Mumlan74 skrev 2011-03-03 10:15:59 följande:
och hur kan t ex en randig tunika/klänning i orange, brunt, turkost, grönt eller någon annan "neutral" färg vara ett könsspecifikt plagg? alla klänningar är inte rosa med rosetter på - om man nu hänger upp sig på just rosa.
jag är också väldigt nyfiken på de där skillnaderna som giftfri pratar om är så viktiga att behålla. för mig, när jag är i sängkammaren med min partner är det hyfsat viktigt - men jag ser det inte som något av naturen givet - att han är en kille, utrustad med snopp. men i övrigt i livet tycker jag mest att stereotyperna lägger krokben.
än så länge har jag inga barn, så jag kan bara titta på mig själv. jag fick, inte via några värst medvetna val utan av respekt för mig som person, en ganska bred palett av möjligheter att välja mellan när jag växte upp. jag lekte mycket med både dockor och bilar när jag var liten. älskade att bygga miniatyrer och tyckte att modelljärnvägar var bland det mest fascinerande som fanns. min mamma ansåg att friska barn skitar ner sig när de leker och uppmuntrade mycket bus utomhus. samtidigt som jag kunde sitta i timmar och rita prinsessor i krinolinklänningar.
som vuxen (kvinna) älskar jag "kvinnliga" saker som högklackade skor, glittriga smycken och att klä upp mig. är en sucker för rosa, men jag känner mig också skönt fri och fylld med kraft när jag får leka med mina powertools och bygga saker eller fixa grejer hemma. jag är en jävel på att köra bil och när jag inte är gravid så dricker jag hemskt gärna whisky, några exempel på traditionellt sett ganska "manliga" attribut.
jag tycker att grabbiga män är bland det mest osexiga som finns och sjukt avtändande. jag vill ha en mjuk, intelligent och jämställd man vid min sida. som respekterar mig som människa i första hand.
vad jag vill säga är att de individuella skillnaderna i allt väsentligt är mycket större än de generella könsskillnader som finns. och poängen med att låta både barn och vuxna klä sig i vad de vill utan att sätta begränsningar på dem handlar om att låta varje individ blomma på sitt sätt. det finns MÅNGA sätt att göra kön på. DU - giftfri - har ingen rätt att säga vad som är rätt eller fel.
Helt ärligt så bryr det inte mig ett dugg om vad du tycker, jag tänkar fortsätta att älska de skillnader jag ser, som jag m.fl vet finns där, å som jag/vi älskar att använda oss av, om du vill göra eller tro nåt annat, så är det helt ok för mig..
Å jag/vi umgås bara med kvinnor som bejakar sin kvinnlighet, som är trygga i sin roll, som älskar sin könstillhörighet, detsamma gäller såklart även för män.
Å du, det har väldigt lite med val av kläder att göra, det sitter rotat i vår identitet, vem vi vill vara, vilken (köns)roll vi trivs med..