• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-07-01 15:14:23 följande:
    Måste bara berätta!

Var på studiebesök samt ett seminarie igår med inriktning på lokal mat. Efter så var det buffé med lokala råvaror.
    När vi ätit upp första tallriken så springer jag självklart iväg och tar mer rostbiff, fläskytterfilé, äggsallad och hemkärnat smör. Väl tillbaka vid bordet så frågar jag kvinnan bredvid mig om hon itne ska ta mera varpå hon svara: Jag håller igen.
    Jag fick bita mig i tungan för att inte säga: Det gör jag med! med hela munnen full med smör...
    Hahahahaha, vilken bild jag fick Du skulle sagt det och nåt om att du gått ner av den maten, vilken min hon skulle fått
    rednose skrev 2011-07-01 15:35:44 följande:
    Äggmjölk är väl rätt lätt att göra själv eller? Varför köpa färdig, känns som onödigt dyrt?
    Färdig äggmjölk? :P
  • yena89
    Duntoffla skrev 2011-07-01 17:53:54 följande:
    jag kokar kaffe som vanligt men gör extra starkt då det annars blir lite mesigt, har sen i 2 äggulor, kokosfett och i en skvätt grädde. Mixar sen!
    rednose skrev 2011-07-01 15:35:44 följande:
    Äggmjölk är väl rätt lätt att göra själv eller? Varför köpa färdig, känns som onödigt dyrt?

Kaffet kokar ni som vanligt eller menar ni att ni blandar snabbkaffe med 2-3 dl äggmjölk?

Jag gjorde en jättegod lunch nyss förresten!
    Eggs Benedict (min absoluta favvorätt no competition!!) men med aubergine istället för bröd. Tjock rökt skinka, pocherade ägg och hemgjord hollandaise. SJUKT gott!

Imorse stoppade jag både kokosfett, smör och grädde i äggröran!!! Var det för mycket fett?
    Tänkte också, finns det färdig eller var det bara felformulerat? Tezzan skrev det ovan men hon menade kanske kaffet?
    Ja hon trodde kanske hon köpte äggmjölken på den sidan  men hon menade ju att hon använde receptet från sidan :)
  • yena89
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:15:54 följande:
    Hej nu är jag hemma från Timrå igen så nu äter jag lchf kost igen :===) men jag åt inte så jättemycket kolhydrater när jag var där uppe heller.
    Hur har det gått för dig och tänkandet om sambon då? <3
  • yena89
    Maddisen80 skrev 2011-07-02 13:12:38 följande:
    Jag vet inte ,jag är för osäker
    Men lilla vännen :(
    Ja sånt där är inte lätt, men du ska tänkte på DIG!
    Inte på vad andra eller han kommer säga, för det blir aldrig bra! {#emotions_dlg.flower}
  • yena89
    Van01 skrev 2011-07-03 20:46:10 följande:
    Hej! Är det någon som har kört fakir förut? Hjälper det att köra ett par dagar bara? Går man upp när man börjar äta som vanligt (Lchf)?
    Jag har gjort det.
    Åt samma mat två gånger om dagen.
     2 kotlettbitar. 2 stekta ägg. 1 liten broccolibukett och 1-2 skedar beasås och kryddsmör på köttet.
    höll mig mätt i flera timmar.

Ja man går förhoppningsvis ner i vikt och går du tillbaka till 20g om dagen kanske du lägger på dig nåt vattenkilo.
    Jag är dock en sån som inte förespråkar att äta strikt en längre period. En månads fakir tycker jag är lagom, kanske 2 till o med.
    Andra kanske inte håller med men jag tror inte att så nära 0 är nyttigt en längre period. Vi har altid ätit kolhydrater så,
  • yena89
    rednose skrev 2011-07-04 01:26:10 följande:
    Jag känner inte till "fakiren" vad är det och äter man så för att "banta" eller?

Yena89 - menar du då att du åt två kotletter och två ägg vid varje måltid?

Jag syndade idag. :( drack tre folköl på Metallica konserten... Var det rätt åt skogen eller? Vet att det borde varit torrt rött om jag skulle gått efter min bok men de hade bara öl eller cider o jag tänkte att cider ju har socker? Bra eller anus?
    Njaa får vara ärlig, många dagar blev det bara en kotlett och ett ägg på kvällen (förutom det på morgonen alltså)...vissa dagar inget mer alls förutom en äggchoklad typ :P
  • yena89
    Labolinas skrev 2011-07-04 12:41:26 följande:
    Ja, jag håller med dig om att 60 gr äter man när man vill bibehålla sin vikt så där håller jag med dig. Du klarar dock i princip inte hålla 0:an oavsett vad du äter, fakir betraktas ofta därför som 20 gr (eller lägre), i vart fall av vad jag lärt mig.
    Nix, fakir är att ligga så nära 0 och under 5g.
    20g är LCHF för viktnedgång. upp till 100g är för hälsan.

