• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

NU är jag igågn igen med min hållbarhet. En shake som är gjord för att stå ett år i rumstemp, kan väl inte vara några problem att dricka 2 veckor efter bäst före om den dessutom har stått i kylen? Jag menar, skulle den verkligen klara sig exakt 52 veckor, inte 54?

• jeng
    P28 skrev 2011-04-16 10:20:03 följande:
    Usch så mycket elände det finns i tråden med olösta diagnoser... det låter verkligen inte kul! Kram till alla som har så ont! Hjärta

Igår var jag på tjejmiddag och åt biff med bea och ett par glas vitt vin, så trevligt var det!

Idag hade jag tänkt att fixa balkongen med blommor i krukor och blomsterlådor, men så slog det mig; Man kanske inte kan plantera blommor ute ännu? Är det för kallt? Jag kan ju ingenting om sånt här. Vad tror ni?? Obs! Jag orkar inte ta in blommorna på natten eller liknande!
    Vissa tål lite frost, vissa kräver frostfritt! Så om ni fortfarande har frost så är du mer begränsad. Jag har inte satt ännu, och det var ju tur för nu har vi haft frost ett par nätter. Men snart så
  • jeng
    Faile skrev 2011-04-16 10:44:21 följande:
    Vi har fortfarande frost på nätterna så det får vänta någon vecka till.
    Men annars alltså, jag skäms verkligen för hur vår balkong ser ut. Tänkte ha silverek ute över vintern ( av nån jävla anledning ) men innan jag hann byta ut de döda sommarblommorna kom snön och då var det ju kört. Jag har alltså alla balkonglådor ute med döda blommor fortfarande, så det ser väl ut som vi är trashet i området typ
    Men ska ta tag i det i veckan.
    SÅ är det lite i mina byttor här ute med. hadeinte riktigt koll på vad som kunde övervintra och inte, så allt fick vara kvar och nu är det ett par grejer som får lite blad igen, så vi får väl se. 
  • jeng

ALltså tomatsåsen har ju betydligt mer än 4 eller 7 per 100 gram! gissningsvis låt säga att det är 90 gram fisk (det brukar ju stå) och 35 gram sås.

då är det ju på 100 gram kanske 75 gram fisk och 25 gram sås. 25 gram sås innehåller alltså 4 alt 7 gram kolhydrater....

• jeng
    yena89 skrev 2011-04-16 13:26:55 följande:
    O.o
    Ajdå, får skrapa bort tomatsåsen då så det kanske bara är 5g sås då kan jag räkna på 1g per burk :o

Men varför skriver då livsmedelverket 0,5g?
    var säger livsmedelsverket 0.5? alltså på vad?
  • jeng

ja nu såg jag. alltså det skulle jag absolut inte gå på. vad står det att det är för ingredienser på burken du har?

• jeng

jag har icas här hemma, och den siffran tycker jag verkar stämma rätt så bra. 5 på en burk alltså. det står ju att det är 14% tomatpure, dom lär nog inte ha använt den snålaste... 

men GUD så illa att det står 125 gram vara 80 gram makrill, och sen står det klart och tydligt i innehållet att det är 64% makrill... är det 16% annat då eller? 64% file och resten bara fiskrester? 

• jeng

Grattis till alla er där vågen går neråt!

Inte för att jag inbillar mig några mirakel, men OM jag skulle kunna gå ner ca 0.5 i veckan nu, så är jag i mål till midsommar. Inte för att det lär ske tror jag, men det slog mig nu när jag var inne i min "tabell" att jag är ju ganska nära! istället för att det står 77 eller 87 och räknar ner så står det 67 och räknar ner mot 60-nånting!!! det känns stort

Däremot så vill jag säga till alla er som äter bra LCHF och som går ner typ 0.5-1 kg i veckan och inte är nöjda med det. VAR DET!!!! Jag är van att äta så som jag gör nu, och jag trivs med själva maten och iden och mina friheter och allt sånt. MEN det är ett rejält sug, hunger som jag aldrig har knt med lchf, och när man tillåter sig själv det minsta lilla extra så är det sååå mycket lättare att tillåta sig själv ännu lite! Att gå ner 0.5 kg i veckan och samtidigt äta supergod, mättande mat och dessutom få stora hälsofördelar av kosten - det är något helt fantastiskt tycker jag! UPPSKATTA DET så länge det varar!

• jeng
    yena89 skrev 2011-04-16 14:23:21 följande:
    Så du har bytt diet nu? Eller ? :o kan säkert vara bra för att få kroppen att komma över den där platån.

Tycker också att 0,5-1kg i veckan är bra. det blir ju 2-4 kg i månaden och det är ju en normal hälsosam nedgång.
    Bara det att många tror LCHF är quick-fix, men det är ju mer easy-fix ;P
    Bytt och bytt. Det beror på hur strikt man är i sitt tänk! Det är ju absolut inte en normal LCHF om vi säger så. Mer GI, med ganska kraftig kaloribegränsning. Dvs lite mer grönsaker (försöker satsa på 30 gram nu) snåla in lite mer på annat, köra medelfett istället för fullfett och kanske mer kyckling än entrecote lixom. Men det är ju fortfarande lågkolhydratkost, och jag håller GI fördelning på ca 60 E% fett, så det är ju absolut ingen lågfettsvariant heller!

Men just nu kör jag ju extra strikt för att försöka chocka loss kroppen från platån, så nu märker jag ju av hunger eller sug och så extra mycket. Plus att jag inte har handlat sen omläggningen, så jag har lite fel produkter hemma vilket innebär att man får ta rätt små mängder just nu för att göra av med det och ändå hamna rätt! Men jag stortrivs! Jag känner mig hemma, och det gjorde jag aldrig riktigt på strikt LCHF (även om jag vet att det är en riktigt bra diet, rätt sätt at äta) troligtvis pga att jag har varit kalorijagare och fettjagare i hela livet :-P

Jättebra uttalat "inte quick-fix med easy-fix!" Går man ner i vikt av det (vilket ju jag också gjorde i början tills jag nådde en viss nivå! så jag vet ju att det funkar!) så är det ju absolut så. Vilken bonus!  
  • jeng

Kärringen var med i senaste Ica Kuriren också och sa att man dör av att äta kött i princip. Det var en artikel om hur köttkonsumptonen har ökat under viss period, och att under samma period hade folk börjat dö av tjocktarmscancer och hjärtsjukdomar och vad det nu var, och det innebar självklart att det var köttet som var boven! Det är ju fantastiskt vilka slutsatser man kan dra om man bara vill.... Vad ANNAT har vi börjat äta under samma period? Kan det vara så att vi blir sjukare för att vi äter 3 ggr MER nu, inte bara för att vi har råkat öka på nåt enstaka livsmedel.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**