• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vet ni om man måste ha linfrön i frökexen, eller kan man byta ut mot annat? Jag tänker om de behövs för att binda...

• stjierna

Mitt favoritsötningsmedel är Sukrin+
    och om jag inte använder det så har jag ICA Stevia Strö (3 msk) och (en knivsudd) Steviapulver (x350 sötare). :)

• stjierna

Ninis: sukrin+ är en BRA blandning mellan Stevia (växten som är minst x350 sötare än socker) och sockeralkoholen erythritol. Nästan ingen bismak.
    Sukrin (vanlig) är endast sockeralkohol erythritol och har en kall bismak.

Sukrin melis är endast sockeralkohol (erythritol), fast mald till pulver så att den kan lösas i kalla saker, har en kall bismak och är "lika" söt som socker.
    Stevia är pulver från en naturlig växt som är MINST 350 gånger sötare än socker och har en anisbismak.

Förstår du, eller blir det bara svammel?

• stjierna

Fick precis kommentaren "Det var inte mycket nyttigt du skulle äta!" på en restaurang när jag bad om dagens utan potatis och hasselnötter (allergisk mot det senare). Suck. På tallriken jag fick var det utsökt spättafilé, västerbottenostcréme, skirat smör och ungsbakade tomater samt sallad vid sidan av. PERFEKT portion! :)
    1. Lönt att kommentera vad jag äter? 2. Jag ville ge henne en lektion i näringslära, men orkade inte.

• stjierna

Ollebulla: jag undrar... Hon tyckte väl inte att smöret var vettigt att äta "om man änfå ska plocka bort" typ..

• stjierna

Ninis: jag använder inte sukrin melis alls, har aldrig serverat något kallt som inte först varit uppvärmt.
    Jag har sukrin+ till mycket, och ibland varvar jag med ica stevia strö och stevia, eftersom sukrin+ är ganska dyr.
    Lilla steviaburken är dyr rent pengamässigt, men håller i evigheter.

• stjierna

Haha, så skadad man blir.. På maxi stod Pågen o sålde bröd vid ingången - 2 för nånting. Killen stod o skrek "passa på nu!", och jag tänkte "passa på, vaddå? Att förstöra tarmluddet snabbare??".. ;P

• stjierna

Spökplumpen: skrev jag inte i receptet att den är väldigt osöt i smaken? Jag gillar inte sockriga cheesecakes och därför lät jag enbart hallonen vara söta ;) sen är det klart skillnad på lime o lime, det borde jag kanske ha lagt till i receptet. De limen jag hade var bra balanserade till den sötning, men det är klart att härkomst o årstid spelar roll i syrligheten..
    Ang frystiden på botten så gäller det endast om man har kokosnötsmjöl, och jag gjorde den så för att min mamma är nötallergiker. Personligen föredrar jag mandelmjöl ;)
    Nötmüslin kommer upp på bloggen i dagarna, jag dammade av receptet igår när vi hade LCHF-besök ;)

• stjierna

Såphia: vad kul att du hittade ett bröd du tyckte om! Själv provade jag lavkarbobrödet, efter att min man köpt o bakat det, men spottade rakt ut eftersom jag verkligen avskyr linfrön.. ;) jag gillar "egnabakade" bröd bättre, helt enkelt ;) men jag håller med om att det verkligen känns som helglyx med bröd till frukost!

För övrigt är min blogg, som haft lite ofrivilligt uppehåll men är på g igen, matildaslchf.wordpress.com :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**