Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-03-03 10:10:00 följande:
    Jag haker inte upp mig på kläderna, mer än dom könsspecifika, utan på att folk inte vill se skillnader mellan könen...
    Men som sagt, dom finns där, å jag kan välja mitt ungänge så jag slipper konfronteras med kvinnor/män som jag inte delar intressen eller livsåskådning med..
    Att du tror/tycker/vill/inbillar dig att  dessa ännu ej definerade skillnaderna" finns där betyder inte att de rent faktiskt existerar, eller hur.

• Veladis
    trollbottom skrev 2011-03-03 10:46:36 följande:
    Men vilka i den här tråden bejakar inte sitt kön? Däremot är det många i tråden som inte låter sitt kön hindra dom i sin utveckling.

Jag är hur trygg som helst som kvinna, jag bejakar min kvinnlighet. Min kvinnlighet innehåller egenskaper som enligt sådana som dig är både manliga och kvinnliga. Men jag är kvinna och jag skulle inte vilja vara någon annan än den jag är idag. Däremot så förstår jag inte varför mitt kön ska göra att jag får lägre lön än män, varför det ska vara svårare för mig att få en maktposition, varför det ska vara okej att kladda på mig om jag skulle vara ute på krogen etc. Mitt kön är inget som styr vem jag är, mitt kön har jag och är en del av mig men en mycket liten del.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 13:54:06 följande:
    Larvigt, ja det är det att inte låtsas förstå, dock vad än du försöker påstå, så gillar majoriteten att framhäva sin könstillhörighet ibland/alltid, så du kan fråga nästan vem du vill du träffar, varför dom bär sig larvigt åt.., svaret lär bli ungefär detsamma, d.v.s, för att dom vill.
    Det är inte någon som "inte låtsas förstå", utan din förklaringsmodell som brister.
    Därför måste man fråga igen och igen. Och igen. Om samma saker.
    Vi får ju helt enkelt inga raka svar.
  • Veladis
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 14:27:23 följande:
    Vi uppnår inte jämställdhet genom att klä oss könsneutralt (eller könsöverskridande), ha könsneutrala namn eller benämna andra för "hen" .  Jämställdhet är en sak, könsneutralitet en helt annan. De har i sig inte med varandra att göra.
    Det är klart det har med varandra att göra.

Jämställdhet handlar om att alla människor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön.
    Varför ska de rättigheterna gälla allt annat i vårt samhälle (utbildning, jobb, lön etc), utom rätten att klä sig hur som helst, oberoende av kön?

Och nej, man uppnår inte jämställdhet genom att "klä sig könsneutralt eller könsöverskridande". Det är kanske ingen stor bit i jämställdhetsarbetet. Men det är likväl en bit.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 15:18:36 följande:
    Varför det, jag trivs alldelas utmärkt med mig själv, att du har svårt att acceptera att inte dina åsikter är nåt som majoriten av världens folk inte instämer i, det får du leva med..
    De flesta av oss gillar att vissa saker förstärker vår könstillhörighet, så har det alltid varit, å så kommer det alltid att förbli...
    Jag har sagt det förut, men jag säger det igen.
    Oavsett hur många som gillar att "förstärka sin könstillhörighet" eller inte, och oavsett om det alltid kommer ett vara så eller inte, så förändras synen på vad som är manligt och kvinnligt. Det som anses kvinnligt idag kan vara manligt i morgon eller ett decennium, och vice versa. Det är inget bestående, så varför hänga upp dig på det?
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 15:40:24 följande:
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Just nu är vi inne i,om än inte paradigmskifte, så i allfall en förändringsfas när det gäller manligt och kvinnligt. Det är ett uttryck för det du har framför dig just nu, i den här debatten.

Om en vuxen man bär klänning till vardags kan han ha flera skäl till det än de du radar upp.

Små pojkar som bär klänning är oftast inte korkade. De är oftast helt enkelt bara nyfikna.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Vem har sagt att föräldrarna inte säger det, eller att barnen inte redan vet det?

Varför tror du att barnen inte vet det?
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-03 21:18:15 följande:
    Behövs inte sias, jag/du bara behhöver kolla historien, å inte lär vi som art förändra oss nämnvärt under vår existens vi har kvar på Jorden.., om inte tar bort vår sexualitet, vilket iofs kan hända i en framtid, den minskar ju produktivitetet, så en könlöst samhälle genererar betydligt högre intäkter tiil dess makthavare, å är alltså att föredra för dom..
    Du blandar ihop kön och genus igen.
    Biologiskt kommer vi förmodligen inte att förändras särskilt mycket, inte ur ett kortare tidsperspektiv. Däremot kulturellt. Vad som är "manligt" och "kvinnligt" hinner ändras flera gånger om det närmaste seklet. Eller kanske gå över till att bli mest bara "mänskligt".

Men vem vet, år 2111 kanske det anses manligt att gilla badmössor, gå i högklackat och jobba som språklärare?
  • Veladis
    KlasKristian skrev 2011-03-04 15:18:49 följande:
    Och vem avgör vad som är lämpligt? Du? Jag? Genusvetarna?
    Barn är barn och ska få vara barn. Därför anser jag att kläder som är anpassade för barns behov är lämpliga. Dvs kläder som tål lek, bus, kladd och som de inte fryser i. Vilket kön barnet har är dock ovidkommande när det gäller klädvalet, då jag anser att det inte har någon betydelse i den aspekten. Barn har samma behov av lekvänliga kläder oavsett kön.
    Barn har också ett behov av att få prova sig fram ,och därför kan det också vara lämpligt att barn får testa lite mer ovanliga klädesplagg. En förälders skjorta eller skor, syrrans prinsessklänning eller spindelmannendräkt etc. Så länge inte det inskränker på barnens övriga behov, t ex rörelsefrihet etc, anser jag att de kan prova fritt och även ha till förskolan etc.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-04 15:28:13 följande:
    Vi som föräldrar ska alltså förklara å upplysa om kläderna å attributen ungarna vill bära då?
    Det har jag hävdat hela tiden, men genusfanatikerna tycker jag har fel..
    Hur menar du då?
    Det är väl ingen härinne som har sagt att det är fel att prata med barnen kring kläder, attribut och normer? 
    Däremot kan man ju välja hur och i vilket sammanhang man gör det.
    Och, som FamiljenCooper mycket riktigt säger, ungar har koll. De uppfattar normer snabbt.
Svar på tråden Pojke i klänning?!