Pallas skrev 2011-04-24 10:45:21 följande:
Jag behöver er input, tror jag. Håller som bäst på att läsa in mig på nybörjargrejerna och undrar om en rivstart verkligen är rätt väg att gå för mig. Jag har också några aspekter att ta hänsyn till och behöver lite råd.
Jag äter för oregelbundet (jobbar skift och har svårt att hålla mattider). Jag överäter när jag väl äter, för jag är för hungrig (se ovan). Jag undrar lite över miljöaspekten... vi äter mycket vegetarisk mat i dagsläget och att byta ut mot kött och andra animaliska produkter i huvudsak känns lite sådär. Hur är det med "grönsaker efter säsong"? Grönsaker är ju vidrigt dyrt för jämnan, tycker jag. Är det någon här som har blodsockermätare och har mätt på olika menyer? Har ni några tips för hur jag ska undvika punkt 1 och 2? Har ni själva haft de här problemen och funnit er tillrätta med LCHF?
Mycket av mina funderingar handlar om inledningsfasen. Ketosfasen är inget som lockar, då jag redan är helt slut på grund av nya mediciner och pollenallergi. Sänks min energi ytterligare tar det tvärstopp. Jag är inte ute efter att gå ned snabbt utan satsar på 10-12 kilo till nyår. Detta handlar om en långsiktig förändring, inte en "bantningskur".
Du kanske helt enkelt skulle hoppa in i
GI.tråden jag startade istället då! Om du inte vill ha ketosfasen borde du kanske ligga på ca 30-50 gram om dagen, vilket iofs också ger dig en ketosfas, men inte lika akut. Du kan äta fritt av grönsaker osv, men behöver passa dig lite för totalen kalorier. Därmend inte sagt att du måste sitta och räkna varje dag, men man behöver ju skaffa sig ett humm om var man hamnar, sen blir det lättare att följa utan att räkna!
Men visst kan du få LCHF att funka. Dels står du dig mätt längre när du väl är igång (det tar ca 2 veckor innan du ser alla fördelar). Det kan ju göra att du inte har suget på så vis utan lättare kan äta när det passar dig på jobbet. Eftersom du inte går vrålhungrig så är det ju lättare att äta rätt mängder också.
Du kan ju få i dig ditt protein från frön, ägg och en mindre mängd kött och fisk om du är miljöinriktad. Jag ska iofs inte uttala mig om vad ägg och frön osv gör för miljön heller, men det pratas ju mycket om just köttet som produceras och fraktas osv. Det finns vegetarianer och veganer som äter LCHF; men de kan inte äta lika strikt eftersom många ersättningsprodukter innehåller en del kolhydrater. Man får också vara vaksam på vissa vitaminer osv som vanligt.
Vad gäller kostnad, så slutar du ju äta frukt och äter mycket mindre mängd grönsaker på LCHF. Där sparar man alltså massa pengar! Många äter ju i princip inga grönsaker alls, men då äter man ju strikt såklart! Går du på en mindre strikt variant av LCHF (tillåter tex morötter, mycket vitkål osv som är billigt) så måste man ofta minska på fettet. Det blir då automatiskt en GI-variant istället. En stor skillnad mellan LCHF och GI är ju just fettmängden man ska äta. Och på GI accepteras medelfettsvarianter (inte de lightigaste man kan hitta) vilket också gör att man har lättare att hålla rätt nivå på kalorierna.
Ja, jag tror du är välkommen i vilken som helst av trådarna (eller båda) så du får nog bara fundera över vad du tror passar dig bäst.