• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-07-31 17:49:31 följande:
    Någon här som har blivit av eller fått förbättrad migrän av lchf? Är sugen på att testa då jag läst om folk som helt blivit av med migränen av att äta enligt lchf. Har dessutom ett sockerberoende som jag gärna blir av med
    Jag lider inte av migrän men jag har läst om många som blivit bättre i sin migrän tack vare lchf. Det jag tänkt på är att jag har mindre ont i huvudet så nog stämmer det med att lchf påverkar. De gånger jag haft ont i huvuet (eller ont och ont, tryck snarare) är när det varit kvavt och regnoväder varit på väg in.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    FasterK skrev 2011-07-31 18:15:37 följande:
    Jag har kört LCHF en vecka nu och ingenting händer, varken med vattenvikt eller måttmässigt. Vad gör jag för fel? Vad måste jag ändra? Jag förstår att alla har olika förutsättningar, men känner mig ändå lite besviken.

Är kärringvikt svårare att få loss? ...och kan det faktum att jag redan tidigare äter mycket lite bröd, gryner, pasta och mjölmat ha något med saken att göra?

Jag har ätit och laddat kyl och frys med den här maten: Kött, lax, bacon, makrill, ägg, grädde, fet youghurt, fet creme fraiche, brie, grevéost, fetaost, spenat, blomkål, broccoli, tomat, isbergsallad, slanggurka, oliver, hallon, smör, olivolja, balsamvinäger, svamp, vitlök, gul och röd lök, majonnäs, aubergine, vitkål, färsk ingefära, paprika...

Har uteslutit allt mjöl och socker, alkohol (älskar öl, suck), snacks, potatis, ja allt förbjudet, ändå händer inget... Hade tänkt att det skulle kännas lite motiverande att SE åtminstone lite förändring på vågen efter en vecka, trots att det bara är vattenvikten. Nu börjar jag oroa mig för att gå UPP istället. Otålig? Ja, jag vet....
    En vecka är ingenting. Jag vet att man vill se resultat direkt, se att det händer något men tänk på att det kan ta tid! För vissa kan det ta 6 månader innan något händer. För mig tog det 3 månader. Hur äter du på en dag? Man kan lätt äta mer kolhydrater än vad man tror genom att bara äta godkända lchf-saker även om du uteslutit allt otillåtet. Yoghurt ger lite mättnad men mycket kolhydrater till exempel. Lägg in din mat på www.matdagboken.se och se hur du landar kolhydratmässigt.

Man kan gå upp i början, det är inte heller ovanligt när man lagt om sin kost. Man kan säga så här: har man bantat mycket innan är kroppen otrygg. Nu när den får mat, kan hålla sig mätt så vet den inte riktigt vad den ska göra.
  • helene306
    FasterK skrev 2011-07-31 19:45:49 följande:
    Tack för ditt svar.

Tycker att så många vittnar om den vattenviktens försvinnande den första veckan.
    Har varierat frukost mellan: 2 stekta ägg, ett halvt paket bacon och en tomat, youghurt med krossade linfrön och en liten bit färsk ingefära, ett par kokta ägg och en liten burk makrill, stekt ägg och en överbliven färsbiff... Ja ungefär så. Kaffe med grädde i till frukost.

Luncher och middagar: Korv med hög kötthalt och gräddstuvad spenat, grekisk sallad, färsbiffar med bacon och ost - lite grönsallad (isberg, tomat, gurka, paprika) till. Minns inte allt nu, men ungefär så. Måste visst börja skriva matdagbok...

Mellanmål: Skinkrullar, ost, oliver, eller bara ost och oliver - några skivor gurka eller paprika till, vispad grädde och hallon en gång (kan det vara "boven")... Kanske är jag en sådan som inte ska äta mejeriproodukter i det här läget?

Tack för tipset om matdagboken. Det ska jag kolla. Jag tror inte att jag mentalt klarar av att gå upp i vikt av en kost som ska få mig att gå ner... Visst, förnuftet säger en sak men det känns för verkligen otroligt jobbigt om jag skullle gå upp.
    En del rasar i vikt, en del står still. Så är det bara tyvärr och inte ett dugg motiverande. Ge det mer tid och mät dig! En del förlorar mer på måttbandet än på vikten. Du ser ut att äta bra, det kan vara så att du får dra in på grädden och hallon (även om du bara ätit det en gång). Grädden i kaffet kan också vara en bov. En sak att testa är äggmjölk i kaffet. 1 kopp: 30 g osaltat smör, 2 äggulor, kaffe (så gör jag)

