Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Pojke i klänning?!

Yildirim skrev 2011-03-05 13:53:46 följande:
    Lol. Du är kille? och det förespråkar det? Gay eller liberalist?
    Nej, faktiskt inte.

Men jag trodde nog att de allra flesta är med på att det är okej att barn provar sig fram i samhället och att det är socialt tillåtet för barn att göra saker som det skulle vara en social katastrof om en vuxen gjorde (klättra på möbler, äta snor offentligt, ta av sig kläderna när man har gäster hemma, o.s.v.)

Men av någon anledning får inte pojkar experimentera och prova sig fram när det gäller kläder? På något sätt har detta blivit något fult?
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 14:04:47 följande:
    Roande att man måste vara "gay eller liberal" för att tänka som du (vi). Obestämd
    Ja, det är lite roande/oroande. Samtidigt så är det ju alltid lite roligt att få någon att inse att världen inte riktigt är så svart/vit som de tror.
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 19:54:30 följande:
    Fast har vi lyckats med det?
    Nej, antagligen inte. Vill man nå fram till meningsmotståndare är väl inte internetdiskussioner melodin egentligen. Men det är ju i varje fall aldrig negativt att visa upp exempel som bryter mot folks fördomar...
  • Quintus Zebra
    Lingonflickan skrev 2011-03-10 22:04:27 följande:
    Eftersom klänning är et tjejplagg så lär det inte hända. Annars skulle jag självklart tycka att det var mycket mycket märkligt och kanske en smula idiotiskt eftersom det ÄR ett tjejplagg.
    giftfri skrev 2011-03-10 23:51:39 följande:
    Å tidigare gick vi nakna eller i djurhudar, men idag är klänning ett könsspecifikt plagg för kvinnor, så välj ett liknande plagg avsett för män.., hur svårt kan det vara.., klänning gör pojkar till minitransor, å det är väl ändå inte avsikten..
    För det första så vet jag inte om du menar att transor på något sätt skulle vara något negativt? För egen del tycker jag att det är trevligt med folk som vågar bryta mot normer. Förstår inte varför folk skall störa sig på människor som uppenbart inte skadar någon annan.

Sen råkar ju en av världens kanske häftigaste personer (i alla fall bland de jag känner till) vara transa, och om min son skulle välja Eddie som förebild så hade jag blivit mycket stolt:

Min son har ju dock bara haft klänning på sig en enda gång, hans syster hade inte heller klänning/kjol i hans ålder då det är ett ganska opraktiskt plagg för barn som kryper, men en gång när vi var hos gäster och han hade kräkts och kissat ner de två ombyten vi hade med oss så fick han sitta i storasysters klänning i bilen hem. Jag räknar dock med att han precis som så gott som alla pojkar jag känner förr eller senare kommer titta på mammas och storasysters kläder och vilja prova själv. Och då kommer han självklart få det.

Jag har ställt en fråga säkert sju gånger i tråden, men hittils har jag inte fått svar. Tycker ni att barn i allmänhet skall ha exakt samma kulturella begränsingar som vi vuxna har eller tycker ni att barn skall få ha tillåtelse att prova sig fram lite?

Jag har ett syskonbarn tar av sig byxorna varje gång hon kommer hem till sig eller till någon hon känner.  Tycker ni att det är lika illa som om JAG hade tagit av mig byxorna när vi had gäster hemma?

Och ni som verkar tycka att om jag låter min pojk ha klänning/kjol så uppmuntrar jag honom att ha klänning/kjol även som vuxen. Tycker ni att min bror uppmuntrar sin dotter att bli blottare när hon blir vuxen bara för att han låter henne vara "fis på benen" ibland?

Och ännu mer intressant: Tycker ni att alla som låter sin pojkar ha leksaksvapen lär barnen att det är socialt accepterat att springa runt och peka på folk med vapen när de blir stora?

Själv vill jag inte att min son skall ha vapen (men det är INTE för att jag tror att det automatiskt gör att han springer runt med vapen som vuxen, utan det är av andra skäl som är OT här), men jag tycker att det är uppenbart att barn skall få vara barn. Jag tycker att barn skall få testa och leka och själva få skapa en liten stark personlighet. En liten pojk ser inget fult eller fel med att prova en klänning ibland, det är vi vuxna som gör det till något fult.
  • Quintus Zebra
    Yildirim skrev 2011-03-11 00:26:30 följande:
    Håller med.... killars kläder är ofta mer "könsneutrala" i sig och det är nog därför tjejer kan använda en del killkläder utan att förväxlas som små pojkar... Har din pojke klänning lär han nog måsta hävda sitt kön rätt ofta då många kommer att tro att han e tjej och han kan bli ledsen....
    Du har faktiskt ganska fel.

