• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

mammelie1891 skrev 2012-04-11 14:31:23 följande:
    Min chef kom med tusen frågor till mig idag, han o hans fru hade börjat med lchf i måndags. Men jag fick honom inte att fatta att FETTET ÄR VIKTIGT!! Fan ska jag behöva skriva det på en planka o slå in det i huvudet på han?? Han är livrädd för att bli fet av fettet...
    *suck*
    + att hans fru sagt att han får verkligen inte äta efter kl 18 på kvällen..
    Fast om man har ätit frukost, lunch, middag så ska det ju inte behöva ätas efter kl 18 ;) det är ju inte ett big no no, men som sagt, man ska ju inte behöva vara hungrig då ;)

men fettet är ju helt klart en hörnsten i dieten! ge honom lite faktasidor han kan gå in o läsa på ;) 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    mammelie1891 skrev 2012-04-11 15:07:36 följande:
    Han var väldigt hungrig igår efter kl 19 men "fick" inte äta för henne. Han sa att han ska ge lchf en chans i två veckor, om han inte gått ner 5 kilo under den tiden skulle han köra på GI (eftersom han tror att han blir fet av fettet). Kan tilläggas att hans målvikt är -8 kg... jag sa att -5 kg på 2 veckor inte låter rimligt men...
    haha, nej 5 kg på 2 veckor kan nog bara de med extrem övervikt och extremt LCHFätande klara av! Dessutom är ju inte LCHF tänkt att vara en quick fix, utan ett nyttigt sätt att leva där viktnedgång kommer på köpet. Vill han ner mycket, snabbt ska han kanske dricka sådana äckliga soppor o shakes... ;)
  • stjierna
    korin skrev 2012-04-11 15:45:46 följande:
    Åh va helt underbart tack :)
    har saknat gelen så mycket till kyckling å allt. ska genast göra =)
    dock hittar ja aldrig hermestas flytande, finns dom på vanliga affärer eller hälsokost? =(
    På ICA! på samma avdelning som övrigt sötningsmedel. :) Det är en liten flaska (eller ja, typ 100 ml kanske?). Den är extremt söt, så några droppar räcker! :)

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51ijQ3%2B3ehL._SL500_AA300_.jpg 
  • stjierna

Vi kanske har blivit så dummat att vi inte märkt hur dumma vi har blivit?? Vi tror fortfarande att vi är smarta... Stackars oss!

• stjierna
    Hanniz skrev 2012-04-11 16:55:48 följande:
    Minsknings skull utan för att jag mår bra.

Måste nog ta och i förskaffa bilagan ni pratar om.

Var det många recept?
    47 st! fast vissa vet jag inte om jag vill kalla LCHF - ex löksoppa! ;) Men där var många bra tips och trix :)
  • stjierna
    Hoppet 3 skrev 2012-04-11 17:19:39 följande:
    Känner att jag tappar energi på 16/8 fastan.....vad gör jag för fel?
    Äter jag för lite fett...har ju slutat med Cf samt grädde......
    tar lite majo och smör istället fast inte samma mängd då
    som mejerierna..... 
    Vad och hur mycket äter du när du kör 18/6?

Min dag idag t.ex:
    Lunch: 1 kycklingbröst, blomkålsris och senap- och dragonsås (ca 30 gr fett, 5 khoch 30 gr protein)
    Mellanmål: ½ låda ostkuber (ca 20 gr fett, 2,5 kh och 5 gr proteiner)
    Kvällsmat: Laxpaj (inte räknat än, men lax är fett och jag har i CF och grädde)

Jag brukar lyckas hamna runt 100 gr fett/dag, och runt 15 gr kh. 
  • stjierna
    Hoppet 3 skrev 2012-04-11 17:50:12 följande:
    Börjar dagen med en kopp kaffe vid 9 tiden.

Lunch/frukost: 3 ägg och helt paket bacon.
    Mellanmål: inget
    Middag: Lax med philladelfiaost och isbergs sallad ev CF
    Tränar inget just nu.
    Jag vet ju inte mängderna, men det låter som att du skulle behöva lite mer fett. Har du grädde eller kokosfett i kaffet? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**