• Skehamn2012

    Varför väljer man frivilligt bort barn?

    Alltså varför vill man inte ha barn?


    Vad tror ni?


    För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

    Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:30:27 följande:
    Och det är du säker på, eftersom du själv jobbar med sådana saker... eller? 
    Jag ska arbeta med sådant i framtiden, ja. Anknytningsproblematik känner nog de flesta, insatta eller ej, till. Men jag har inga siffror om det är det du efterfrågar.
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:30:00 följande:
    De flesta jag känner som har barn har det för att det är ego. Jag tycker nämligen att själva konceptet med att skaffa barn är väldigt egoistiskt. För ärligt talat: Det är något som människor gör för att de själva vill, inte för barnets skull. Så allt beror väl hur man vrider och vänder på begreppen. 
    Jo, det är väldigt egoistiskt. Inte fick jag min son för hans skull.
  • LivL
    Åskan skrev 2011-03-05 20:26:36 följande:
    De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.
    Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt att vara ego!!!

    Jag är ego när det kommer till MITT hem, MINA pengar, MIN fritid osv osv. Jag vill ha det för mig själv, och eftersom jag inte har barn drabbar det ingen. Bra va!
    Stackars barn som skulle växa upp med en förälder som mig... 
  • Anova
    Åskan skrev 2011-03-05 20:26:36 följande:
    De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.
    På vilket sätt är man egoistisk? Det går över mitt förstånd.
  • Thursday
    Anova skrev 2011-03-06 13:07:58 följande:
    På vilket sätt är man egoistisk? Det går över mitt förstånd.
    Äh, det där blir ju hårklyveri, men ett sätt att tänka runt ordet egoistisk är att man har svårt att sätta någon annans intressen före sina egna. Typ, ge någon annan det sista kexet i paketet, prioritera bort nya kläder till sig själv för att någon annan ska få. Man kan ju hävda då att om man har barn så VILL man inte ha det sista kexet, man VILL ge det till sin unge, men om går så långt kan vi ju hävda att Moder Teresa är ett sant egoistisk människa - hon hjälpte väl de fattiga i slummen för att hon VILLE det?

    Jag har lätt att förstå att man väljer bort barn, hade mycket väl kunnat göra ett sådant val men nu blev det att jag valde åt andra hållet. Och personligen vill jag ha kexet. Jag vill sitta ifred och glo på TV, men jag får lov att prioritera bort sånt för jag tycker att min son är viktigare. Jag har jobbat med en del lite äldre, barnlösa (barnfria?) människor och jag tycker nog att om man får lov att generalisera så är de som grupp (inte på individnivå nödvändigtvis) mer kompromisslösa, mer ovilliga att ställa upp för laget, lite mer ego helt enkelt. Det behöver inte vara något negativt, det kan vara rätt befriande och bra att jobba med sådana människor.

    Men visst är det att vara förälder en evig lång träning i att bortse från sina egna behov, och istället prioritera någon annas. Det går liksom inte att komma ifrån.
  • LivL

    Egoistisk är man väl om man skaffar barn och inte vill dela med sig av hem, pengar, fritid etc. Känner någon som inte ens pallar att barnet kanske råkar gå emot bilen... "Köp en egen bil att kladda på!" Hallå??

  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 13:35:46 följande:
    Äh, det där blir ju hårklyveri, men ett sätt att tänka runt ordet egoistisk är att man har svårt att sätta någon annans intressen före sina egna. Typ, ge någon annan det sista kexet i paketet, prioritera bort nya kläder till sig själv för att någon annan ska få. Man kan ju hävda då att om man har barn så VILL man inte ha det sista kexet, man VILL ge det till sin unge, men om går så långt kan vi ju hävda att Moder Teresa är ett sant egoistisk människa - hon hjälpte väl de fattiga i slummen för att hon VILLE det?

