• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beckaa skrev 2011-07-17 22:57:01 följande:
    1. Sant, men ändå inte roligt...
    2. Ja, så det är jag inte orolig för
    3. Visserligen, men så snabbt kan man inte bygga muskler. På vissa ställen är det oförändrat med måttbandet medan det på andra ställen (låren bland annat) blivit större.
    4. Fem till ursprungsvikt innan sjukdomsutbrott. Tre till en för mig acceptabel nivå.

Jag tror på LCHF som metod och livsstil, att det är bra för mig, men jag vill ha resultat också (eller i alla fall inte minusresultat :)) Jag blir så otålig!
    Nej självklart är det aldrig roligt, man vill ju gå ner :)

Sen är det så, 5kg kvar, då tycker oftast kroppen att det räcker så. Så antingen kör du jätte strikt med fakir eller så tränar du mer. Antingen styrketräna för att bygga muskler som ökar förbränningen, men då ska du hålla kolla med måttband och inte emd våg, eller så tar du superlånga promenader i lagom snabb takt för att hamna i förbränning.

Så tyvärr, de flesta har problem när det "bara" är 5kg :(
  • yena89
    Ckm skrev 2011-07-17 23:20:27 följande:
    Oh verkar vara många erfarna här jaa!!

Jag har noll koll på lchf, men verkar vara en grym metod.

Finns det någon där ute som vill hjälpa mig?
    Hur ska jag börjar?
    Vad ska jag tänka på?

Måste lägga till att jag är gravid och inte vill gå upp så pass mycket som förra graviditeten :(

Är 169 lång och väger 82.. Vill gå ner sakta men säkert. Vill absolut inte passera 90 kg vid inskrivningen då jag förra grav gick upp från 62 till 88-89? Hemskt.. Mår så dåligt. Någon som har tid och bara hjälpa till lilla mig? :)
    Är man gravid ska man inte tänka på viktnegång såvida man inte är kraftigt ölverviktig, vilket inte du är.

Vikten kan du ta tag i sen när barnet har ploppat ut :)

Du verkar inte ha kommit så långt än. Har du problem med illamående? Isf lär du ha svårt för LCHF mat.
    Börja med att äta så du mår bra, men vräk inte i dig mat. Försök att tänka lite nyttigt. Bra naturliga fetter, bra kolhydrater från grönsaker, rotfrukter och sånt.
    Sen när du känner för det kan du äta LCHF, men kanske hålla dig till 50g och mindre fett?

Helen tror jag åt LCHF när hon vart gravide så hon kommer säkert svara bättre på de :)
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-07-18 08:57:53 följande:
    Ett litet iakttagande från mig..sen jag nystartade med lchf och inroducerade kokosfett i min diet så har jag inte haft en enda herpesutblommning...Har alltid haft jobbiga herpesblåsor som kommit i tid och otid smärtsamt inte så charmerande att ha fula sår på läppar och näsan där mitt alltid sitter....Jag brukar i vanliga fall ha blåsor ungefär en gång i månaden..

Kokosfett is the shit rent ut sagt....kanske har med ökad d-vitmindos att göra med men har läst ngn stans att kokosoljan håller herpesen borta 
    Ja men sånt där tror vi inte på, du måste ju ha en studie som bevisar det, vet du itne det ;) personlig erfarenhet räknas inte. Samma gäller de som blir av med smärtor, ledvärk, sjukdomar, allergier mm ;) haha
  • yena89
    Teskedsmamman skrev 2011-07-18 09:47:20 följande:
    Istället för kokosfett kan du göra ghee, vilket är skirat smör med 100% fetthalt, funkar kalasbra i kaffe och te, steka osv...
    Jag köper lokalproducerade ägg på hemköp, och de kostar ca 35 kr för 24 st (1 flak), vilket gör kanske 100 kr i månaden för ensamstående. VI gör slut på 1 i veckan i storfamiljen...
    Sedan veckohandlar du, så du inte går in i affär emellan gångerna, då går det mycket mindre pengar.
    Men jag måste väl endå köpa smör för att göra det? :/ eller blir det mer drygt eller större mängd i slutet?

