Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-03-03 09:16:16 följande:
    Ja, jag vet att det är just trams, det här med många skillnader mellan könen, ja. Det har varit mycket tramsande fram och tillbaka utan att skillnadsivrarna kunnat presentera odiskutabla fakta om dessa många, betydelsefulla skillnader.
    Vissa skillnader finns, men det är inte särskilt inte betydelsefulla i umgänget mellan könen (om man inte menar just specifikt sexuellt umgänge med syfte att avla barn, då har de biologiska skillnaderna stor betydelse). Inte heller är de skillander som faktiskt finns betydelsefulla när det gäller kläders snitt, form och färg. Utom möööjligen snoppveck på kalsonger. Där lägger jag min brasklapp.

För mig är dom väldigt viktiga, för att jag älskar skillnader mellan könen, skulle va urtråkigt om dessa skillnader försvann.
    Nu finns inte den risken ö.h.t, då den absoluta majoriteten vill ha dom kvar, dåde flesta älskar det kön dom fötts till..

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    trollbottom skrev 2011-03-03 09:43:11 följande:
    Men varför inte bara rada upp skillnaderna. Skriv dom i punktform eller nåt så de blir tydliga för ingen här i tråden har kommit med något annat än trams när det gäller skillnader
    Avböjer, har inte funkat förut, så det är meningslöst att föra en diskussion med folk som inte vill eller kan förstå..
    Du tycker det inte finns några skillnader, ok för mig, jag m.fl ser det helt annorlunda, det är bara för dig att acceptera...
  • giftfri
    liag skrev 2011-03-03 09:49:49 följande:
    Men varför kan då tjejer har byxor i Sverige när killar inte kan ha klänning?
    Vad är problemet?
    Om du inte nu förstår vad ett könsspecifikt klädesplagg är för något, så lär inte heller jag lyckas få dig att förstå..
  • giftfri
    Newbride2008 skrev 2011-03-03 10:04:10 följande:
    Giftfri: Men det där är ju en tidsperspektivsfråga. För 100 år sedan var det otänkbart för en kvinna att bära byxor precis som det är tabu för killar att bära klänning idag. Vad är det som gjort att det är mer ok för kvinnor att ha byxor idag?
    Jag haker inte upp mig på kläderna, mer än dom könsspecifika, utan på att folk inte vill se skillnader mellan könen...
    Men som sagt, dom finns där, å jag kan välja mitt ungänge så jag slipper konfronteras med kvinnor/män som jag inte delar intressen eller livsåskådning med..
  • giftfri
    Mumlan74 skrev 2011-03-03 10:15:59 följande:
    och hur kan t ex en randig tunika/klänning i orange, brunt, turkost, grönt eller någon annan "neutral" färg vara ett könsspecifikt plagg? alla klänningar är inte rosa med rosetter på - om man nu hänger upp sig på just rosa.

jag är också väldigt nyfiken på de där skillnaderna som giftfri pratar om är så viktiga att behålla. för mig, när jag är i sängkammaren med min partner är det hyfsat viktigt - men jag ser det inte som något av naturen givet - att han är en kille, utrustad med snopp. men i övrigt i livet tycker jag mest att stereotyperna lägger krokben.

än så länge har jag inga barn, så jag kan bara titta på mig själv. jag fick, inte via några värst medvetna val utan av respekt för mig som person, en ganska bred palett av möjligheter att välja mellan när jag växte upp. jag lekte mycket med både dockor och bilar när jag var liten. älskade att bygga miniatyrer och tyckte att modelljärnvägar var bland det mest fascinerande som fanns. min mamma ansåg att friska barn skitar ner sig när de leker och uppmuntrade mycket bus utomhus. samtidigt som jag kunde sitta i timmar och rita prinsessor i krinolinklänningar.
    som vuxen (kvinna) älskar jag "kvinnliga" saker som högklackade skor, glittriga smycken och att klä upp mig. är en sucker för rosa, men jag känner mig också skönt fri och fylld med kraft när jag får leka med mina powertools och bygga saker eller fixa grejer hemma. jag är en jävel på att köra bil och när jag inte är gravid så dricker jag hemskt gärna whisky, några exempel på traditionellt sett ganska "manliga" attribut.
    jag tycker att grabbiga män är bland det mest osexiga som finns och sjukt avtändande. jag vill ha en mjuk, intelligent och jämställd man vid min sida. som respekterar mig som människa i första hand.

