• Avena

Hur mycket sover ni per dygn??

Jag är nyfiken på hur mycket normala människor sover. Inte enligt läkarvetenskapen eller liknande utan ni riktiga människor!

Det känns som att jag sover väldigt mycket och funderar över om jag verkligen har ett så stort sömnbehov eller bara har blivit försoffad. Eller annat...?

Nu har jag för tre veckor sen fått barn nr tre så klart man är lite trött, men jag sover nog nio-tio timmar varje natt och sen en eller två extra timmar på dagen (om jag har möjlighet såklart, vilket jag oftast har...). Sömnen blir ju avbruten av någon amning och barn som vill något vilket kanske gör att den inte är så effektiv, men iaf. Mer än TIO timmar per dygn!?
    Borde jag inte vara utvilad istället för seg och trött jämt...?

Hur mycket sover ni?
    Skriv gärna en kommentar också. Om det är bara nattsömn eller även dag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??
  • LinnV

Fick barn för 2,5 månad så får sova ungefär 7-8 timmar med 2-3 ammningar så blir inte mycket sammanhängande. Jag behöver 9 timmar i sträck för att må bra..

• Göteborgsbruden

Oavbruten sömn är väl kanske 3 timmar men sammanlagd sömn hela natten är väl 5-6 timmar kanske, för lite för min del.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Pallas

För att må bra måste jag snitta 9 timmar. Nu har det varit en period då jag sovit för litet, kanske snittat på 7 de senaste tre månaderna. Om jag fick sova ostört nu skulle jag sova ett dygn. Minst. 

• M C

Jag klarar mig på 7 men vill helst ha 8 eller tom 9. Nu på sistone är det runt 5-6 för vi har varit så magsjuka och jag är stentrött jämt.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Oj vad det blåser

Sover ca 4 timmar på natten (om jag har tur). Skulle behöva dubbelt så mycket sömn egentligen, men vad ska man göra?? Lider av sömnproblem kan man väl säga.

• Caranlachiel

I snitt är det nog 7-8 timmar, men jag behöver 9-10 timmar för att känna mig utvilad.

Sover jag mer än 10 timmar blir jag inte annat än trött.

• Saralainen

Jag sover nog 9-10 timmar per dygn. Jag tycker jag blir tröttare och tröttare ju mer jag sover!

• Vroooooom

Jag behöver minst 10 timmar per natt för att orka dagen, vilket jag får ett par dagar i veckan. Resterande dagar får jag väl ca 8 timmars sömn.

A room without books is like a body without a soul
  • JASS

Klart att du behöver sova med som mamma till liten bebbe- blir ju ingen vidare kvalitet på sömnen och det får man nog ta igen i kvantitet. Jag sover i normalfallet helst 9 timmar. Blev mycket mer med lillkillen som liten eftersom han ville amma var 90:e minut.  Nu är jag gravid igen och det har blivit uppåt 12 timmar per natt och 1,5 timmar på dagen! Men det hoppas jag verkligen är övergående!

• Analoga

Skulle behövt ha ett alt som var 6-7 timmar. Tyvärr för lite; för även om jag någon gång sover 9 timmar så är jag trött!!

Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??