Inlägg från: ricken |Visa alla inlägg
  • ricken

Pojke i klänning?!

Jag förstår inte varför folk tycker det är så synd om små barn som inte får rosa klänningar eller bling bling eller motorcyklar i mini format eller vad som helst som media eller reklam prackar på våra små liv och får dom att tro att dom måste ha. Jag tycker synd om barn som inte får mat på bordet eller en säng att sova i eller en förälder som ger dom en trygg tillvaro.
     Jag skulle aldrig köpa en klänning till min son. Av den enkla anledningen att han måste stöpas in i steriotyp rollen som en heterosexuell man från början . Och om han mot all förmodan ändå skulle bli otrygg i sin sexualitet och senare som 18åring vilja byta kön eller bli transvestit så kommer jag att stötta honom till hundra%. Även om det kommer att bli en tuff övergång.
     Jag tror inte att man blir homosexuell eller transa av att prova kläder av motsatta könets sort.  Men så länge jag köper kläderna så blir det av traditionellt slag. Jag skulle inte köpa burka till min dotter heller!!

• ricken

Om man kollar tex diagnoser för olika psykiska sjukdommar så är symtomerna ofta definerade med olika symtom av sjukdomen beroende på om pasienten är man eller kvinna. Detta gäller också kroppsliga sjukdomar. Och behandlingarna är olika beroende på vilket kön man har i många fall.
    'Är inte detta bevis nog för att vi inte är så lika varandra.  

• ricken
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:03:09 följande:
    Du tror alltså att kvinnan av naturen är mjuk, omhändertagande, lugn, gör sig bättre i hemmet, älskar rosa, är rädd för småkryp osv osv o att män är starka, tuffa, modiga, bilmeckare?

Det stör inte dig att kvinnan anser vara det svaga könet?
    Varför kan man inte uppskatta  olikheterna hos män och kvinnor. Att dom egenskaper kvinnor generellt besitter har lika stort värde som dom egenskaper männen har. Varför kan vi inte försöka värdera våra olikheter högre istället för att försöka radera dom under jämställdhetens flagga?
  • ricken
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:07:04 följande:
    Jag tror detta är rent skitsnack helt enkelt och oavsett om man tror det är biologiskt (tillåt mig skratta) eller om vi själva skapat detta så vill väl alla leva jämställt så varför inte kämpa för det???
    Detta är fakta inte skitsnack. Kolla diagnos för ADHD olika symtomer på samma sjukdom. Kvinnor med ADHD visar inte sina symptom på samma sätt som män. Vuxna kvinnor kämpar ofta hårt för att dölja sina brister och har många gånger helt andra symptom som depression, missbruk, utbrändhet, fibromyalgi som de får behandling mot. Numera finns det anpassade test som ska hitta ADHD hos kvinnor. Först görs ett scanning test med 6 frågor om de ger utslag så är det idé att gå vidare.
    Det är inte skitsnack bara för att du inte förstår.

Vad är jämnställt för dig? Att som kvinna få massa hår i röven och göra tunga kroppsarbeten  och ta ut ungsplåten utan grytlappar? 
    För mig är jämnställdhet att låta människor göra vad dom är bra på och ger livsglädje. Om det innebär att man vill vara hemmafru/man åt sina barn eller jobba som sopgubbe/sopkvinna beats me.
  • ricken
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:15:43 följande:
    Därför att det inte är så enkelt. Baksidan av detta är dels att kvinnan är det svaga könet och det är mycket negativ fokus på kvinnan o hennes kropp (ingen slump att det är unga tjejer som får ätstörningar, att det är kvinnor som våldtas o misshandlas, har lägre lön osv)

Eftersom vi (flickor och pojkar) uppfostras med bilden av hur kvinnor o män är så lever man ju efter det. (se all reklam tex där mannen dominerar o kvinnan objektifieras) DETTA får gärna raderas o inget jag vill uppskatta...
    Så ur din synvinkel är det bara kvinnor som får ätstörningar och har sjuka kroppsideal??????????????????????????????
    Mäns kroppar är minst lika objektifiearde hor många pojkar har inte skadat ryggen för livet genom tunga lyft på gym eller på jobb för att det är det manliga idealet. Arnold swartzneger tex
    Om det är nått som du vill ändra på så börja hos dig själv. Ingen kommer att tycka mindre om dig för det. Men respektera att andra inte har samma mål och idial.
    Jag har fått nog! Good bajs 
  • ricken

Jag såg en gång en liten pojke klädd i rosa badräkt och flickskor. Såg ut som en mini transa. Jag skulle aldrig låta min dotter gå omkring så, och jag tror inte att mamman hade låtit klä hennes dotter så heller. Men bara för att det är en lite pojke som har noll koll så kan man klä dom hur som helst. Och om man skall vara neutral när det gäller att sätta genussteriotypes etiketter så kanske man skall sätta barnen i grå kläder som ser likadana ut istället för att låta byta roller.

• ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 18:40:07 följande:
    Det handlar ju inte om neutralitet utan om att det är upp till barnet självt & att vi vuxna inte ska pracka på barnen våra sociala normer om dom inte är intresserade av dessa.
    Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att flockdjur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. Om du vill gå tillbaka till instinkter så finns det många sånna stammar i Afrika. Men här i sverige är det för kallt för att gå naken och kan vara bra att ha kläder på sig.
  • ricken
    Thaleya skrev 2011-02-25 18:50:23 följande:
    Alla tycker ju olika, men om en man gick runt med klänning eller kjol så skulle jag 99% av 100% tycka att det ser oattraktivt ut, även om mannen är rejält snygg i övrigt.

Men det kan ju bero på att jag inte gillar att se mäns vader, nakna eller i tight åtsittande fodral, och speciellt inte i klackskor för då syns vadmuskeln mer och vadmuskler är avtändande enligt mig.

Skulle jag se en man med kjol eller klänning, så skulle jag endast kunna tänka på, att deras paket hänger och slänger (även om han har kallingar på sig). Och en hängande penis är galet avtändande och skrattretande enligt mig med.

Klädesplagg och accessoarer till kvinnor är ju nästan alltid designade för att estetiskt ge snyggare kurvor och bredare höfter och ge ett sexigare mer femenint utseende.

En man med ett feminint utseende skulle jag inte tända på. Sen klänning på dagis hade jag nog varken satt ofta på antingen en dotter eller son, klänning känns som söndagsfin elelr bebiskläder eller vuxenkläder beroende på klänningens utformning.

Våran kultur bestämmer ju många olika saker, en kåpa som prästen har i kyrkan ser ju inte så konstig ut just i kyrkan men om han har den annars så ser det ju galet ut, man får ju välja sina tillfällen helt enkelt, inte dyker jag upp i min nya bikini på en arbetsintervju hur varmt det än är ute.

Men eftersom det nu är barn vi pratar om så tycker jag att barn borde få experimentera sig fram själv, men barn kommer alltid att vara elaka mot varandra så det är viktigt att man är beredd på detta när sonen kommer hem sen så man har uppmuntrande ord i fall det händer :(

Jag kommer att klä mina barn som jag vill: inga prinsesskläder, inge rosa, orange, inga deprimerande kläder, inget som är passande just då, inget smutsigt elelr trasigt, hellst moderna kläder, gula, gröna, blåa och röda, coola kläder. Inga dräkter, inga ofullständiga outfits, inga löjliga tryck på kläderna typ spindelmannen eller barbie.

Utan snygga moderiktiga kläder som är praktiska och sköna. Och sen när barnet är gamla nog att får välja själv så får de klä sig inom vissa ramar som de vill, kanske inte varje dag men oftast.

Tycker det är sorgligt hur många som är inrutade på att min tjej är en liten prinsessa hon ska bara ha rosa kläder, eller min kille är modern och stark och kan ha rosa kläder och klänningar, F U!, jag gör ett statement med mitt barn som slagpåse!!

För tro det eller ej men VÄÄÄLDIGT många människor är så!
    Nja håller inte med!
    Vader på män är minst lika avtändade som resten av han kropp(jag gillar kvinnokroppen) 
    Annars stämmer allt  ;/ Hmmm
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 18:56:34 följande:
    Jag ser snarare förmågan att tänka förbi normerna som någonting mer intellektuellt än att styras av dom. Behovet att passa in är en nedärvd instinkt vilket gör att dom som inte kan frångå detta i mitt tycke innehar ett mer primitivt skimmer över sitt av flockdjursdrifter begränsade tänkande.
    Att ha åsikter om huruvida det skulle vara mer eller mindre primitivt för en människa att vilja anpassa sig in i samhället  gör bara den personen mindre empatisk. Förstå att det finns folk för allt men problemet ligger i att om man inte kan anpassa sig blir man missanpassad.
    Det du talar om är att inte lära barnen sociala normer och det är en riktig björntjänst för ditt barn. 
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 19:00:27 följande:
    Ett tillägg till min tidigare kommentar: Det är assexigt med män som är manliga nog att låta sina söner ha klänning om de vill.
    Ja det är sviiin sexy baby!
     Men ännu sexigare med mammor som går nakna och hämtar sina barn!! Snacka om att spränga normer och sociala koder.
Svar på tråden Pojke i klänning?!