Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:04:30 följande:
    När skottar har kjol är det liksom en folkdräkt. Tror till och med att skottens landsmän
    hade dragit på smilbanden om de sett en karl komma gåendes i rosa kjol med paljetter...
    Right. Så för män är det OK med kjol om de har en lam ursäkt. "Men det är ju folkdräkt... ju!"

Bortsett då från att kilten var en nymodighet på 1700-talet, du vet, den där epoken när män generellt klädde sig i rosa, sminkade sig och betedde sig "fjolligt". Lustigt det där va?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 18:34:07 följande:
    Stackars barn.., eller kanske, stackars familj.., varför söker vissa efter problem, dom får man ju tillräckligt av ändå..
    Jasså? Vad är det för problem du menar att de får?
  • Dorian Ertymexx
    Ablan skrev 2011-02-25 18:34:20 följande:
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
    2. ...vilket är jäkligt ironiskt då många stekare, brats och "coolare" företagsnissar drar runt med laxrosa skjortor...
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 19:41:43 följande:
    Vi har förstått det, att ni genusextremister inte fattar varför det är negativt för barnet, det ni håller på med...
    Jodå, vi har förstått. Det är negativt för att ni tänker se till att det är negativt. Vi har förstått det helt och fullt.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-02-25 19:52:08 följande:
    Eller så är det så att vi redan har erfarit att det inte är negativt för barnet.
    Men då har du ju feeel förstår du väl! :P
  • Dorian Ertymexx
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 20:17:49 följande:
    Att vara missanpassad ser jag inget fel i. Hellre det än att vara oförmögen till kritiskt tänkande. Jag är dock en ganska empatisk person vill jag tro, senast igår var två vänner mycket tacksamma då jag på ett bra sätt hade lyssnat, förstått & hjälpt dom i svåra livsproblem. Att tala om empati ser jag inte anledningen till, jag har aldrig märkt att 'missanpassade' människor skulle ha sämre empatisk förmåga. Snarare tvärtom då dessa ofta kan förstå att någon vill göra på sitt sätt (det normativa). Många normativa vägrar dock inse att andra anser att det är roligare att gå sin egen väg.
    Det är för att normbrytare skrämmer dem. Jag tror att de är rädda för att de missar något, men samtidigt inte själva vågar bryta normerna, och därför formar om sin avund och missunsamhet till att de "värnar" om barnen, kvinnorna och/eller "samhället".
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:34:06 följande:
    Att vara missanpassad gör dig inte mindre värd som människa. Det finns ett bra socialt skyddsnät i sverige som hjälper socialt missanpassade ungdommar i skolan som halkat snett och hannat i kriminalitet. Och det finns hjälp för barn som hamnat i missanpassade familjer. Men som du förstår finns det ett klart samband mellan att vilja passa in och vara empatisk. Och sambandet är social färdighet. Jag menar att om man är väldigt upptagen med att bryta sociala normer så kanske det inte är så empatiskt imot barnet som kanske blir mobbat pga tex kläder.
    Det där var kanske dagens dummaste. Så jag som, på grund av att jag varit mobbad av dessa "välanpassade" och "normativa" personer, valt att gå min egen väg så är jag därför MINDRE empatisk än mina mobbare???

Om något så är det tvärtom så att de som bryter mot normer är MER empatiska, eftersom de sett mer, gjort mer, och förstår att även ickenormativa personer är just personer. Emedan de normativa glatt mobbar allt och alla som inte passar in i deras snäva mall. Att gilla folk som är exakt likadana som en själv är inte empati. Att kunna förstå många eller alla, DET är empati.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:43:53 följande:
    Missanpassade ungdomar är oftast dom som mobbar.
    Ehheh, nej. Och det har jag personlig erfarenhet av, både som ex-mobbad och som ex-lärare.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:39:14 följande:
    Jag förstår att du inte förstår vad jag menar men det gör inget:)
    Jag förstår alldeles utmärkt, och jag förstår dessutom att du har fasligt, fasligt fel.
Svar på tråden Pojke i klänning?!