• Avena

Hur mycket sover ni per dygn??

Jag är nyfiken på hur mycket normala människor sover. Inte enligt läkarvetenskapen eller liknande utan ni riktiga människor!

Det känns som att jag sover väldigt mycket och funderar över om jag verkligen har ett så stort sömnbehov eller bara har blivit försoffad. Eller annat...?

Nu har jag för tre veckor sen fått barn nr tre så klart man är lite trött, men jag sover nog nio-tio timmar varje natt och sen en eller två extra timmar på dagen (om jag har möjlighet såklart, vilket jag oftast har...). Sömnen blir ju avbruten av någon amning och barn som vill något vilket kanske gör att den inte är så effektiv, men iaf. Mer än TIO timmar per dygn!?
    Borde jag inte vara utvilad istället för seg och trött jämt...?

Hur mycket sover ni?
    Skriv gärna en kommentar också. Om det är bara nattsömn eller även dag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??
  • Fidelis ad urnam

Just nu mer än 10 timmar per dag :-O
    Är i vecka 7 och ASTRÖTT!!!

• Mela78

TS. Du kanske ska ta och kontakta läkare för att kolla ditt HB och sköldkörtelvärden. Båda två är väldigt vanliga orsaker till trötthet efter förlossning och går att åtgärda. 

• Hanniz84

ca 6 timmar/natt

ISA 1/8-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • Buspojkarna

9-11 timmar. oftast kring 9½ varje natt och ändå sitter jag här så här efter lunch till kväll och är skittrött

• TessH

Jag sover jätte mycket jag med! minst 10 timmar.. ibland mer ibland lite mindre... men jag har problem att sova på nätterna också o kan vara därför... jag sover inget på dagarna för då hade jag aldrig kommit i sängen igen på kvällen! det är hemskt ska jag säga!

• Oj vad det blåser

Jösses vad mycket folk sover! Hur har ni tid att sova så mycket?? Går ni och lägger er efter middagen?

• Euforia

Oftast 4-5 timmar till vardags. Har mycket att göra. Är ALLTID trött.
    Thank god för helgerna...

• Fidelis ad urnam
    Oj vad det blåser skrev 2011-02-23 16:04:17 följande:
    Jösses vad mycket folk sover! Hur har ni tid att sova så mycket?? Går ni och lägger er efter middagen?
    Just nu sover jag någon timme eller två mitt på dagen och hela nätterna :-O
    Har aldrig sovit så här mycket förut
  • UntilTheDark
    Oj vad det blåser skrev 2011-02-23 16:04:17 följande:
    Har inga barn,därför kan jag sova länge om jag vill, samt jobbar jag mest eftermiddag/kväll.
  • tessilus

en 6-7 timmar men då vaknar jag en gång för att amma åxå på det.

• Oj vad det blåser
    Fidelis ad urnam skrev 2011-02-23 16:09:33 följande:
    Just nu sover jag någon timme eller två mitt på dagen och hela nätterna :-O
    Har aldrig sovit så här mycket förut
    Aha! Mycket avis är jag!
  • Oj vad det blåser
    UntilTheDark skrev 2011-02-23 16:10:55 följande:
    Har inga barn,därför kan jag sova länge om jag vill, samt jobbar jag mest eftermiddag/kväll.
    OK
  • Mandi74

ca 10 timmar, sover lika många som sonen som är 6 år.

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Odehn

5-6 timmar, dock händer det att jag sover mindre. Sov lika mycket innan jag blev bonuspappa.

• MrsLoPiccolo

inte för att skrämma dig men jag kände mig ständigt trött förut o gick till läkaren och det visade sig vara brist på b12 så att kolla upp varför man känner sig trött trotts 10 timmar sömn är nog bra.

• Avena

Oj, det varierar verkligen det här. Som jag önskar att jag klarade mig galant på fem, sex timmar som vissa verkar göra. Men, det förståss, vem vill inte det...?

Som någon skrivit kan det vara så att jag blir trött av att sova för mycket också.

Jag kollade alla mina värden innan jag blev gravid eftersom jag tyckte jag var så trött jämt då också, men allt var, jag citerar: "oförskämt bra". Hur irriterande är inte det då!? Ge mig nånting som piggar upp istället!
    Jag ska iaf ta upp det på efterkontrollen och se vad de säger...
    Nu hade jag velat börja äta Ginseng, för det har funkat förut, men det ska man inte när man ammar. Suck.

Träning hjälper också, så jag ska ta tag i det när det funkar. När lillebror växt till sig lite.

Det är på ett sätt skönt att höra att snittet blir runt 8 timmar per dygn trots all variation för då borde jag klara mig på det också. Kan ju bli som en fix idé att jag behöver sova så himla mycket.

• FasterK

Sommartid brukar det räcka med 7 timmar. 6 funkar också. Under den mörka tiden av året behöver jag sova mycket. Minst 8 och gärna 9 timmar.

...men jag lider av svåra sömnstörningar i perioder och får hålla på och laborera med sovtiderna för att kunna återgå till en någorlunda normal sömnrytm.

För en tid sedan hade jag ett stressigt jobb och sov kanske i genomsnitt 4-5 timmar per natt i veckorna. = utmattningsdepression efter 1,5 år, viktuppgång 16 kg och total hjärnstress. Var rädda om er och se till att sova ordentligt. Det här påverkar mig än..

• Maybe

Jag är en person som behöver mycket sömn, jag är konstant trött och har gått till läkare i över ett år för det.
    Läkaren säger att jag behöver ordentligt med sömn på natten och inte gå upp för tidigt på morgonen, ta det lungt så kvällarna så jag sover bättre och vara aktiv på dagen så gott jag orkar.

Tyvärr tar inte arbetsförmedlingen hänsyn till detta så mitt nuvarande jobb gör att jag sover ca 6 timmar per natt eller lite mindre.

Under sommaren när det är vfarmt och ljust större delen av dygnet känner jag att jag inte behöver lika mycket sömn, men hösten, vintern och våren är jag som en björn som gått i ide :(
    Så trött på att vara trött

Men som svar på frågan svarade jag ungefär 6 timmar

Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??