Stämmer att man inte kan ligga på exakt noll men under min fakirperiod låg jag på mellan 1-3 g om dagen.
  • yena89
    Riskiflickan skrev 2011-07-04 01:35:32 följande:
    Öl är flytande bröd, typ. Kanske inte så bra ur dietsynpunkt. :)
    Jag har druckit lite öl nu på senaste och Carlsberg hade 2,5g kolhydrater / 100ml. Inte ens i närheten av bröd som ligger mellan 30-60g för det mesta.
    Jag trodde öl skulle ha 20-30g / 100ml men icke. Visst det blir en del om man dricker en del men en 33cl har ju då "bara" 8-9g kolhydrater och det är ju inte dåligt om man nu dricker för hälsans skull, då kan en karl unna sig en liten burk då och då tycker jag.
    Det är ju trots allt ruskigt gott med öl
  • yena89
    blondtjej skrev 2011-07-04 21:07:10 följande:
    Hur såg ett par typiska dagar ut då? Är lite intresserad
    det enda jag åt var kotletter, ägg och beasås. ibland lite mayo och ibland en broccolibukett :)
    På kotletterna hällde jag stekspadet.
    Kunde även dricka äggchoklad (äggmjölk med kakao i) eller kaffe med kokosfett.
    Åt för det mesta bara 1-2 gånger om dagen :)

Det blir otroligt tråkigt i längden men tyckte att maten var supergod så jag stod ut 2-3 veckor endå tror jag det var :)

Sen min åsikt om fakir. Fakir är att ligga så nära noll som möjligt. Inte att ligga under 20. UFO ligger ju runt 5g så.
    Jag anser även att det är onödigt att äta 20g om dagen resten av livet såvida man inte har diabetes.
    Har man nått sin vikt tycker jag man kan minska på fettet och vara mer frikostig med nötter, bär, gränsaker och kanske en och annan frukt. Knäckebröd kan ju med funka.
    Men var och en bestämmer ju själv hur de vill äta, slänge de är nöjda så :)
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-07-04 23:04:56 följande:
    Vad är fett kött egentligen? Vi äter mkt lax, kyckling, fläskfile och köttfärs.. Är det fett kött? Falukorv är väl inte så bra va? Känner att jag klarar mej utan korven.

Och om jag som nybörjare ska undvika mkt mejerier, vad ska jag då äta som är fett ist? Smör? eller ska fettet komma från köttet?...
    Nu har jag hållt på en v o gått ner 1kg men jag undrar verkligen om jag gör rätt;) Blir nog lite väl mkt ost ändå o yoghurt när jag känner mej hungri.

Men som plopp 76 skrev så äter jag väl nog lite för lite kött med.... 100gr torsk imed brockoli o smör sen  en halv kyckling med coleslaw en tomat. ida kände jag mej inte alls mätt, så antar att de blev helt fel.

Vad har ni för såser eller tillbehör..

Hur ofta äter ni fisk? Här känns det som det blir ibland 4ggr i v....

Hoppas ngn vill svara;)
    Kotletter är feta om man har fettet kvar. Karre är också rätt bra tror jag.
    Korv bör man skippa då man i everige tillsätter socker och mjöl i dem. Köp tyska Lidl-korvar isället (men då ska det vara tyska korvar och inte nån svensk korv som dom bara säljer.) Hittar du ingen näringsförteckning så köp inte korven :)

Mejerier har ju enh del kolhydrater och man kan även var akänslig för proteinet så.
    Fettet får du istället från ägg, kött, smör, olja, kokosfett. Erik Lallerstedts beasås är bra om man vill ha sås till men vill undvika kolhydrater :)

Jag känner att du kanske äter för lite fett?
    Du bör ju inte äta mer än 2-3dl mejerier om dagen. Yoghurt bör du skippa helt. Ta isf turlisk yohurt men kolhydraterna flyger iväg där också utan att det mättar.

Fisk äter jag inte alls ofta så det får man väl bestämma själv.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**