S. Food and Drug Administration har en lista på 288 vetenskapliga studier, som tar upp de skadliga effekterna av att äta sojaprodukter. 

Soja används numera också som kraftfoder i djurhållningen. Detta har negativa konsekvenser, dels därför att soja som alla bönor innehåller mycket av inflammationsdrivande omega-6-fett (mer om detta senare) och dels för att produkterna från djurhållningen innehåller fytoöstrogener. Vill du äta riktigt kött, ska du därför äta kött från vilt eller från gräsbetande, ej kraftfoderuppfödda djur. 

Sammanfattning:
    Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. Undvik bönor, särskilt mat baserad på sojabönor! 

Sojabaserad modersmjölkersättning höjer dramatiskt östrogennivåerna hos barnen och tidigarelägger puberteten hos flickor och senarelägger och undertrycker könsutvecklingen hos pojkar.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**