Inlägg från: ricken |Visa alla inlägg
  • ricken

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-02-25 23:33:47 följande:
    Varken min son eller dotter får en BH av mig  innan de behöver för stödets skull.
    Om de sedan köper en för egna pengar när de börjar få månadspeng, det är deras val.
    Samma sak säger jag om klänning till min son!
  • ricken
    ricken skrev 2011-02-25 23:34:47 följande:
    Samma sak säger jag om klänning till min son!
    Om ahn skulle vilja ha en vilket jag betvivlar. Finns ingen mer grabbig än honom:/
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:37:21 följande:
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
    Bh?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:39:17 följande:
    Klänning i lekvänlig modell = OK för båda könen
    BH= OK för båda könen när de har fått bröst.

Dvs, jag begränsar BH-användning utifrån ålder/mognad och inte kön.
    Så om din dotter/son vill ha Bh när hon/han är fjorton fast hon/han kanske inte utvecklat bröst kommer du då säga nej till det?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:43:37 följande:
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är
    Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
  • ricken

Jag blev påprackad kristendom som barn och fick en väldigt tuff uppväxt. Eftersom jag hade stor respekt för min mors starka tro så fann jag mig i att bli utfryst hotad osv. Men som vuxen kan jag tycka att det var onödigt eftersom det innerst inne inte var min tro utan hennes. Trotts att hon var 100% säker på att jag var genuint frälst.
       Barn kan göra mycket bara för att dom märker att dom får positiv respons utifrån hur dom beter sig.

• ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:58:09 följande:
    Barn är inte dumma. De är betydligt smartare än oss på många plan. Skolbarn känner till normerna, men väljer de att bryta dem ändå är de förmodligen starka individer som vet vad de vill.
    Eller så vill dom att du skall tro det!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 23:56:27 följande:
    Hur vet du det? Du har ju uppenbarligen inte provat, eller hur?
    Har du? Vad har du på dig nu darling?
  • ricken

Min dotter är väldigt upptagen av kläder och hon vägrar att ha byxor(skitjobbigt). Men grabbarna vet knappt vad dom sätter på sig och har aldrig brytt sig!
    Därimot blir flickan väldigt ledsen om man inte uppskattar när hon springer och byter om stup i ett. Man skall helst titta och säga åhh va fiiint !
    Men jag bryr mig inte om andra klär sina barn i flickiga kläder gillar bara att diskutera för det får man aldrig med frugan. kram o godnatt 
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-26 07:23:47 följande:
    Tja jag tyckte jämförelsen kläder vs nakenhet var lika tokig. Det ena är lagligt men ses som udda, det andra är olagligt utom på vissa platser.

Men faktum är att på många platser utförs könsstympning för att det anses brukligt, det är så man gör, annars får inte flickan någon man etc, alltså är det något som många anser NÖDVÄNDIGT för i många länder kan man inte klara sig själv enkom pga att man är kvinna.

Här klarar man sig alldeles utmärkt själv om man vill vare sig man är man eller kvinna och oavsett vilken typ av kläder man väljer.
    Ändå är det så laddat med en pojke/man i klänning...
    Vad som är lagligt och olagligt är väl oviktikt när det gäller klädsel. Jag menar du kan ju ha ett fikonlöv framför snoppen och kalla det för byxa. I sverige är det inte olagligt att gå naken. Därimot kan det kanske räknas som förargelseväckande beteende, men det kan nästa allt räknas som beroende på normen.
Svar på tråden Pojke i klänning?!