• Avena

Hur mycket sover ni per dygn??

Jag är nyfiken på hur mycket normala människor sover. Inte enligt läkarvetenskapen eller liknande utan ni riktiga människor!

Det känns som att jag sover väldigt mycket och funderar över om jag verkligen har ett så stort sömnbehov eller bara har blivit försoffad. Eller annat...?

Nu har jag för tre veckor sen fått barn nr tre så klart man är lite trött, men jag sover nog nio-tio timmar varje natt och sen en eller två extra timmar på dagen (om jag har möjlighet såklart, vilket jag oftast har...). Sömnen blir ju avbruten av någon amning och barn som vill något vilket kanske gör att den inte är så effektiv, men iaf. Mer än TIO timmar per dygn!?
    Borde jag inte vara utvilad istället för seg och trött jämt...?

Hur mycket sover ni?
    Skriv gärna en kommentar också. Om det är bara nattsömn eller även dag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??
  • Kitsune

Det är olika, i vissa perioder är jag mer regelbunden med mina sovtider men har för det mesta svårare att lägga mig före 00.00 och under vardagar vaknar 07.00 så det hamnar väl mellan 5-7 timmar. Röstar i så fall ca. 6 timmar.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • cloudberry79

Funt sex timmar. Jag har giftstruma som jag medicinerar mot nu, men när jag var som sjukast klarade jag mig lätt på 3-4 timmars sömn per dygn utan att känna mig trött (det var riktigt enkelt då att ha en bebis, jag var aldrig sådär trött efter nattvaken, eftersom jag fick nog med sammanhängande sömn vid minst ett tillfälle om sonen bara väntade tre timmar mellan amningar/matningar). Nu somnar jag vid midnatt och kliver upp klockan 05.50, ibland lyxar jag till det och sover 7-8 timmar, rejäl sovmorgon

If you love me - please don't feed me!
  • UntilTheDark

9-11 timmar drygt. Ibland mindre men det är sällan.

• Linda1976

I bästa fall 8,5-9 h, i sämsta fall 7. Det beror inte på vakna barn, det beror på att jag har svårt att komma i säng i tid på kvällen

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • bonäslina

3-4 timmar, sen ibland ser jag till att få 5-6 timmar så kommer jag på rätt köl igen=) jag tror lite att tänker man på att man har sovit få timmar så blir man nog lite tröttare av bara det. tänker man iställer på den goda kopp kaffe som väntar så blir man lite piggare=)

• Gurkburk

Folk är ju olika. Själv kräver jag runt 8 timmar per natt för att fungera. Färre timmar kan fungera någon enstaka natt, men inte mer för då är jag inte människa. Samtidigt är jag morgonpigg och sover sällan längre än lite drygt 8 timmar. Sambon däremot klara sig på 3-4 timmar per natt flera nätter i rad bara han får sova 8-10 timmar någon natt då och då. Han kan skippa sömn och gå direkt till jobbet ibland. Då skulle jag somna på skrivbordet eller inne på jobbtoaletten.

• Anova

Just nu snittar jag väl 3 timmar, är inne i en period där jag sover väldigt lite.. Optimal sömn för min del är 5 timmar (enligt sömnexperter och psykologer).

• Ellikapellika

Jag är en nattuggla med stort sömnbehov. Jobbar bara 70% och lägger mig runt 22.30-23 när jag ska upp vid 6-7= ca 8 timmar.
    Är jag ledig och det är vardag så äldsten ska till skolan sover jag ca 6-7 timmar natt, upp och fixa iväg sonen, sen slumrar jag på soffan nån timme medan de yngre leker.
    Är det inte vardag och sambon är hemma, eller som nu när jag är sjuk så kan jag sova 12-14  timmar utan problem.
    Egentligen behöver jag nog runt 8-8.5 timmar varje natt för att funka optimalt.
    Jag vaknar 2-5 gånger/natt, ibland av att minstingen vill amma, ibland av att nån pratar i sömnen, ibland av att jag är kissnödig. Snabba uppvak med andra ord.
    Jag sover som bäst tidig morgon-förmiddag även om barnen kommer och stör med ojämna mellanrum.

Mannen är en sån där avundsvärd som kan klara sig på 3-5 timmar flera dagar i rad, sova en natt 8-9 timmar och sen 3-5 timmar igen. Fattar inte hur han klarar det men avundsjuk är jag!

• Ruggugglan

Jag brukar oftast sova 6 timmar per natt. Ibland mindre än så. Jag hade kunnat sova mer. Barnen somnar vid åtta på kvällen och vaknar vid sju på morgonen så jag har ju världens möjlighet. Men det är rätt skönt att bara få koppla av och ta det lugnt ett par timmar innan jag kryper ner under täcket.

Hade jag fått sova ostört så hade jag nog lätt kunna sova 12 timmar eller mer.

• fucktard

Runt 8-9 timmar. När jag var yngre sov jag max 4, och det har satt sina spår. Nu är jag helt förstörd om jag sover mindre än 8.

Svar på tråden Hur mycket sover ni per dygn??