• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-24 07:15:29 följande:
    Skönt!
    Ja det hoppas ja verkligen,
    Här vaknades de till en febertjej som kräktes i sängen.. så blev en kalldusch för att få ner tempen kl 6 imorse.. *brrrr* *gääääääääsp*
    Usch!
    Mina ungar kommer hem lite senare idag. Hoppas att dom är pigga och glada iaf! Mycket film lär det bli..... 
  • jeng

jag åt till min stora förvåning bara halva påsen Lindor igår Så då har jag 1.5 påse kvar hihihiiiii.

men först en omgång frökex tror jag. 

• jeng

Jag startade ändå en tråd för GI lågkolhydratkost (dvs fas 1 och 2). Men jag kommer hänga kvar här också, men det vore kul att hitta fler att dela recept med osv, mer inriktat på GI.

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html

Där är den iaf, för er som också ligger lite mitt emellan, jag tror att ni ocks är väldigt välkomna att vara med på båda ställen. Och jag tvivlar ju på att den nya tråden kommer att få sån fart som den här!!

• jeng
    Pallas skrev 2011-04-24 10:45:21 följande:
    Jag behöver er input, tror jag. Håller som bäst på att läsa in mig på nybörjargrejerna och undrar om en rivstart verkligen är rätt väg att gå för mig. Jag har också några aspekter att ta hänsyn till och behöver lite råd.

Jag äter för oregelbundet (jobbar skift och har svårt att hålla mattider). Jag överäter när jag väl äter, för jag är för hungrig (se ovan). Jag undrar lite över miljöaspekten... vi äter mycket vegetarisk mat i dagsläget och att byta ut mot kött och andra animaliska produkter i huvudsak känns lite sådär. Hur är det med "grönsaker efter säsong"? Grönsaker är ju vidrigt dyrt för jämnan, tycker jag. Är det någon här som har blodsockermätare och har mätt på olika menyer? Har ni några tips för hur jag ska undvika punkt 1 och 2? Har ni själva haft de här problemen och funnit er tillrätta med LCHF?
    Mycket av mina funderingar handlar om inledningsfasen. Ketosfasen är inget som lockar, då jag redan är helt slut på grund av nya mediciner och pollenallergi. Sänks min energi ytterligare tar det tvärstopp. Jag är inte ute efter att gå ned snabbt utan satsar på 10-12 kilo till nyår. Detta handlar om en långsiktig förändring, inte en "bantningskur".
    Du kanske helt enkelt skulle hoppa in i GI.tråden jag startade istället då! Om du inte vill ha ketosfasen borde du kanske ligga på ca 30-50 gram om dagen, vilket iofs också ger dig en ketosfas, men inte lika akut. Du kan äta fritt av grönsaker osv, men behöver passa dig lite för totalen kalorier. Därmend inte sagt att du måste sitta och räkna varje dag, men man behöver ju skaffa sig ett humm om var man hamnar, sen blir det lättare att följa utan att räkna!

Men visst kan du få LCHF att funka. Dels står du dig mätt längre när du väl är igång (det tar ca 2 veckor innan du ser alla fördelar). Det kan ju göra att du inte har suget på så vis utan lättare kan äta när det passar dig på jobbet. Eftersom du inte går vrålhungrig så är det ju lättare att äta rätt mängder också.

Du kan ju få i dig ditt protein från frön, ägg och en mindre mängd kött och fisk om du är miljöinriktad. Jag ska iofs inte uttala mig om vad ägg och frön osv gör för miljön heller, men det pratas ju mycket om just köttet som produceras och fraktas osv. Det finns vegetarianer och veganer som äter LCHF; men de kan inte äta lika strikt eftersom många ersättningsprodukter innehåller en del kolhydrater. Man får också vara vaksam på vissa vitaminer osv som vanligt.

Vad gäller kostnad, så slutar du ju äta frukt och äter mycket mindre mängd grönsaker på LCHF. Där sparar man alltså massa pengar! Många äter ju i princip inga grönsaker alls, men då äter man ju strikt såklart! Går du på en mindre strikt variant av LCHF (tillåter tex morötter, mycket vitkål osv som är billigt) så måste man ofta minska på fettet. Det blir då automatiskt en GI-variant istället. En stor skillnad mellan LCHF och GI är ju just fettmängden man ska äta. Och på GI accepteras medelfettsvarianter (inte de lightigaste man kan hitta) vilket också gör att man har lättare att hålla rätt nivå på kalorierna.

Ja, jag tror du är välkommen i vilken som helst av trådarna (eller båda) så du får nog bara fundera över vad du tror passar dig bäst.  
  • jeng

Kopierar från annan tråd:

Jag har precis ringt och tackat nej till erbjudandet om att träna med sjukgymnasten. Jag bara får inte ihop det i min hjärna. Och så dåligt som jag mår nu så känns ju träning totalt uteslutet. Alltså inte just pga bihåleinflammationen utan på allergin. Man har ju bättre dagar, och då kan man få in ett pass, men att boka upp mig på fasta tider 2-3 ggr i veckan som bara står och tickar pengar utan att jag kan gå dit, det känns ganska menlöst. Plus den stressen som jag känner över hela grejen, den behöver jag verkligen inte nu....

Fick maila till honom också och förklara. Är rädd att han ska bli sur, men alltså va fan seriöst, det kan jag inte bry mig om. Men jag tänker att han sitter där och tänker och skrattar att "ja du vet hon med alla undanflykter, hon kommer aldrig komma i form!"....