Den mentala biten är svår men om du går upp så ge inte upp pga det! Det kan ta lång tid för vissa innan de går ner, jag är en av dom och nu har jag gått upp. Hur kul är det liksom? Tränar du också? Det kan bidra till att du står still. Många är ivriga när de startar med lchf, vill se resultat och blir sura när inget häder och förkastar lchf för att det inte funkar. Grejen är att man får tänka lite längre tycker jag. Har man varit överviktig i många år kan det vara rimligt att ta en sakta viktnedgång också. Har man då även bantat typ halva sitt liv så är kroppen väldigt otrygg. Från att gå på självsvält eller jojo-bantning till att med en gång få mättande, bra mat. Hur ska den reagera på det? Även om du går upp i vikt så kan du ha format om kroppen. Jag tycker min midja t.ex. har minskat men jag väger 1,3 kg mer nu än förra veckan.
    Se det till det stora hela: har du märkt något positivt med lchf? Mättnad, mer ork, ingen hunger, inget sug, piggare, sover bättre (om man nu kan sova bättre i värme?) osv? Fokusera på det. Jag är överlycklig över att jag slipper sötsuget så det gör att jag fortsätter även om jag ibland tvivlar och det går åt helvete trögt. Jag är sockerberoende. Nu har jag tyglat det och insett vad som triggar igång mig. Att slippa vara skåpråtta från eftermiddag till läggdags är en stor vinst för mig! Fortsätt ät bra, kolla av din mat genom att lägga in den.
    Har du få kilon att gå ner kan man behöva köra riktigt strikt för att ta de kilona. Det är tydligen vad jag behöver om jag ska tappa
  • helene306
    peach85 skrev 2011-07-31 22:52:52 följande:
    Födde en son för två månader sen och det visade sig att jag hade gått upp en hel del som tänkte stanna kvar. Hade ett ganska bra sockerberoende under graviditeten som var det första jag tog tag i. Åt i stort sett ingenting sött efter han kom ut. Trodde det skulle göra en del. Men det stod still...
    Jag ammar inte och då bestämde jag mig för att börja med det här. Nu har jag kört det hårt i 4 veckor plus tränat 4pass i veckan senaste 4a veckorna.
    Men det händer ingenting???!!! Står helt still, sen förlossningen har jag bara blivit av med ca1,5 kilo. Och har minst 25kg att bli av med.
    Tycker det borde tjoffa till och rasa av mycket i början?? Känns lite trögt när man inte får något resultat. Någon annan som det tagit tid för innan resultat?? 
    Du tränar mycket, det kan göra +/-0 på vågen. Du bygger muskler och de väger mer än fett. Vi har diskuterat att det går trögt efter barn, jag tycker det har gått assegt för min del! Tänk på att även om du inte ammar har du en hel del hormoner som far omkring i kroppen och kan ställa till det viktmässigt. För en del tjoffar det inte till i början. En del står still eller går upp. Jag stod still i 3 månader innan vågen hoppade ner något kilo. Jag ammade och trode jag skulle rasa i vikt (typ) men inte, kroppen höll hårt, benhårt! i sina fettreserver. Onödigt tyckte jag som ändå åt fett så den klarar sig
  • helene306
    Loreena skrev 2011-08-01 11:04:27 följande:
    Min mormor fyller år i september... Jag tänkte köpa en LCHF bok till henne. Hon är överviktig, har högt blodtryck och har kämpat med sin övervikt sedan hon fick barn. Hon vattengympar och går på promenadband minst 30 min/dag, har ätit fettsnålt och kolhydratrikt sedan 50talet och har problem med knän, vattenansamlängar, åderbråck och kämpar även med en cancertumör bakom ena ögat(!) Min älskade mormor!
    Jag tänkte inviga henne i LCHFtänket... men tänk  om hon för nya problem av LCHF? Gallstenar eller liknande... Vad tror ni? Törs jag? Om jag ska köpa en bok.. Vilken tycker ni är att rekommendera?

Har hon ätit fettsnålt i alla sina år så kan hon få känningar i gallan. Äter man fettsnålt bildas stenar och när man går över till lågkolhydratkost börjar gallan liksom "fungera" som den ska igen vilket medför att bildadde stenar ska ut och det ger en viss smärta och känning. Det är övergående men många ger upp pga gallstensanfall. Jag tycker en bok är en väldigt trevlig sak att få så jag skulle uppskatta det enormt! Lider din mormor dessutom av det du skriver så har hon mycket att vinna på att gå över till lågkolhydratkost. En del kan bli lite stötta om de är helt anti lchf men du gör detta i all välmening och är inte din mormor envis och tjurskallig och stänger öronen när man försöker prata väl så tycker jag dte är en jättebra present.

Själv gillar jag bäst Lars-Erik Litsfeldt Ät fet mat och Dr Sofie Hexeberg Nytt liv med riktig mat.Hexeberg tar upp olika patientfall och det brukar få en del att tänka till lite mer när man kan identifiera sig med patienterna och sen läsa att de gjort totalomvändning tack vare lchf.

