Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:27:01 följande:
    Du är ute o cyklar min vän.
    Nepp.
    Jag är lärare och arbetar i en arbetsgrupp med värdegrundsfrågor för att hitta strategier mot mobbning och kränkande behandling. Det finns tydliga mönster gällande mobbning, och barnens självkänsla eller brist på detta är en viktig faktor.
  • Veladis

*Puh*,
    Jag var tvungen att springa ifrån debatten en stund, eftersom pannan skulel fyllas med ved, och veden behövde huggas. Men jag kanske borde väntat tills min man kom hem, eftersom män är män och kvinnor är kvinnor och vi är olika och alla vet att män är starkare än kvinnor och bättre på sådana arbetsuppgifter....

Korta kommentarer som svar på några inlägg:

-Blanda inte ihop självkänsla och självförtroende.

-På vissa sociala arenor, t ex förskolor, är det helt accepterat att pojkar har klänning. Tiutta också i den här tråden hur många som faktiskt tycker att det är helt OK. Även de som tycker att det är OK men inte skulel klä sina söner i klänning själva. Ska vi vänta till att precis alla i samhället skulel tycka att det är OK skulle vi få vänta för evigt. För alla människor och på alla sociala arenor är det inte helt OK ännu att flickor har byxor, eller att kvinnor förvärvsarbetar, betänkt det.

- Barn ska inte bestämma allt själva, men varför får de inte bestämma sådant som hör till deras egen person, så länge den inte är fara för liv och lem. Och varför sätta gränser baserat på kön? Barn måste själva få pröva sig fram till sin egen identitet.

• Veladis
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 11:00:22 följande:
    Jag står alltid på min sons sida men om jag vet att hans val kommer såra honom så vill jag leda honom rätt så han slipper må dåligt.
    Om du nekar honom något baserat på hans kön, t ex klänning, tofsar, rosa,  för att du tror att han kommer att bli retad/sårad, sårar ju du honom iställe. Och du är ju hans förälder som ska ställa upp i alla lägen. Dessutom lär du ju honom att detta som han önskar är fel, vilket kanske leder till att han i sin tur kommer att reta andra sedan.
  • Veladis
    augustisten skrev 2011-02-25 11:00:46 följande:
    När det gäller smink skulle jag säga precis så till alla barn under elva/tolv.
    Jag med.
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:05:47 följande:
    Men snälla människa. En klänning är till för flickor och kvinnor. Så allt barnet i så fall säger är ju sanning. Eller ska man lära sina barn att ljuga? Om din pojkvän/sambo/man tar på sig en klänning då accepterar du de? Följer me glatt ut på krogen eller liknande. För du får ju ABSOLUT inte säga att *du kan ju inte ha klänning. den är för flickor* Och de kan ju sänka självkänslan.

Får jag en son så kommer han då också veta att en klänning bär flickor, inte pojkar. Bara för att han inte har en rosa spetsklänning på sig så betyder de inte att han kommer bli ett mans svin som tror att kvinnorna sköter allt i hemmet. De kallas UPPFOSTRAN! Inte utklädnad i kvinnliga kläder..
    Min son vet att det mest är flickor som har klänning, men ska jag hindra honom att testa för det?

Lustigt att du säger det, jag har varit på krogen med min man i långklänning (vilket jag beskrev innan). Det var kul. Jag bestämmer inte över honom och vad han har på sig. Vill han ha klänning dagligen, varsågod. Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad, det är bara kläder.
  • Veladis
    Poison82 skrev 2011-02-25 11:27:59 följande:
    Ja gud nä, ta bort allt vad kön heter. Där är ingen alls skillnad på oss. Hysh hysh om att vi äger några kön, kanske bäst vi opererar bort pojkars snoppar direkt vid födseln.

Jag är för jämlikhet på många plan men tyvärr går det lite väl långt med detta.

Men det är ju inte det vi säger.

Vi säger att det visst finns pojkar och flickor rent biologiskt, men att det finns olika sätt att vara pojke och flicka på, och alla sätt måste få vara OK.

• Veladis
    Anonym (BlackMamba) skrev 2011-02-25 11:35:25 följande:
    Men så funkar det inte i verkligheten. Det har alltid funnits normer och värden som styr hur vi är och bör bara. Varför strida emot det?
    Därför att traditioner, normer och värden är dynamniska och ständigt förändras. Det som är rätt och riktigt nu gällande visa företeelser är historia om något decennium.

Om vi inte hade stridit emot normer, traditioner och etablerade kultur- och samhällsyttringar osv det genom vår historia hade världen sett helt annorlunda ut. Vi hade kanse fortfarande levt på stenåldern.

Eller aldrig klivit ner ur träden...
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:36:13 följande:
    Klä du dina söner i klänningar. Mina kommer då aldrig att behöva bli förnedrade på de sättet.
    Varför är det förnedrande?
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:50:56 följande:
    Ja men TACK OCH LOV att jag förmodligen inte kommer leva då i så fall. Skulle aldrig falla mig in att byta min manliga snygga sambo mot en feminin man som bär klänning, nagellack osv. Sen om du tänder på de och så gärna vill att män ska ha klänning så varsågod.
    Varför kan man inte vara maskulin i klänning/kjol också?
    Think outside the box...
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:57:07 följande:
    Tänk efter själv. Så otroligt avtändande.
    ?

Sen vet jag inte. Måste man gå runt i "påtänandande" kläder hela tiden?
Svar på tråden Pojke i klänning?!