Min dotter har haft och har klänning/kjol ganska ofta, men precis som de allra flesta kvinnor jag känner så går hon oftast omkring i byxor och tröja. När hon var liten och hade väldigt lite hår, så trodde folk nästan alltid att hon var en kille. Och även nu (när hon har långt lockigt hår) är det många som tror att hon är en pojke. Men hon har aldrig blivit ledsen för det, varför skulle hon?

Ett par gånger har andra föräldrar blivit lite irriterade på mig, för att hon t.ex. har haft randiga sockar (vilket visst bara pojkar får ha?) eller för hon ibland som mindre hade blå napp (hon hade även rosa, gula, bruna, lila, svarta, vita, o.s.v.). Men som tur är har dessa föräldrar inte sagt det till henne, så hon har inte märkt det...
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-11 13:14:49 följande:
    Inget negativt alls, å så var vi ännu en gång tillbaka på vad jag sagt hela tiden.., förklara för ungarna, tala sanning, ge dom argument, låt bli att inbilla dom saker som att könsspecifika plagg, t.ex klänningar, är för pojkar åxå.., väldigt enkla saker.., om det inte är föräldrarnas egna barsliga principer som hindrar.., då verkar det vara en omöjlighet...
    Om det inte är något negativt alls, då gör det ju inget att de i dina ögon ser ut som små transor för det är ju inget negativt?

I mina ögon ser de inte ut som transor, bara som små barn.

Vem har sagt att dom inte pratar med sina barn? Vad har det med saken att göra? Varför är det så viktigt att prata om?

Vad tycker du om leksaksvapen? Tycker du det är mer okej för en liten pojke att leka med en pistol än med en klänning?

Förklarar du för små pojkar som får en leksakspistol vad vapen används till runt om i världen? Berättar du om barnsoldater och massmord?
  • Quintus Zebra
    morotsland skrev 2011-03-11 14:57:53 följande:
    Min femåring som älskar klänningar har ingen "innebörd" i det, han tycker bara att de är snygga och sköna. Ingen av ungarna på dagis verkar lägga någon innebörd i det heller och om inte en massa fördomsfulla trångsynta människor lärde sina barn massa skit skulle han kunna fortsätta ha klänning i skolan utan att bli retad, tyvärr är vi inte där än. 

Jag lär mina barn att alla är lika mycket värda, att människor är olika och att det är viktigt att acceptera det etc. Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar. 
  • Quintus Zebra
    augustisten skrev 2011-03-11 13:51:56 följande:
    Och vilken är min unges "innebörd" när han har spindelmannendräkt? Pippimundering? Piratkläder? Ballerinadräkt? (Alla dessa har burits till dagis.)

Jag kan garantera dig att ingen "sätter på" honom något. Han är ett barn som har mycket bestämda idéer om hur han vill var klädd. Olika från dag till dag - och klänning emellanåt. Han är helt enkelt ett barn i barnkläder av olika sorter... ett barn som provar sig fram för att hitta sin plats i världen. Sin identitet och sin smak. Ett barn som provar vilken skillnad kläderna gör... Hur blir jag bemött i det här? Hur beter jag mig själv i det här? Hur känns det att vara en person med de här kläderna?
    Precis!

Väldigt bra skrivet.
  • Quintus Zebra
    TheCoopers skrev 2011-03-11 13:10:14 följande:
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Glad Tack!
  • Quintus Zebra
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Mina barn får inga leksaksvapen.
    TheCoopers skrev 2011-03-11 13:10:14 följande:
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Nej, men om du ser en pojke med ett leksaksgevär reagerar du då lika starkt som om pojken har en klänning? Vilket är värst?
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Men visst sätter man inte samma gränser för barn som för vuxna, man lär dem allteftersom att man inte pussar alla på mun, tar av sig byxorna bland folk osv. Men vissa gränser måste man ändå sätta och klänning eller hål i öronen på pojkar är en sån gräns som jag sätter direkt. Likaså klipper jag min pojks hår kort medan min flicka har långt hår. De är födda till pojk resp flicka. Varför ska de inte se ut som det då?
    Jo, fast nu är det ju så att det inte är du som bestämmer hur en pojk resp en flicka SKALL se ut. Det är bara din subjektiva åsikt. Om det vore biologiskt skulle ju alla pojkar vägra ha klänning och pojkars hår skulle inte kunna växa långt. Varför måste alla rätta sig efter din åsikt?

Ja, det är bland annat förälderns jobb att sätta gränser åt sitt barn. Men är det så upprörande att alla inte sätter samma gränser som du? På förskolor idag är det inget konstigt att en liten pojke vill prova att klä sig i en klänning. Varför göra en så stor sak av det?
Svar på tråden Pojke i klänning?!