Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Stackars barn.., eller kanske, stackars familj.., varför söker vissa efter problem, dom får man ju tillräckligt av ändå..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 19:33:07 följande:
    Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet.
    Vi har förstått det, att ni genusextremister inte fattar varför det är negativt för barnet, det ni håller på med...
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-02-25 20:03:34 följande:
     Och det gäller för genus också. man ska inte sätta en stämpel "du är pojke, du är såhär, punkt slut" utan det måste de själva få testa sig fram till, hur de vill vara som pojkar.
    Å ändå så tjafsar ni precis hela tiden om att klä pojkar i rosa å klänningar.., testa sig fram.., no way, ni prackar på ungarna era idéer, exakt på samma sätt som alla andra fanatiker...

Ja ja, jag vet att nu kommer massvis med "det gör vi inte alls" inlägg, men ni kan bespara er dom.., jag har redan sett/läst dom...
  • giftfri
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:38:33 följande:
    Jo, jag skulle säga ifrån eftersom nakenhet inte enl mig är samma sak.
    Varför det, det är väl det enda som verkligen är lika för oss alla, ännu ett praktexempel för att genusextremisterna enbart vill pracka på ungar/andra sina idéer..
  • giftfri
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:51:44 följande:
    Läste du hela mitt inlägg? Då förstod du förhoppningsvis varför jag skulle säga nej.

Likväl skulle jag säga nej om de ville gå i sandaler när det är som det är ute nu. Dock har jag låtit min yngsta gå ut i klänning och strumpbyxor, stövlar och jacka en gång när det var så här kallt. Efter knappt 30 sek kom hon in och tog på sig overall, vanta, mössa och halsduk. Efter det har hon inte diskuterat ang vantar etc.
    Om det skulle vara naturligt att vara naken, vilket det givetvis borde vara, åtminstone på platser där inge kläder eg behövs, så skule även klädseln få en annan betydelse, så vad du än säger så blir dina argument motsägelsefulla..
  • giftfri
    Mamsis skrev 2011-02-25 21:02:54 följande:
    Nakenhet är naturligt. I Sverige måste vi dock av tvång pga kyla klä på oss en massa kläder ibland. Men jag skulel itne känna mig bekväm i att vara naken tex på jobbet, ÄVEN om alla andra vore nakna helt enkelt för att det absolut inte är skönt att sitta med rumpan bar på en stol (jag jobbar på kontor) och inte heller skulle jag vilja att mina barn var nakna i sandlådan, att få in sand i snippan eller i stjärten är inte så himla bra..

Men bada nakna, absolut. I dagens läge på stränder där det är tillåtet. Hänsyn är också ett ord som är bra att kunna och alla tycker inte om nakenhet och de ska slippa få det påtvingat sig. Likväl som en pojke ska slippa få det påtvingat sig att han klär sig fel om han vill ha klänning.

Jag förstår inte vad du menar med att mina argument är motsägelsefulla så utveckla gärna.
    Dock ska jag göra annat nu så ev förklaringar får jag läsa i morgon.

Ha en bra kväll alla.
    Så enkelt som om det ska det vara fritt att välja, så kan man inte säga. det ska vara fritt att välja, men inte helt fritt.., då är det inte nån frihet, mer än för dom som utformat den..
    Ungefär så är det med det här, ungarna ska fritt få välja, men bara välja det som vuxna bestämt, å då är det i praktiken ingen skillnad, bara en variant på hur det är nu, inget annat..

Alltså, låt ungarna var ifred när dom är små, dom kan få tillräckligt med problem i tonåren, utan att behöva fösas in i en minoritet, med ännu större risk för at dom får svårt att hitta sin identitet..
  • giftfri
    Nenne666 skrev 2011-02-25 21:48:09 följande:
    Vill man bryta mot några eventuella normer gör man det inte genom sina barn som får ta smällarna...den som inte insett hur hårt det kan va på dagis samt skola har ingen koll alls.
    Vill man förändra normer, får pappan i huset dundra in med rosa klänning själv på sin arbetsplats samt in på ica...barnent ska inte ta det. Thats it.

SEN, när debatten e utplånad å accepterad...klä på ditt barn hur många klänningar du vill-fine!
    Håller med..
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-02-25 21:35:42 följande:
    Klart man sätter upp gränser för barnen som vuxen. Helt fritt att välja fungerar inte.

Men varför ska man sätta gränser baserat på barnens kön? Man halverar barnens handlingsutrymme och skär ner barnens valfrihet till hälften enbart på grund av att de har snopp eller snippa?
    Men tror du verkligen på att kläderna förändrar nåt i stort.., ledsen, men du kommer med tiden inse hur fel du har.
    Lev med klädmodet å de andra pojk/flick skillnader som finns nu, å se istället till att du ger barnet bra värderingar, utan risk för att ungen din ska behöva ta en massa onödigt skit, p.g.a dina principer..
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 21:37:47 följande:
    Eller hur? För om nu skillnaderna mellan könen är gudagivna (eller naturgivna, eller DNA-givna eller whatevergivna) så att män är män och kvinnor kvinnor - vad spelar då det för roll vilka kläder man har på sig?

Och om kläderna KAN påverka, ja, då visar det ju på att det INTE är givet att män är män eller kvinnor är kvinnor!

Ni får liksom välja vilket, för de tu ihop är självmotsägande!
    Men kläderna hör ju ihop med just det du skriver i 1:a stycket, dom ger oftast en förstärkning av könet, om vi håller oss till dom kläder vi travar omkring i vardagen med..

Bryter man mot det, ja då får du räkna med att ses som avvikande, en minoritet, å det spela ingen roll hur mycket du/ni vill ändra på det, då det du skriver i 1:a stycket gör att du försöker få ett kön att vara det andra...
    Ska du få nån logik i det, ja då får du använda ett unisex mode, inte sätta ett könsspecifikt klädplagg på det andra könet...
  • giftfri
    Scarlett skrev 2011-02-25 22:17:57 följande:

Den här gossen skulle alltså inte vara "normal"? Löjligt!
    Han tillhör en minoritet, å kommer att ses som avvikande, alltså en pojke i högriskklassen som riskerar att bli mobbad.., vilket inget genustänkande i världen hjälper mot..
Svar på tråden Pojke i klänning?!