• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2012-04-27 09:54:33 följande:
    Undrar oxå hur man får i sig tillräckligt med fett om man ska ta bort mejeriprodukter? Jag blir ju inte mätt och tror att de är därför jag ätit slarvigt för att jag varit småhungrig hela tiden. Några bra tips på mat för att bli mätt utan mejeriprodukter i maten?

Jag får i mig det mesta genom att ha kokosfett i allt kaffe jag dricker, det är några koppar varje dag. Sedan så fett kött som möjligt och smör ( som jag är enda mejeriet jag äter ) i matlagningen, tex hyvla smör över ugnsrostade grönsaker eller äta äggsmör till lunch osv. 

Ofta blir det inte så mycket fett just till middagen som förut, men jag balanserar upp det under dagen med kokosfettet.   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:19:11 följande:
    Hur tänker ni som hänger i den här tråden kring träning? Är det bara maten ni har i fokus, eller planerar ni att träna samtidigt - eller att börja när ni skalat av kilon? Jag tycker det här med träning och lågkolhydratkost är himla intressant, därför att många som äter lchf tänker att "jag äter såhär och går ner i vikt - hurra jag slipper träna" - vilket ju inte är toppen ur hälsosynpunkt.

Dvs, man kan vara smal och inte vara särskilt hälosam och ha en kropp som inte orkar så mycket. Hur tänker ni?

Daglig dos av träningsinspiration för träningssugna finns på uppochhoppa.se

Eftersom lchf är en kosthållning hamnar fokuset på mat och recept. Men visst finns det massor av träningstips också, man kan tom hitta bilder på snygga magrutor i tråden
  • Faile
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:46:06 följande:
    Jo visst är det en kosthållning, men ofta använd för att gå ner i vikt, som kanske sedan för många/vissa blir livvstil. Jag funderar bara på om träning är en del av livsstilen för många, eller om det är ointressant?

Jag förstår inte riktigt varför frågan är intressant ur just lågkolhydratkost-synpunkt? Det är ju inte som att lchf:are är en speciell art.
    Vissa tränar och andra inte, precis som resten av sveriges befolkning. 
    Är man inte intresserad av träning så blir man det kanske heller inte bara för att man byter kost, precis som du troligen inte skulle sluta träna av den orsaken?!

Men för att svara för mig själv så har jag aldrig varit intresserad av träning ( jag är nog tyvärr urtypen för osunt leverne trots att jag varit smal nästan hela mitt liv ) och har heller inte blivit det nu. Har dock börjat med powerwalks, men det är det enda.   
  • Faile
    Hon den där skrev 2012-04-27 11:54:52 följande:

Nej det gör inte det tyvärr, så dum är jag inte Det står bara vad det innehåller, men inte hur mycket kolhydrater osv det är i.

Enligt den här artikeln är det 19/100 gram kolhydrater,
    http://mabra.com/mabra-testar-mork-choklad/
  • Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-04-27 13:34:02 följande:
    Tack för tipset....men vad är äggsmör?

Vill ju bli mätt på de två mål mat jag ska äta from i morgon.
    Vill inte vara hungrig...då kan de bli så fel.
    Hur mycket kokosfett har du i kaffet/ kopp?

Har du gått ner ngt på att äta så här? 

Jag stod still i ca 9 månader ( rasade 10 kg innan det tog tvärstopp ) och inte förrän jag skippade mjölkprodukterna lossnade det. Nu har jag gått ner 10 kg till på 3,5 månad. Har istället lagt till grönsaker, så jag äter rotsaker och ärtor osv ibland också.

Äggsmör är helt enkelt kokt ägg mosat med lite bregott/smör, mycket godare än det låter.

Har i kanske 1/2 - 1tsk kokosfett i kaffet. Ca 4 tsk totalt per dag tror jag ungefär. Det gör jag inte bara för att få i mig fettet, utan för att jag tror på kokosfettets nyttighet

Sedan tillåter jag mig mejeri en dag i veckan, om jag vill, tex lchf-pannkakor med grädde osv.        
  • Faile
    Hoppet 3 skrev 2012-04-27 13:56:44 följande:
    Tack vännen! 

Ser nu ett hopp för mig! Solig 
    Ska kämpa på och tar nya tag........så nästa fredag ska jag väga mig igen!

Vad bra, lycka till!
    TomMon skrev 2012-04-27 15:53:59 följande:
    Min pappa, hjärtpatient sedan 2001 och lchf-are sedan årsskiftet, har nu fått tillbaka sina provsvar från senaste provtagningen. Inte nog med en viktnedgång på 10 kg, han kunde sluta med två av sina mediciner och blev helt friskförklarad! :)

Härligt!
  • Faile

Det nyttiga i kokosen kommer bla från laurinsyran som finns just i fettet, så även om kokosköttet säkert är jättenyttigt det med så är nog fettet bättre.

Gillar egentligen inte Paulun, men han har skrivit rätt bra här,
    http://www.paulun.se/page5504412.aspx

• Faile

Läser en tråd om någon som äter "skonkost" pga dålig mage. Och denna skonkost består tydligen av rostade mackor, kex och godis?!

Är nog bland det sjukaste jag läst i matväg faktiskt   

• Faile

Angående detta med kläder.
    Jag har gått ner 18 kg och använder fortfarande samma kläder som förut! Jag måste ju verkligen ha sett ut som en stoppad korv

• Faile
    Lady Maria skrev 2012-04-28 16:03:18 följande:
    Tack för tipset!

Blir lite fundersam när Paulun skriver "Vanligt kokosfett som du köper i block i mejerikylen har också god kvalitet och är mycket prisvärt." Menar han att det silvriga paketet - som jag har fått lära mig inte är bra?
    Har läst olika diskussioner om just det kokosfettet och åsikterna verkar gå isär.

Jag köper ekologiskt kallpressat så vet jag med säkerhet att det är bra.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**