**Den stora feta LCHF-tråden**

Har ringt till VC och sagt att jag måste få bättre allergimedicin akut. Plus ett besök till allergicentrum för utredning eftersom jag börjat få allergier mot mat och allt möjligt som jag inte har haft förut. Dom skrev ner vad jag tar för mediciner nu och skulle ringa tillbaka! Hoppas nu fasen att dom ger mig nåt bra, eller säger att jag kan dubbla dosen eller nåt. Trist på att vakna varje morgon och känna mig influensasjuk. :-/
Idag blir det att försöka vila. Imorrn är ju ungarna hemma och sen på lördag så far maken iväg 1.5 vecka!
Jag satt igår kväll och skulle skriva handlalista för att få storhandlat idag, men beslutade att jag klarar mig på det jag har hemma. Förutom att jag måste köpa grönsaker, lite CF och såna saker då. Men kött och grundprodukter har jag så det räcker - speciellt som det bara är JAG hemma nu! Det innebär att jag klarar mitt mål på att halvera matkostnaderna den här månaden! Ja, jag hamnar några hundralappar över kan jag erkänna, men då brände jag ju mer än halva budgeten på första helgen i månaden då vi hade besök. Hade jag antagit utmaningen innan den helgen så hade jag kunnat spara absolut minst 500 kr på den shoppingturen, så jag anser att jag har klarat målet!
Helt fantastiskt, halvera matkostnaderna från 10 000 till kanske 5500 kr i slutändan (är på 5100 nu). Det trodde jag absolut inte!
Jag mår verkligen skräp! Man tror att det börjar bli bättre, sen är man helt däckad nästa sekund. Idag var jag uppe en timma innan jag fick gå och lägga mig igen!
VC sa åt mig att ta en morgon och en kväll av min vanliga allergimedicin, och så skulle jag få byta kortisonsprayet (rhinocort) mot nåt starkare som jag fick på recept. Så det är ju bara att ta sig till butiken. Känns ju lite hoppfullt att jag kanske slipper vakna och må så skit om jag får ta en tablett på kvällen med, men eftersom jag mår skit även på dagen efter tabletten så vet jag inte. Då får jag hoppas på att det är en rejäl förkylning som ger med sig! Jaja, nåt att testa iaf, bättre än inget!
Positivt i allt detta är att jag inte har märkt av nån halsbränna på flera dagar! Lite torr och knutig i halsen, men det beror säkert på förkylning och allergi! Jag har börjat ta en probiotika varje morgon nu sedan 4-5 dagar tillbaka och tänk om det faktiskt gör skillnad!!?? Läste det på sidorna för IBS och Dyspepsi att det kunde göra stor skillnad, att ingen har sagt det till mig förut!
Gringa,
Hahaha. Ja, jag kan allt!
Håller med dig. Det är VÄLDIGT lätt att äta 20 gram. Speciellt från grönsaker, för där har man ingen naturlig spärr! Grädde och CF vet man mer spontant att man har tagit 1 dl eller så vågar man inte ens ta så mkt för det är så ovant att äta såna produkter. (Eller så öser man på och äter fkatiskt för mycket mejeri bara för att det är en godkänd vara som man har längtat efter ) Men just grönsaker är ju så nyttigt och fräscht och man tänker att det inte innehåller många kalorier jämfört med annan mat. Och visst det gör det inte, men i princip alla kalorier kommer från kolhydrater,och det blir faktiskt en del! En stor tallrik sallad, ca 2-3 gram kolhydrater. Häll på typ 6 körsbärstomater och du är uppe i 6 extra gram! Det gäller att prioritera om man vill äta mycket grönsaker alltså!
Obs att detta är för viktminskning! Vill man bara nå bättre hälsa, man har nått sin vikt osv så tror jag inte att grönsaker är nåt man måste sitta och begränsa! Men för viktnedgång, speciellt efter den initiala minskningen, så måste många ner på få gram kolhydrater per dag och då måste grönsakerna minskas dom också.
Grillad kyckling med grekisk sallad till blir det ikväll Jag stod emot godiset i butiken och är jättestolt!
icke att förglömma ett glas iskall chardonnay (Robertson Winery) med massa is!