• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kasihi skrev 2011-07-10 17:13:38 följande:
    Jag har kört LCHF i 29 dygn nu. Mådde dåligt första veckan för att sen må bra.Men nu är jag yr, megatrött, irriterad, "dimsyn" eller vad jag ska kalla det. Och trodde att det hade med medicinen (heracillin) jag äter att göra. Men jag blir ju fundersam när min vän pratar blodsocker. Hon menade på att hon läst på nätet att flera som äter LCHF berättar om problem med blodsockret.
    låter dock ganska osannolikt eftersom den hålls på ett för kroppen naturlig nivå. Du får alltså aldrig lågt blodsocker såvida du inte har någon sjukdom eller annat som orsakar det.
    har man tidigare ätit mkt kolhydrater så blir det ju en otrolig omställning för kroppen och det kan ta några månader innna kroppen verkligen ställt om sig och fattar vad osm händer.

men jo, sannolikheten finns ju ändå att det kanske itne passar dig...hur mkt kolhydrater om dagen äter du?
  • yena89

heracillin har ju en påverkan på blodet...men vet inte om saknaden av/minskad antal e. granulocyter har en påverkan på blodsockret..

• yena89

Jag vill vill vill så gärna börja med LCHF igen....

Men imorse blev det ett paket nudlar och lite kräm med mjölk, men mjölken var 3% så ^^

På jobbet tänkte att jag kunde ta av bara grönsaker och sås och strunta i potatis...så himla gott är det faktiskt inte endå att man inte kan strunta i dom :)

Fick även veta att mina två tatueringar skulle gå på enbart 2000 istället för 4-5000 som jag trodde så kanske kan köra nån superbillig LCHF variant. Får väl trycka i mig majonäs för att komma upp i fetthalt och som kött får jag ha billigaste kycklingen eller nåt....undra om man kan handla LCHF mat för 1000 kr i månaden?

Dock får det bli när nästa lön kommer isf då jag bara har 100kr denna månad och det ska gå till busskort x)

• yena89
    Linda5 skrev 2011-07-12 18:18:52 följande:
    Har en fråga. Har undvikit kolhydrater nu i ca: 3v och blivit så himmla grinig. Känner själv hur otrevlig jag är mot gubben men kan inte stoppa det.
    Kan det vara att blodsockret inte är riktigt på topp eller är det bara att semestern börjat o man slappnar av?
    Håller med föregående svar.
    Risken finns ju att du enbart undviker de uppenbara kolhydratskällorna såsom potatis, pasta ris och bröd men faktum är att kolhydrater finns i nästan allting, framförallt hel- och halvfabrikat såsom såser mm.
    Även grönsaker kan innehålla en hel del.
    Så jag tror att du äter för mkit kolhydrater ändå vilket påverkar ditt blodsocker. Det kan även vara en del av omställningsbesvären. En alkoholist är väl inte heller glad när han tas ifrån sin sprit?
  • yena89
    Loreena skrev 2011-07-12 21:19:00 följande:
    Måste bara citera vad som står på baksidan av Kungsörnens vita snabbmakaroner:

"Att pasta är nyttig mat är alla näringsexperter överens om. Den innehåller mycket kolhydrater av rätt sort, nämligen stärkelse. Kolhydraterna i pasta ger en låg och långsam blodsockerstegring."

Finn fem fel....
    *pasta är nyttigt
    *bra kolhydrater=stärkelse
    *pasta ger låg och långsam blodsockerstegring
    *alla näringsexperter är överens om att det är nyttigt

Hittar ingen femte....kanske att hela citat är rena rama skitsnacket x)
    Loreena skrev 2011-07-12 21:37:09 följande:
    yena

Hela kycklingar som du lagar själv i ugnen kostar runt 30 kr/kg. Det kanske skulle funka? Det är mycket godare än kycklingfiléer dessutom! Fast det tar ca 1,5 timme i ugnen innan det är klart.
    ja det kanske skulle va nåt...men jag petar bort så mkt så blir nog lika om man köper kycklingfiléer för 50kr/kg :P och öser man på med smör så blir man mätt så :)
  • yena89

Vill du ner i vikt är väl inte finncrisp så bra. En skiva är på 5g kolisar tror jag. Baka hellre nåt annat bröd. Sesambrödet tycker jag är gott, känns som grovt bröd i munnen, ingen konstig äggsmak/konsistens. Annars är baconosten ok :)

• yena89
    Fiaz skrev 2011-07-13 12:30:19 följande:
    Har du ätit dessa nudlar? har dom samma konstistens som tex vanliga glasnudlar eller är dom "slemmiga?" Vore skoj att prova om man blir sugen på thaimat och någon pasta, typ carbonara!
    Lite gummiaktig konsistens på dom. Dom smakar inget utan drar åt sig smak av tex såsen.
    Dom är helt ok att äta med mkt sås till, gott med köttfärssås.
    Men dom är ju ingen ersättare till pastan precis just pga konsistensen.

Men aa, helt ok att ha lite då och då. Tycker du ska beställa några och smaka. Dom är inte äckliga iaf tycker jag :)
    Van01 skrev 2011-07-13 12:42:56 följande:

Idag har jag kört LCHF i en månad. Jag fick inte så bra resultat som jag hade förväntat mig eftersom inte har gått ner de 2kg som jag gick upp när jag fick mens.
    Vikt från 82,8 till 78,9= -3.9kg
    Muskler från 27,2% till 28% = +0,8
    Fett från 35,2% till 33,5%= -1.7
    BMI från 31.1 till 29.6
    Men det är helt ok om jag ska tänka på allt gott som jag har ätit utan att vara hungrig Glad

Vet inte varför du inte är helnöjd?
    En normal viktnedgång är 0,5-1kg/vecka du har alltså tappat 1kg/veckan vilket är superbra.
    LCHF är ingen mirakeldiet där man tappar 5 kg i veckan. Kankse i början om man har 30-50+ kg att tappa. (nu vet jag inte hur lång du är men kollar man BMIet så verkar du ju inte ha j'tte mkt övervikt ändå?

Du har även lagt på dig muskler som väger mer än fett.

Du gör rätt att fokusera på det positiva, men tycker itne du ska vara missnöjd och tänka "ja jag fick ju iaf äta massa gott" utan du har en bra viktnedgång.
  • yena89

Juste, är du sugen på carbonara har Denebola ett supergott recept med zuchinistavar istället för pasta. Tror hon lagt in den i recepttråden :)

• yena89
    Van01 skrev 2011-07-13 15:48:19 följande:
    Jag förstår att 4 kg är bra, men jag hade gått ner 6kg fick mens och gick upp 2 kg. Så det kunde ha varit bättre.
    Din kropp är ju helt annorlunda vad gäller hormonerna nu, för mig tar det några dagar till efter mens innan jag gått ner all mensvikt.

4kg är super, LCHF ger inte en självklar bättre viktnedgång, punkt.
  • yena89
    3småttingar skrev 2011-07-13 18:34:47 följande:
    Finncrisp är mindre än 5, så de borde ju vara okej :)
    Du kan/bör ändå inte äta mer än en eftersom du då nästan är uppe i hela dagsransionen och iaf för mig känns det inte värt att lägga kolisarna på det oftare än tvunget.
    Och du ska absolut inte starta dagen med det om du tänkte det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**