• tacksamheten

Vad gör din man/sambo just NU?

Min man är ut och kör bil.
    Han ska hämta några pärmar med papper och sen sitta hemma i kväll
    och göra någon redovisning.

• Svar på tråden Vad gör din man/sambo just NU?
  • Royalle
    Helpful skrev 2012-05-17 12:59:13 följande:
    Hur kan dataspel vara sofistikerat?:S Det är ju bara svett, svordomar, cola, 24/7 och arbeterklass...:/

Att vara sofistikerad har inget med klass att göra.
  • Helpful
    Royalle skrev 2012-05-17 14:00:56 följande:
    Att vara sofistikerad har inget med klass att göra.
    Det  är sant. Att vara sofistikerad kan vara något som i arbetarklasskretsar ses som att vråla framför TV:n, i nätbrynja, med chipsen drällandes i knät, medan att vara sofistikerad i andra klasser kan betyda att man för lågmälda och intressanta samtal i samförstånd och respekt med varandra.
    Royalle skrev 2012-05-17 14:00:24 följande:
    Det beror ju på vad det är han svetsar, eller hur. En smutsig svettig svetsande bonde kan vara bra mycket mer sofistikerad än en fisförnäm kavajprydd halvman från stockholm. (Inget illa ment, bara ett exempel.)
     Oftast är inte arbetarklassen sofistikerad på ett sådant sätt som man generellt avser termen sofistikerad! Om arbeterklasskillen drar ett blondinskämt bland alla tjejer och killar så tycker han att han är sofistikerad för att han inte använde ordet f*tta i skämtet, medan andra klasser inte skulle se det som sofistikerat att dra nämnda skämt i en grupp med tjejer överhuvudtaget!
  • sskstud3nt3n

Postar brev och handlar mat som han ska tillaga till sin lilla familj då hans fru ligger på sin yttersta spets i ynkedom

• Royalle
    Helpful skrev 2012-05-17 14:17:58 följande:
    Det  är sant. Att vara sofistikerad kan vara något som i arbetarklasskretsar ses som att vråla framför TV:n, i nätbrynja, med chipsen drällandes i knät, medan att vara sofistikerad i andra klasser kan betyda att man för lågmälda och intressanta samtal i samförstånd och respekt med varandra.

Oftast är inte arbetarklassen sofistikerad på ett sådant sätt som man generellt avser termen sofistikerad! Om arbeterklasskillen drar ett blondinskämt bland alla tjejer och killar så tycker han att han är sofistikerad för att han inte använde ordet f*tta i skämtet, medan andra klasser inte skulle se det som sofistikerat att dra nämnda skämt i en grupp med tjejer överhuvudtaget!

Var snäll och förklara för mig vad ordet sofistikerad betyder. Jag är bara en simpel svensklärare och har uppenbarligen inte fått lära mig den korrekta betydelsen av detta (ursprungligen grekiska) ord. Men du verkar vara djupt insatt i detta.
  • Helpful
    Royalle skrev 2012-05-17 14:45:21 följande:
    Var snäll och förklara för mig vad ordet sofistikerad betyder. Jag är bara en simpel svensklärare och har uppenbarligen inte fått lära mig den korrekta betydelsen av detta (ursprungligen grekiska) ord. Men du verkar vara djupt insatt i detta.
    Googla!
  • Royalle
    Helpful skrev 2012-05-17 14:48:41 följande:
    Googla!

Skrattande 
    Nä jag tror vi båda kan vad betydelsen är, fast vi tolkar den olika.Glad Jag skulle inte vilja dra in klass överhuvudtaget, men det beror nog mest på att jag inte ger ordet samma betydelse som aristokraterna gav det under 1800-talet, när det blev så viktigt att poängtera klasskillnaderna i Europa.

• silavs

Ligger på andra sidan av soffan och spelar på sin iPhone ( jag visserligen sitter på en delen och familjelivar)

• zeppelinmamma

Är iväg till en kompis för att hämta någon sladd till datorn och luft på burk. Vad fan är luft på burk undrar jag!

Svar på tråden Vad gör din man/sambo just NU?