Gomorron tjejer!!!
Idag är en lite bättre dag. Måste börja läsa på om all skit som påverkar mig och ta tag i att lösa det. Tyvärr har jag ett par rejält stressiga veckor framför mig nu, och jag är lite rädd inför hur jag ska klara av det! Jag hoppas det går bra och om detinte gör det så får jag väl sjukskriva hela familjen och bara vara hemma lixom, slippa kämpet med duschning och köra till dagis och allt sånt... I helgen har vi hyrt grävare och ska fixa så mycket vi bra hinner med altanplintar och såna saker. långt ifrån redo för det ännu, vi måste märka ut och fixa och ta bort marksten som ligger där nu... Sen nästa veckan far min man till USa i 1.5 vecka så jag blir ensam med ungarna. Och jag är orolig att jag ska få magkatarren då för då har jag ju jättesvårt att bära barnen, kramas och lyfta och böja mig för att klä på dom osv. Ähh, det löser sig nog!
Har inte fått gå på toa på många dagar så min mage är inte i toppform, sörplar atkins-shaker idag eftersom sockeralkoholerna är laxerande!
Och igår åkte chipsen fram igen, åt visserligen väldigt lite (20 gram ca) och med baksyfte att få upp klhydratmängden eftersom jag legat alldeles för lågt sista dagarna och gått med omställningsbesvär igen! Dumt. Och 2 rutor av den där sötsliskiga vanliga marabou mjölk blev det också, där efter att jag pratat med vc och inte var på världens bästa humör..... :-/ Nya tag idag!
Till middag igår åt jag iaf ugnslagad kycklingfile med lite grillolja på, och såna micro-ångade sugar snaps som man kan köpa i frysdisken. en lyx som jag inte har haft råd med på strikt kolhydratjagande! MUMS! och en medelfet bea till det för att få upp fetthalten i maten
Jag känner mig hemma i maten igen! Jätteskönt! Min kropp verkar föredra medelfettvarianter, lite lägre fettE%, och klarar av mer kolhydrater då. Med LCHF så MÅSTE jag ju vara rejält striktom inte vågen ska skjuta iväg uppåt på direkten! Jag är väl inte van att hantera fullfett, eftersom jag ätit superlight i hela mitt liv! (Vilket jag började med främst pga att min mage reagerade direkt på tex vispgrdde, helmjölk, smör osv förr) Med strikt LCHF har jag saknat möjligheten att få vara fri nån gång ibland.
Det känns så delat. för jag har ändrat på så himla lite!!! Jag äter fortfarande LCHF om man ser till innebörden av orden, men kanske inte om man ser till den strikta dieten LCHF så att säga. Men ibland känns det som att jag har övergett hela konceptet och börjat med nåt helt annat på bara en vecka! Men så är det ju inte. Jag tror bara att jag har hittat den varianten som passar för mig, och vad kan vara viktigare än det?
Och vi har ju diskuterat shaker tidigare, och vad vi tycker om det hit och dit. Och jag håller med om att de inte innehåller världens bästa grejer. Men den minskningen av stress som jag knner när jag vaknar på morgonen och slipper oroa mig för att jag inte har matlåda till frukost och lunch, och jag vet att det löser sig på jobbet, antingen med en shake som jag numera alltid har i reserv där, eller genom att gå ut och köpa en sallad (som jag ju inte heller kunde göra förut för det var för mycket kh), den är ENORM! Jag får en sån bra start på dagen plötsligt, istället för att vara totalt uppstressad och oroa mig och stå där i kylen en halvtimma och inteha nån aning om vad jag kan ta med mig. Visst går det att ha bättre framförhållning, men det går inte alltid. Iaf inte för mig. Livet ska ju funka med.
Ja, vad OT.
Om ni andra som funderar över lchf, och lågkolhydratkost och om det är rätt för er, är intresserade så skriver jag gärna mer om vad och hur jag äter just nu, vad som skiljer från strikt lchf osv. Alla måste hitta sin grej! Det är då man mår bäst och lyckas bäst på vågen också tror jag!