• Anonym (ledsen)

oense om skolval förskoleklass

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, är så ledsen över att det har blivit så här och vet inte vad jag ska göra.

Min dotter ska börja i sexårs till hösten, hennes pappa och jag har gemensam vårdnad och hon är skriven hos mig. 

Hennes pappa bor i en grannkommun och vill att hon ska gå i skolan där eller i en skola i min kommun som ligger nära honom. Jag vill att hon ska gå i skola i närheten av där jag bor så att hon går nära sina kompisar och på några års sikt kan börja gå själv till skolan osv (det är ca 200 m, ej bilväg). Hennes pappa säger att han vägrar att skriva på några papper på att hon ska gå i skolan nära mig. Vad händer nu? Vad ska jag göra? Har jag rätten på min sida?

Tack på förhand!

• Svar på tråden oense om skolval förskoleklass
  • h8him
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 11:10:53 följande:
    Tack för svaren!

På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemen...

Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.
    De har inte rätt att neka barnomsorg enligt skolverkets tolkning av reglerna. Prata med skolverkets jurister. Vägrar kommunen ge dig omsorgsplats ska du JO anmäla dem.
  • Anonym (ledsen)

Hur lång tid tar en sådan anmälan? Känns som en stor risk att jag kommer stå utan barnomsorg ett tag även som jag troligtvis får rätt till sist.

• bonnieloveskim

går hon i förskola nu?
    har de 6års verksalhet på den förskolan i så fall..?

om inte har du bestämmanderätt

• Anonym (ledsen)

Tack för att ni tar er tid att svara!

Ja, hon går i förskola nu men i vår kommun har de inte 6års i förskolan utan i skolorna så hon kan inte gå kvar där till hösten.

• sextiotalist
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 13:11:41 följande:
    Tack för att ni tar er tid att svara!

Ja, hon går i förskola nu men i vår kommun har de inte 6års i förskolan utan i skolorna så hon kan inte gå kvar där till hösten.
    Men, rätta mig ifall jag har fel, förskoleklass är frivilligt, men du har rätt till barnomsorg och med andra ord så (nu kommer det nog inte bli så, det kommer lösa sig) så kan flickan gå kvar på dagis ett år till.

Som någon skrev, ta kontakt med en jurist på skolverket och kolla av vad som gäller, vad jag förstår så lyder även förskolorna under skolverket, så det blir nog inget glapp.

Det besked du får från skolverket bör du kräva att få på mail eller skriftligt, sedan ser du till att kommunen får del av det, så lär det nog lösa sig.

För jag är nästan säker på att ditt barn med automatik bli placerad i en förskoleklass i skolan
  • bonnieloveskim

då borde du vara den som bestämmer eftersom hon är folkbokförd hos dig.

meddela pappan att antingen godkänna ditt val eller få skolan närmast hemmet.

• Anonym

jag hade låtit mitt barn gå på sexårs hos mig istället för dagis och sen får barnet gå kvar på dagis hos pappan vv eller om han nu vill ha barnflicka.
    sen när hon börjar ettan så är hon redan kommit in i en grupp och sina blivande klasskompisar.

• Anonym (insatt)
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-22 11:10:53 följande:
    Tack för svaren!

På skolverkets hemsidan hittade jag följande:
    www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemen...

Jag tolkar det till min fördel men jag tycker det är lite oklart gällande sexårs.

Kommunen sa att jag kommer vara utan barnomsorg om vi inte kommer överrens. Hennes pappa säger att då fixar han barnflicka på sina veckor. Jag har inte möjlighet till det och känner mig utpressad av honom.
    Jag tror dock att kommunen har fel men är osäker och orolig.
    6-års måste ni vara överens om eftersom valet där kan ha stor betydelse för valet av skola året efter ...
  • bonnieloveskim
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-22 14:03:26 följande:
    6-års måste ni vara överens om eftersom valet där kan ha stor betydelse för valet av skola året efter ...
    6års är ju i skolorna....
    så de borde ju ha 6års och sen 1an  osv på samma ställe
  • CoolJen

Själv så la jag mig i valet om förskoleklass
    Jag vill inte bråka och sonen kommer få gå i en skola 50 meter från sin pappas hem.

Har du pratat med familjerätten i din kommun?

Svar på tråden oense om skolval förskoleklass