Jag kan äta mkt ägg, 4-6 om dagen x)
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-07-18 10:21:57 följande:
    Ja för sjutton evidence evidence...och att dagens kostråd inte har ngn evidence .hmmmm det är inte lika viktigt och snart 400 miljoner diabetiker är inte evidence nog att ngt är fel.....
    Ja men vadå bevis :o dagens kostråd funkar ju, det ser vi ju på aaaalla smaaala och friiiska människor ;) Och den där gubben har ju bevisat att fett är farligt med sin 7countries study där han inte alls har fuskat med resultaten ;)
  • yena89

Modgun Hahahahahahaa!!! Du kan hälsa han att om i skulle dö utan kolhydrater skulle inte vi finnas nu. Så mkt kolhydrater som nu har vi aldrig ätit och för 500 år sen verkar dom ju ha kunnat överlevt utan pasta och ris. Det enda kolhydrater ger är energi. Personligen tror jag inte på strikt lchf livet ut såvida inte någon sjukdom kräver det. Hur tror du man överlevde vintern här i sverige när det var snålt med grönsaker och rotfruktet? Nänä, lita på din kropp. När du har nått.din vikt kan du dock dra ner lite på fettet och äta mera grönsaket. Kanske även nån sked råris. Lite frukt ellet nån skiva surdegsbröd. Det är upp till var och en hur man vill äta efter vikten är nådd.

• yena89
    sthlm01 skrev 2011-07-18 20:52:12 följande:

Har inte läst igenom hela tråden men tänkt kolla hur ni lchf:are som pluggar på heltid upplever inlärningen i skolan? Jag har provat lchf förut men höll bara på i några veckor då jag sedan var tvungen att avbryta pga jag inte kunde memorera en text, lära in ngt i skolan eller räkna matte. Det var otroligt frustrerande då jag älskar lchf. Har nu återupptagit lchf igen och skulle helst vilja köra detta tills jag nått mitt viktmål till att börja med. Men, skolan börjar ju i höst igen..Tror ni som har erfarenhet av studier samtidigt att jag bara skulle ha hållt ut i några veckor till så hade hjärnan "vant sig" (körde i 3 veckor). Andra tips? Vill så gärna använda lchf men skolan måste komma först. Hjälp!

Jag var trött i nästan 6 månader och hade svårt i skolan i början men det gick över.
    Så bara du låter kroppen ställa om sig så fungerar faktiskt hjärnan, vissa upplever pluggandet till o med enklare och mång ahöjer sina betyg, bara man somsagt ställt om sig.

Så jag tror att din hjärna bara inte vant sig, du kan ju även köra en mildare övergång att du kanske börjar med 50g kolhydrater om dagen eller äter av tillåtna livsmedel och använder lite sunt förnuft, och sen minskar du ner till 20.
  • yena89
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:34:24 följande:
    Funkar och funkar. Är ju inte överviktig, utan har en normal vikt till min längd. Däremot känner jag mig ofta lite för plufsig, och tyckte LCHF verkade som ett bra och hållbart alternativ. Kanske låter fjantigt, men redan efter 2-3 veckor känner jag mig lite 'fastare' i kroppen, vilket är skönt! :) Men mycket vill ha mer, såklart. Finns det något bra alternativ till yoghurten då? Har googlat och googlat men inte kommit fram till något vettigt.
    Men om du inte vill gå ner behöver du ju inte vara strikt.
    Äter du för hälsan räcker det ju oftast med sunt förnuft.

Vad tycker du går fel? Går du upp? Dålig mage?
  • yena89
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:45:32 följande:
    Tycker väl inte att något går särskilt fel. Är lite för hungrig ibland och i och med dessa sallader hela tiden, så VET jag ju att det är fel eftersom det är på tok för lite fett. Sedan har jag haft lite smågasig mage innan som (nästan) försvunnit sedan jag började med LCHF. Vill inte trigga igång den igen! Sedan vill jag ju som sagt gå ner lite i vikt. Eller vikten i sig är totalt oviktig, men bli lite fastare helt enkelt.
    Då tycker jag du ska fortsätta som du gör men ät mera fett så du inte går hungrig.
    Alla kroppar har olika gränser så sålänge du mår bra och inte går upp ser jag inga problem :)

Vill man bara gå ner nåt kg håller kroppen oftast inte med. Man får antingen köra superstrikt eller öka motionen, och motionen kan man ha svårt med i början :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**