• helene306
    L i n n skrev 2011-08-01 17:31:41 följande:
    Jäklar. Svullade i chicken nuggets på McD nyss! 12/100.

Hade tänkt käka chicken wings med sina 7/100 men sonen roffade åt sej dom.

*dåligt samvete*
    Äh, ha inte dåligt samvete! Gjort är gjort, njut av avsteg och kör på sen. Man måste få leva också. Glöm inte det
  • helene306
    Loreena skrev 2011-08-02 13:29:59 följande:
    Vad har ni andra fått för hälsovinster av LCHf och vi pratar annat än vikt?

*Jag har tex. min första mensdag i cykeln idag och har inte det minsta ont!! Jag som tidigare fått starka värktabletter utskrivna mot mensverk och tom. fått sjukskriva mig ett par dagar ibland pga. mensvärk! Hoppas hoppas att det fortsätter att kännas så här bra!

*Jag hade tidigare jobbiga humörsvängningar under pms, nu har jag varit harmonisk så tom. sambon har märkt skillnad!

*Magen mår toppenbra! Jag har haft problem med halsbränna, uppkördhet, matstrupskatarr, magkatarr, laktoskänslighet etc. tidigare.

*Huden mår mycket bättre! Knappt några finnar och en rejält minskad rodnad. Huden är mer återfuktad och mjukare!

*Stabilare humör!

*Mer ork!

*Jag sover bättre! Jag är jättesömning på kvällarna nu! :)

*Jag har fått för mig att håret känns fylligare nere vid hårrötterna, men det kanske är inbillning. :)
    Vad jag har märkt är följande:

Inget sötsug
    Inga finnar (kan få någon plita om jag är för frikostig på osten ) mina finnar på ryggen som jag lidit av sen jag var 12 år (är idag 35) är borta
    Bättre i huden, inte lika torr som innan
    Mindre svullnad vid mens
    Ingen mensvärk trots kopparspiral (jädra värk vid ägglossning dessvärre )
    Mer ork
    Piggare
    Något jämnare humör men maken håller inte med
    Håret växer så det knakar! Det har det iofs alltid gjort men nu kommenterar folk mitt hår mer. Tjock har det alltid varit
  • helene306
    FasterK skrev 2011-08-02 16:24:57 följande:
    Låter ju toppen! Får jag fråga hur länge du kört LCHF, hur mycket du gått ner och vad du äter?

Vägde mig idag efter en vecka på lite halvfart och en vecka med strängare diet. 1,5 kilo ner i alla fall. Ungefär lika mycket, men cm i midjan. Det kändes först som det inte hände ett endaste dugg, men nu hoppas jag att det börjar ta sig.

Jag började med lchf 2009 och gick ner 5,6 kg på 10 veckor. Sen blev jag gravid och det blev lite hipp som happ med maten tack vare illamående. Började om v 26 förra året och har sen dess gått ner ca 6,5 kg. Fläsket sitter benhårt på mig

Idag har jag ätit:

Frukost: 2 stekta ägg med 2 skivor bacon, vatten

kaffe med kokosfett

Lunch: 3 pannbiffar med löksås

kaffe med kokosfett

Middag: grillad fläskfilé och någon sås (vet än inte riktigt vad )

• helene306
    MrsMurphy skrev 2011-08-02 18:54:52 följande:
    Ok, det jag märkt av efter ett ex antal månaders fuskande.

-Jag har gått upp i vikt
    -Jag är svullen som Barbapapa och en riktig hot mama i bikini, eller hur var det nu igen...?
    -Jag har jordens trögaste mage och besöker toaletten ytterst sporadiskt.
    -Jag är hungrig och sur.

Så frågan är , varför ska det vara så f*******t svårt att bara leva normalt igen?

Hej Kittycat, kul att se dig igen!!

Loreena: Jag tror att jag har problem med gluten, vore det laktos vore jag smått stendöd efter allt.
    Förlåt mig, men jag sitter här och fnissar 

Det är svårt att komma tillbaka om man har hamnat i kolhydratsträsket. Sockerklorna har en i ett hårt grepp men du har möjlighet att vända på steken. Ge dig fan på det bara
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-08-02 20:21:17 följande:
    Jo, sommaren är jobbig att ta sig i kragen när man simmar i margaritas och frossar. *visslar falskt* Lättare när man har en strukturerad vardag och inte bara lullar runt och pillar sig i naveln. Nästan så att man ser fram mot att skolan drar igång igen så att man får fason på vardagen. Tungan ute
    Visst är det så! Man får ta det för vad det är, jag är otroligt tacksam att mitt sug är borta så jag gett fan i allt godis, annars hade jag vräkt i mig varje dag. Det är ju varmt, gnälliga barn, tråkigt, otroligt underbart och alt däremellan så ursäkterna räcker och blir över men tack och lov  inget sug. Om 2 veckor har jag varit godisfri i 2 månader
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**