Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Pojke i klänning?!

KlasKristian skrev 2011-03-04 10:39:20 följande:
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
    Fast de flesta (flest = min gissning, jag kan ha fel) av oss som argumenterar för att våra barn ska få ha de färger & kläder de vill gör det inte för att vi vill tvinga på er våran politiska åsikt utan för att vi vill att våra barn ska få uttrycka sin personlighet som de vill. Jag har inte tvingat min son att vilja ha klänning, han ville det för att han tyckte det var fint. Nästa dag kanske han ville ha blixten mqQueen-tröja och "springskor".
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:02:40 följande:
    Jag skiter i kläder för min egen del, men jag vill kolla lite..
    Är rätt det jag skriver, att dom kan klä sig så? Såklart det är rätt.., ni gör ju ingen skillnad på kläder å kläder, ungarna bestämmer, allt annat är ju fel..
    Nej men... du har bevisligen fullständigt missförstått hela diskussionen.
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:17:49 följande:
    Inte alls, jag håller mig till 100% enligt ert sätt att argumentara, men när jag bevisar hur fel ni tänker, då passar det inte längre.
    Det bevisar helt vad vi alla andra länge vetat, att det är ni som som vill sätta normerna, å att det inte har ett skit med valfrihet att göra..
    Nej. Det handlar om att det inte finns några vettiga anledningar till varför det är skadligt för en pojke att bära klänning. Det är däremot definitivt skadligt för barn att sexualiseras. (Och i mina ögon även att blanda in religion, politik etc i barnens liv. Barn ska vara barn.)
  • uniMog

Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?

• uniMog
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:25:38 följande:
    Vi kan väl vända på det?

Hur långt anser ni att det är okej att uppmuntra barnen att gå utanför normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    För mig är gränsen ganska lätt. När jag kan hitta trovärdig information som påvisar att det är skadligt. Dvs inte bara "men folk tycker". Inget av det jag skriver skulle jag motsätta mig på något sätt.

Sexualiserande kläder - där är det svårt ibland men jag försöker tänka efter vid varje plagg. Det jag hittills sagt nej till är högklackade skor (och då snarare ur säkerhetsaspekt, de är inte säkra att leka i).

Politiska och religiösa saker anstränger jag mig väldigt mycket för att hålla borta. Jag vill inte att mina politiska (och religiösa) åsikter ska påverka dem utan de får själva bilda sig en uppfattning. Skulle de komma hem med nasse-uniform skulle jag förklara bakgrunden och varför de inte bör ha dem på sig (iof troligen en säkerhetsrisk där med...)

Får jag trovärdig fakta som säger att det är skadligt för pojkar att ha klänning så lovar jag väga in det i min bedömning.
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:43:28 följande:
    Ingen gräns alla, det är ni som sätter gränserna, vi vill bara få er att förstå att det finns könsspecifika kläder, precis som det finns kläder met ett starkt symolvärde.
    Å att om man använder dom kläderna, så skriker dom ut just det dom är avsedda att symbolisera, eller tror du åxå, att en dragshow hade fungerat utan kläderna?
    Eller att uniformsyrken inte säger dig nåt?
    Nej. Jag säger att det inte ligger någon som helst form av skadlighet i  att en pojke "signalerar kvinnlighet" för vissa. Det är inte på något sätt farligt eller till skada för pojken om någon "tror att han är en flicka".
  • uniMog

Japp. Tillåt män i klänning och manliga balettdansörer så rämnar världen.

(ni vet om att samma argument kördes till leda när kvinnor började bära byxor/rösta/jobba va? För att inte tala om när man började argumentera för svarta studenter på universiteten, pappadagar...)

• uniMog

den (säkerligen intressanta och på något sätt givande) diskussionen kanske kan tas utanför tråden så kan tråden få fortsätta på huvudspåret istället.