• jeng
    Gringa skrev 2011-04-24 14:23:13 följande:
    Jag vet inte vad som hände igår, men jag drabbades plötsligt av ett fruktansvärt sug efter sötsaker och bröd - egentligen för första gången på flera månader Obestämd Det hade säkert att göra med att jag var ensam med min lilla tjej i över ett dygn och fick ansvaret att själv fixa med alla sista grejer innan Sverigeflytten. Imorgon kommer målaren så jag var tvungen att organisera och flytta alla kvarvarande möbler och skräp med Laura hängandes i benen på mig. Jag ville helt enkelt bara slänga mig i soffan och trycka i mig kakor och godis. Det var nog tur att jag befinner mig i Brasilien där man inte kan springa ner till närmaste Seven/Eleven och köpa lösgodis eller B&J, utan behöver en bil för att åka långt till affären. Istället beställde jag hemkörning från vårt favvo-sushihak. Men bara massa laxsashimi, så det var ändå godkänt Glad (och säkert tusen gånger godare än den där godispåsen hade varit!)

Idag är jag dock glad att jag övervann suget för imorse kom jag i mina "smaljeans", dvs ett par jeans som jag inte ens fick över höfterna för 3 månader sedan
    Vad skönt! Det är ju sån skön känsla när man lyckas stå emot sug sådär!! (saknar det hahahahaha)
  • jeng

Nu kommer snart mina ungar hem! Har saknat dom som tusan nu mot slutet (dom har sovit 2 nätter borta) men jag är ju samtidigt lite orolig över att ta hand om dom ensam speciellt iom att jag inte är på topp! Hoppas det blir en bra kväll här!!

Är ni andra ute i solen och njuter? Det gör ni ju såklart helt rätt i om ni klarar av det *avis*

Jag sitter och funderar på middag och lite sånt. Har som vanligt glömt ta fram nåt kött ur frysen, så vi får väl se vad det blir Har kyckling och sallad kvar färdigt med så troligtvis kanske jag äter det Första prövning ikväll blir vad jag kan få i ungarna! Har köpt ypghurt iaf och det funkar alltid

Är det nån här som kör LCHF även för sina barn? Och då menar jag lite mer strikt, tex inte sockerprodukter och så, inte bara bra mat lixom. Hur tänker ni då kring dagis? Mina ungar är smala och behöver absolut lite HCHF, men om de nu åt lchf eller liknande hemma, det skulle ju bli kaos med all mat de äter på dagis! Det låter som att det är ganska bra mat dom har på dagis och skolan där visserligen, men den är ju ändå SLV-anpassad så att säga! Svårt som förälder att styra över det... Jaja det var bara en fundering ut i etern.

• jeng
    Bonanza skrev 2011-04-24 18:43:42 följande:
    Alltså, jag läser och läser och läser men får det ändå till att man äter lchf om man äter under ca 20 kh/dygn. Det måste ju alltså fungera att äta som jag vill göra (återigen: feta mejeriprodukter, köttfärs, kyckling, fet fisk och grönsaker) så länge jag försöker hålla uppe fettnivån och se till att inte gå över 20 kh/dag.

Eller vad är det jag missar?
    Man kan äta LCHF även på 100 gram per dag.... Men visst, max 20 gram är vad man brukar rekommendera för de som vill gå ner i vikt eller har kraftigt sockerberoende eller stora hälsoproblem.

Men vad menar du? Har vi påstått att du inte äter lchf, eller går du inte ner i vikt och undrar varför, eller vad är problemet så att säga? 
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-04-24 18:53:57 följande:
    Nej, jag är total nybörjare och tycker att det är så otroligt motstridig information när man läser i lchf-forum och liknande. Och eftersom jag inte klarar av att äta massor av kött eller smör så försöker jag förstå mig på om man kan göra som jag vill istället.
    Ja, det är motstridigt. Det beror på att LCHF är en väldigt individuell diet, och allt funkar inte för alla. Vissa tål mejeri, vissa tål det inte alls (för viktnedgång alltså). Vissa kan äta 50 gram, vissa kan inte äta mer än 10 gram.

Om man ser på tex kostdoktorns eler dr dahlqvists sidor så har dom bra information om själva produkterna, vad är ok att äta osv. Men dom missar helt att prata om 20 grams regeln, vilket jag tycker är missvisande. äter man av ok produkter så kan man ju ändå hamna väldigt högt.

Det är viktigt att man hamnar tillräckligt högt i fett också. fördelningen bör vara 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater. Och man brukar rekommendera ca 1-1.5 gram protein per kilo målvikt per dag. så utifrån det kan man ju räkna ut hyur mycket man bör äta av fettet också. 90 gram protein (målvikt 60 kg) ger tex 120 gram fett.

Ang proteinet så är det inga stora mängder du ska äta. Du ska äta normala mängder, det är fettet du ska bli mätt på. Och protein finns ju i kött, fisk, fågel, ägg, frön och allt möjligt. Så du kan ju också välja en annan källa till proteinet.  
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-24 19:38:09 följande:

Har precis varit nere på Maxi och handlat en massa nyttigheter... men varför köpte ja en liten påse med lösgodis?!?*smisk på fingrarna* inte ens sugen ju

Hahaha, är det inte typiskt?

Alltså inte typiskt DIG, utan typiskt att butikerna är gjorda så att man nästan får ha ögonbindel för att inte få med sig sånt där hem...  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**