ricken skrev 2011-02-25 20:34:06 följande:
Att vara missanpassad gör dig inte mindre värd som människa. Det finns ett bra socialt skyddsnät i sverige som hjälper socialt missanpassade ungdommar i skolan som halkat snett och hannat i kriminalitet. Och det finns hjälp för barn som hamnat i missanpassade familjer. Men som du förstår finns det ett klart samband mellan att vilja passa in och vara empatisk. Och sambandet är social färdighet. Jag menar att om man är väldigt upptagen med att bryta sociala normer så kanske det inte är så empatiskt imot barnet som kanske blir mobbat pga tex kläder.
Det där var kanske dagens dummaste. Så jag som, på grund av att jag varit mobbad av dessa "välanpassade" och "normativa" personer, valt att gå min egen väg så är jag därför MINDRE empatisk än mina mobbare???
Om något så är det tvärtom så att de som bryter mot normer är MER empatiska, eftersom de sett mer, gjort mer, och förstår att även ickenormativa personer är just personer. Emedan de normativa glatt mobbar allt och alla som inte passar in i deras snäva mall. Att gilla folk som är exakt likadana som en själv är inte empati. Att kunna förstå många eller alla, DET är empati.