Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Pojke i klänning?!

ricken skrev 2011-02-26 15:04:04 följande:
    I sverige har vi en typ av lagstiftning och i andra länder har de lagstiftningar som strider mot våran lag. Problemet med Sverige är att det är så litet land och du kan inte sätta sverige som norm för resten av världen där det dödas hej vilt hela tiden. Vi är bara 8 000 000 mans o kvinns medans på jorden ökar befolkningen varje år med ca  
    65 000 000 varje år.Och idag finns ca 8 000 000 000 människor. Att det var färre brott på medeltiden! Kanske men föga troligt. över en miljon brott sker i sverige per år.
    9,4miljoner. Och 6,8 miljarder (2009).
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:21:11 följande:
    Vad är det för mening att vara kille och se ut som en tjej? Eller tvärtom.
    Förutsatt att killen vill se ut som en tjej (eller tvärtom) så är meningen:
    * Att de mår bra när de gör det
    * Att de känner att de får acceptans för sin egen smak, sina egna val
    * Att de blir stärkta som individer
    * Att de känner sig älskade för sin personlighet, inte för hur väl de passar in i normen
  • uniMog

Den enda gång något av mina barn blivit retade för sina kläder var det faktiskt för att min dotter hade "killskor" och det löste hon själv genom att förklara att hon gillade svart och dödskallar. Min sons balettkjol (ja jag tjatar om den i tråd på tråd) startade däremot en trend. Inte så uppskattat av ALLA föräldrar (observera att det endast var föräldrarna som reagerade) men de flesta bet ihop och många berättade efteråt att de blev positivt överraskade. "Jag trodde att XXX bara gillade bilar och Batman" (citat en av föräldrarna).

• uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Jo? Det är klart att det gör. Om man förespråkar valfrihet är det klart att det är ok att man själv också är fri att göra val. Dvs att om jag som kvinna VILL ha mustasch så är det ok att jag odlar en (den skulle inte bli så tjock men lite fjun kan jag nog få fram) och om barnens pappa VILL ha smink så är det ok att han har det.

(Om jag däremot tvingade min son att sminka sig och min dotter att bära kostym så vore det naturligtvis inte rimligt att jag inte samtidigt bar kostym själv eller att barnens pappa inte sminkade sig.)
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:11:20 följande:
    Men om du som mamma sminkar dig (och pappan inte gör det) så lär knappast din son göra det heller. När dessutom de flesta andra kvinnor och män gör på samma vis så lär sig barnet /apar efter. Jag tror inte att din "FRIA VILJA" kommer så långt i det här fallet.
    Och jag kan med 100% säkerhet säga att du ahr fel. Min son har flertalet ggr velat sminka sig. Barn under en viss ålder identifierar sig med båda sina föräldrar och om vi inte visar att dessa saker är fel så kommer de heller inte lära sig det (förrän de stöter på tillräckligt många som säger att det är fel).

Hur många pojkar har inte velat prova mammas klänningar/skor/smink???  Jag har då aldrig stött på någon.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:18:47 följande:
    Det där låter ju väldigt trevligt för dig och din son. Jag blir lite förvånad för jag har själv aldrig stött på nån kille som velat sminka sig. Okej, teatersminka sig- men det är ju samma sak som att sätta på sig en peruk. Det gör jag ibland och väcker stor succé.
    Och då kan du välja att antingen tro att jag ljuger eller acceptera att det finns gott om pojkar där ute som tycker smink & klänningar (för att inte tala om högklackade skor) är jättekul och bestämma om du:
    * ändå tycker att det är fel
    * faktiskt tycker att det är ok om de nu vill det.
  • uniMog
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:22:37 följande:
    Nej, jag är helt ogift, men tack. ;)
    Men det är ju bara för att jag inte vill gifta om mig. Och för att du skulle sno mina klänningar och mitt smink
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:26:16 följande:
    Jag förstår att många gossar gillar detta. Om det är 20 eller 60 % av alla killar vet jag inte- kuinde vara intressant att veta. Jag tycker inte det är fel. Jag tycker att det är helt okej och jag har aldrig sagt något annat. Det jag propagerar för är att det är fullt naturligt att det finns normer och värderingar som styr vårt handlande i samhället. Dessa kan man givetvis strida emot eller acceptera. Jag menar att det är fel att se på samhälleliga normer som något ont. Jag ser snarare med respekt på seder och bruk som människor i tusentals år fört vidare. Jag anser att det är lika berättigat att stödja deras spår som att stödja ett individuellt och frisinnat tankesätt.

Och för övrigt är jag alldeles för kompromissande för mitt eget bästa
    Men varken smink eller klänning som kvinnoplagg (för tydlighets skull: plagg som ser ut som och har samma funktion som klänning. Kalla det kolt, särk, kaftan eller vad du än vill) är ju tusentals år gamla.
  • uniMog
    ricken skrev 2011-02-26 16:26:38 följande:
    Ok så om du inte är gift så är du pollygam i teorin men inte i praktiken? Kanske vill ha många frua?
    Tror att Dorian snarare betecknar sig som polyamorös.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:30:36 följande:
    Nu spelar du på mina känslorGlad Koltar, särkar och kaftan låtan manligare än klänningSkrattande
    AAh... så om jag kallar klänningen särk och sminkningen för kamouflagemålning så är det ok.....
Svar på tråden Pojke i klänning?!