• uniMog
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:05:06 följande:
    Tycker det är OK med kjol/klänningliknade kläder som är GJORD för män. Däremot tycker jag inte att män/pojkar ska ha flick-klänningar med söta mönster och strumpbyxor.....
    Vad är problemet med strumpbyxor nu då? Det är ju världens mest praktiska barnplagg? Hela 70-talsgenerationen har ju vuxit upp i strumpbyxor!
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 21:13:15 följande:
    På min tid gjorde man skilnad, strumpbyxor för tjejer, långkalsonger för killar.., behändigt då det blev enklare å skilja kläder åt..
    Vilken var din tid då? För i slutet på 70-talet hade pojkarna strumpbyxor. Vad jag kan se av bilder på min pappa från han var liten så är det någon variant på strumpbyxor han har på sig (och kolt)
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:14:38 följande:
    Vad har man till strumpbyxor om inte klänning isf?

Tycker det ser tjejigt ut då en kille bär flick-kläder...
    under tunna byxor, till en lång tröja. Att strumpbyxor (om vi inte pratar nylon då?) är för tjejer måste vara tidigast från 80-talet.
  • uniMog
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:30:51 följande:
    Varför ska en pojke se ut som en flicka?
    Och JA! Jag föredrar om jag vet könet på ett barn..
    För att han vill? För att han tycker att det är fint? För att det inte skadar honom? För att kläderna passar just den aktiviteten de ska göra?

(nej giftfri det betyder inte att jag anser att man inte ska hindra barnen från att göra NÅGOT utan bara det jag ser en risk med. Att en vuxen tror att han är flicka ser jag inte som en risk.)
  • uniMog
    QueenK skrev 2011-03-04 21:53:56 följande:
    Var hittade du den kjolen? Skitsnygg ju! Skrattande Min sambo gillar den jättemycket och vi vill se var den går att köpa.
    vet faktiskt inte om de säljs i sverige. Det är en tysk designer som heter Anders Landinger. Går säkert att beställa hem.
  • uniMog
    Lingonflickan skrev 2011-03-04 21:55:05 följande:
    Osmakligt!!!! Omanligt!!!Kräks
    Det är naturligtvis helt ok att inte tycka att det är fint. Själv tycker jag det är grymt sexigt. Har alltid gillat kilt också Och långt hår på män.
  • uniMog
    Lingonflickan skrev 2011-03-04 21:58:35 följande:
    Fint... ASG! Jag har en sån barbiekjol bland mina gamla leksaker. Skulle jag sätta den på Ken??
    Skulle min karl komma i det skulle han få sova på soffan, nästan anledning till skilsmässa ju.
    tja, jaha? Jag gillar inte blåställ men vad har det med debatten att göra?
  • uniMog

Giftfri, om det är benämningen på plagget som stör dig så ge mig ett alternativ, jag skiter i om vi kallar den kjol eller xprtzl. Manskjol är den benämningen jag sett därför använder jag den. Det är inte en kilt, inte en kaftan. Det är... en...ja? Kjol tycker jag men föredrar du xprtzl så är jag beredd att kalla den det om det underlättar.

Är problemet bara benämningen på plagget så fine by me, vi hittar på nya ord för klänning och kjol för pojkar/män så är det löst.

• uniMog
    Lingonflickan skrev 2011-03-10 22:04:27 följande:
    Eftersom klänning är et tjejplagg så lär det inte hända. Annars skulle jag självklart tycka att det var mycket mycket märkligt och kanske en smula idiotiskt eftersom det ÄR ett tjejplagg.
    men på samma sätt var byxor ett mansplagg och jag ser inte många idag som höjer ögonbrynen åt en kvinna i byxor.
  • uniMog

Va, får man inte pussas på mun heller? :-O

• uniMog
    giftfri skrev 2011-03-15 20:10:17 följande:
    Inte så dumt tänkt, eftersom vi vet att männen mest jagade å slogs, medans kvinnorna var "hemma" å tog hand om ungarna eller försökte förföra den mest duglige mannen.., så vi kan nog anta att ungarna härmade sina resp föräldrars köns beteenden..
    som du redan har fått svar på är det där vetandet inte längre så säkert som man ansåg när jag gick i skolan. "Nya" rön säger ju snarare att alla hjälptes åt.
  • uniMog

Repeat: för att de vill och för att det inte är skadligt för dem.

Svar på tråden Pojke i klänning?!