• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Primrose: Du ska inte köpa tonfisk i olja, det är skräpolja (typ majs eller palm) de använder som inte alls är nyttig, bättre att tillsätta bra fett själv. Vad köpte du för bea? Tips: Erik Lallerstedts innehåller minst tillsatser och smakar enligt empiriska studier bäst

Savojkål? Jag ska presentera idén för sambon! Tack för tips! 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Annanym skrev 2011-06-06 08:43:17 följande:
    Uuuuh. Jag har inte förmått mig att prova ännu. Det låter så äckligt.
    Det är det inte. Jag är inte såmycket för kaffe. Jag gör ägg-varmchoklad istället. 2 äggulor, 2,5 dl varmt vatten, 1 stor msk kokosfett, 1,5 msk ekologiskt kakao, 2 Candereltabletter. 

Ibland har jag med det i termos på jobbet, och en del är såklart misstänksamma. Jag tvingade någon att smaka "Det smakar ju precis som varm choklad - men inte så sött!" (sagt av en godisätare med helt andra smaklökar )

JAG VET sa jag  
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-06-06 09:05:45 följande:
    Och jag som tyckte att Eriks smakade sämst...
    Stark/frän på något vis. Inte alls så där rund som ex Ica's eller Lohmanders.
    Haha, och jag som spär på med lite MER vitvinsvinäger Jag gillar det syrliga. På den tiden jag åt chips grät jag av lycka när Estrella plockade in Salt&Vinegar i sortimentet
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-06-06 09:07:20 följande:
    Jaha... 70 gram jäkla marabou mjölkchoklad och 3 glas cola nästan i hetsdrickning (light) fick jag i mig igår kväll när alla andra hade somnat... Fy för det, men jag tröstar mig med att nu är äckelchokladen (som är alldeles för god av nån anledning) slut, och jag ska inte köpa hem mer på lääääänge!!!

Idag ska jag göra egen potatissallad på färskpotatis, och så ska vi grilla kryddiga korvar och spett med fläskkött (skivat grillspjut). Så har jag gjort en stor sats frökex som man kan knapra till, men även en påse vitlöksbaguetter. Det blir sista vändan nu, imorrn är det vardag och nu får det vara nog på dumheterna! En fralla då och då känns helt ok, det har jag ju godkänt nu genom att öka mina gränser, och jag känner att jag dessutom måste testa vad jag tål och inte tål nu! Men varför kasta i sig marabou mjölkchoklad? Man mår ju BARA dåligt av det efteråt..... Mentalt alltså.... 
    Vilken sorts frökex gör du? Jag gör alltid Reneé Voltaires, men det vore trevligt med variation!
  • Linda1976
    Beckaa skrev 2011-06-06 15:43:49 följande:
    Efter att under ett par dagar läst ikapp de första 1823 (jajamen!) inlägg ger jag upp, hoppar till slutet och säger hej!

Jag har ätit LCHF en dryg vecka. Anledningen är att jag fått en underfunktion i sköldkörteln och fått tipset att LCHF hjälper till att ta upp medicinen lättare. Jag har dessutom lagt på mig några kilon i samband med sjukdomen som visat sig var OMÖJLIGT att bli av med med kalorisnål kost och motion.

Hur som helst, kalasbra tråd, jag ansluter :)
    Jag är impad att du orkade läsa så långt som till 1823!

Välkommen! {#emotions_dlg.flower} 
  • Linda1976
    Deliverance skrev 2011-06-07 14:30:54 följande:
    God eftermiddag allesammans!

Nu är sommaren här och därmed är grillsäsongen igång på högvarv.
    Jag har försökt göra egna grilloljor men får inte till det, så jag har användt mig mycket av Caj P grillolja istället. Den har näringsinnehåll:
    kcal 392kJ 1643 Protein 0,3 gKolhydrater 0,6 gFett 44 gDet är visserligen en del ingredienser, www.cajp.se/produkter/grilloljor/1320/grillol...

Är detta okej att använda?

Hej! Jag är ju så petig så jag skulle vilja veta vad det är för olja. Hade det varit raps eller oliv hade de nog skrivit det, så jag gissar på nån billig, för kroppen dålig, sort som solros eller palm?
    Sen innehåller den modfierad potatisstärkelse. Modifierat är inte min grej, men det är ju olika hur rent man "orkar" äta, jag har blivit petigare och petigare med tiden - just eftersom det är ganska lätt att tillslut helt undvika modifierade saker... Modifierad soja är ju jättevanligt tex.

Men ur ren kolhydratssynpunkt är det förstås inga hinder!
  • Linda1976

Vi grillar aldrig, eftersom vi bor i lgh och är för lata för att grilla på gården

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=141 här är ett som verkar bra. Vill du ha sötman, kan du ju ta nån msk agavesirap eller lite honung. På en hel sats grillning blir det ju inte mycket att bråka om.... 

• Linda1976
    Duntoffla skrev 2011-06-08 23:23:11 följande:
    Är Death by chocolate samma sak som Lindas choklad/kladdkaka i recepttråden? 

Har en till fråga, funderar på att göra oopsies. Hur är dem? Eller rättare sagt vad använder ni dem till? De ser lite mer ut som något slags förrättsgrejer typ blinier. Eller äter ni dem som frukostbröd? 
    Nope, det är inte samma. 

Har inte gjort min på länge, men jag har för mig att jag har jordnötsmjöl i min... (finns i recepttråden). 
  • Linda1976

Hello girls!!

Igår var jag på Lindex och köpte 2 sommarklänningar. Jag högg 2 st stl M. Nu kommer grejen som jag ska leva på läääänge.

Kvinnan i kassan: Ska du verkligen ha M? (hjälp tänkte jag, ser jag såååå fet ut)
    Jag: Eh? Ja.... det tror jag?
    Kvinnan: Nä nä, S räcker till dig, du är så nätt upptill. (Jojo, men jag har röv så det räcker).

Wohooo!!! Jag har SMALL i klänning fr Lindex. (ok, det är trikåklänningar, men ändå).

{#emotions_dlg.flower} Hon gjorde min dag.

• Linda1976
    JosefineK skrev 2011-06-09 14:33:37 följande:
    Hej tjejer!
    Jag hànger pà hàr dà jag bòrjade med LCHF idag
    Vill gà ner 13 kg sà snabbt som mòjligt och hoppas att denna diet kan vara lòsningen!
    Fick barn fòr 4 veckor sedan och jag lyckades under graviditeten med hjàlp av glass- och potatis cravings gà upp 29 kg...
    Vikt vid plusset: 70 kg.
    Vikt vid fòrlossning: 99 kg. (i know!!)
    Vikt idag: 78 kg.
    Màlvikt: 65 kg.

Hoppas genom denna tràd fà sporrning, bassning, massa tips och framfòr allt motivation!

Kan nàgon vara snàll och tala om fòr mig om det jag àtit och tànkt àta idag àr ok??:

Frukost: en stor kopp kaffe med helmjòlk och en naturell fet yoghurt
    Lunch: lite tomatsallad (gjord pà cocktailtomater, basilika och olivolja), nàgra skivor kokt skinka med mycket fett pà och en bit fàrskost
    Middag: haricot verts med smòr och riven parmesan och en kòttfàrsbiff

Tack!
    Eftersom du siktar på att gå ner så ska du till en början sikta på 20 gram carbs/dag.
    Då är mjölk inte ett bra alt, bara i 1 dl är det ju 5 gram.  Vad är fet yoghurt? Minst 10% ska det vara, eller ta CF!

Lunchen låter bra (vräk inte i dig tomater bara ), men lite lite mat? Middagen låter perfekt!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**