LivL skrev 2011-03-05 19:02:38 följande:
Helt rätt!!
Längtan efter att kunna ge ALLT för min familj/kärleken till min familj, speciellt mina föräldrar som börjar bli till åren och mina syskonbarn, är djupare än någonting annat för mig!
Undrar bara, ni som har barn: Varför skaffade ni barn? Alltså, av vilka anledningar? Ni har ju hört en massa anledningar till att frivilligt barnlösa INTE vill ha barn.
Men jag tror verkligen inte att det är möjligt att älska någon/något på
samma sätt som en förälder älskar sitt barn. Lika mycket kanske, men inte lika villkorslöst och gränslöst. Jag kan inte förklara det för dig eftersom skillnaden måste upplevas. Om jag ska vara riktigt überflummig skulle jag säga att det är som att försöka beskriva färgen rosa för en person som föddes blind. Jag kan inte, för inga ord räcker till.
Jag valde att försöka få barn av just den anledningen: jag ville uppleva dessa nya dimensioner som jag föreställde mig fanns "på andra sidan". För att jag visste att
jag skulle ångra mig om jag inte åtminstone försökte. Livet med barn blev inte som jag hade tänkt mig, men något helt annat är det utan tvekan.
Det betyder
inte att jag ser ner på människor som inte har eller vill ha barn.