vad jag vill säga är att de individuella skillnaderna i allt väsentligt är mycket större än de generella könsskillnader som finns. och poängen med att låta både barn och vuxna klä sig i vad de vill utan att sätta begränsningar på dem handlar om att låta varje individ blomma på sitt sätt. det finns MÅNGA sätt att göra kön på. DU - giftfri - har ingen rätt att säga vad som är rätt eller fel.
    Helt ärligt så bryr det inte mig ett dugg om vad du tycker, jag tänkar fortsätta att älska de skillnader jag ser, som jag m.fl vet finns där, å som jag/vi älskar att använda oss av, om du vill göra eller tro nåt annat, så är det helt ok för mig..
    Å jag/vi umgås bara med kvinnor som bejakar sin kvinnlighet, som är trygga i sin roll, som älskar sin könstillhörighet, detsamma gäller såklart även för män.
    Å du, det har väldigt lite med val av kläder att göra, det sitter rotat i vår identitet, vem vi vill vara, vilken (köns)roll vi trivs med..
  • giftfri
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

Seriöst, är folk så dumma, att dom inte vet vad ett könsspecifikt klädesplagg t.ex klänning är för något?
    Är folk så dumma, att dom på allvar tror att en klänning på en grabb, ska uppfattas som könsneutralt?
    Är folk så dumma, att en klänning på en grabb inte kan uppfattas som utklädd, att föreställa en tjej?

Svarar själv. Ja faktiskt, det har många redan gång på gång hävdat, så grabbarna får nog springa omkring som små ovetande minitransor, när deras föräldrar vägrar förklara eller inse vad det handlar om.. 

PS. Lägger mig medvetet på din debattnivå..
  • giftfri
    gumtree skrev 2011-03-03 13:08:23 följande:
    Om man med näbbar och klor argumenterar för att det är sååå viktigt att pojkar/män inte får ha klänningar för det minsann är ett flick/kvinnoplagg får man nog finna sig i att andra uppfattar det som personen ifråga känner sig hotad.
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-03 13:37:56 följande:
    Är det viktigt för din psykiska hälsa att alla följer norm ?

Är det viktigt för dig att det finns könsspecifika kläder ?
    Det 1:a nej, det 2:a ja.
    Det 1:a är en sån fånig fråga att den orkar jag inte ens bemöta, den andra frågan är ett självklart ja, då de allra flesta av oss människor, gillar att framhäva vår könstillhörighet..
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-03 13:44:02 följande:
    Ja men jag är väl inte mindra kvinna för att jag inte använder kjol eller klänning ? Eller sitter könet i kläderna ?

och varför skulle man behöva "framhäva" sin könstillhörighet .. det syns mycket väl att jag är kvinna - har varken skägg eller adamsäpple .. ingen har förväxlat mig med en man även om jag oftast går klädd i jeans .

Larvigt
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
  • giftfri
    liag skrev 2011-03-03 15:10:53 följande:

Jag uppträder nu otroligt kvinnlig men jag tycker faktiskt synd om dig.

Varför det, jag trivs alldelas utmärkt med mig själv, att du har svårt att acceptera att inte dina åsikter är nåt som majoriten av världens folk inte instämer i, det får du leva med..
    De flesta av oss gillar att vissa saker förstärker vår könstillhörighet, så har det alltid varit, å så kommer det alltid att förbli...
Svar på tråden Pojke i klänning?!