    Jag har lätt att förstå att man väljer bort barn, hade mycket väl kunnat göra ett sådant val men nu blev det att jag valde åt andra hållet. Och personligen vill jag ha kexet. Jag vill sitta ifred och glo på TV, men jag får lov att prioritera bort sånt för jag tycker att min son är viktigare. Jag har jobbat med en del lite äldre, barnlösa (barnfria?) människor och jag tycker nog att om man får lov att generalisera så är de som grupp (inte på individnivå nödvändigtvis) mer kompromisslösa, mer ovilliga att ställa upp för laget, lite mer ego helt enkelt. Det behöver inte vara något negativt, det kan vara rätt befriande och bra att jobba med sådana människor.

    Men visst är det att vara förälder en evig lång träning i att bortse från sina egna behov, och istället prioritera någon annas. Det går liksom inte att komma ifrån.
    Det blir ju en filosofisk fråga av det hela..

    Jag kan förstå att man agerar på ett egoistiskt sätt om man väljer att sätta sina egenintressen före någon annans. Men om det inte finns "någon annan" hur ska man då kunna vara ego? Ska man då hela tiden ha något slags "låtsasbarn" som man ska jämföra med.. ex. Jag gör en handling som kan uppfattas egoistisk för att mitt "låtsasbarn" skulle lida om hen fanns?
    Om jag nu väljer att shoppa upp hela min lön, är det då en egoistisk handling? Ingen drabbas ju av den och shoppingen ger ju mig glädje.

    Just Moder Theresas syn på välgörenhet har jag lite dålig koll på. Hade hon någon personlig vinning i sitt engagemang? (förutom kanske psykisk tillfredsställelse). Såg hon till att öka sin egen välfärd är ju det en egoisitk handling, men att hjälpa personer utan att uppnå någon vinning är ju en altruistisk handling. (och var det inte religionen som spelade in där?).

    Jag tror att egoism är lika utbrett bland föräldrar som bland frivilligt barnlösa. Jag har motsatt erfarenhet då det kommer till yrkeslivet. De frivilligt barnlösa jag mött är de som jobbar "grispassen" (dvs. obekväma arbetstider och högtider) och, de som på kort tid kan ställa upp. Visst de har inga att ta hänsyn till, men det finns inget som säger att föräldrar inte kan jobba en lördagskväll?

    Själv har jag varlt bort barn, folk uppfattar nog mig som både lojal och osjälvisk.
    Om jag nu ska bolla med ett "låtsasbarn" skulle jag nog vara ego, men nu kommer ett barn aldrig existera, varför är jag då egoistisk?
  • Fru Kwasthilda

    Jag tycker inte om barn, jag är fullständigt ointresserad av andras barn. Men jag har egna och dem älskar jag.

  • Solan

    För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar. Om jag hade valt bort barn hade det varit av den anledningen. Andra väljer bort barn av andra anledningar och en del av densamma. 

  • Thursday
    Anova skrev 2011-03-06 14:11:52 följande:
    Jag kan förstå att man agerar på ett egoistiskt sätt om man väljer att sätta sina egenintressen före någon annans. Men om det inte finns "någon annan" hur ska man då kunna vara ego? Ska man då hela tiden ha något slags "låtsasbarn" som man ska jämföra med.. ex. Jag gör en handling som kan uppfattas egoistisk för att mitt "låtsasbarn" skulle lida om hen fanns?
    Om jag nu väljer att shoppa upp hela min lön, är det då en egoistisk handling? Ingen drabbas ju av den och shoppingen ger ju mig glädje. 
    Nu har vi nog helt pratat förbi varandra. Min poäng var att OM man väljer att inte skaffa barn därför att man känner att man inte vill sätta någon annans behov före sina egna, om man känner att en viktig anledning till att man inte vill ha barn är att man alltid vill ha det sista kexet själv, om man alltid vill kunna använda hela sin fritid och sin tillgängliga inkomst på sig själv och ingen annan... varför är det så tokigt att säga att det är ett val som man träffar därför att man är egoistisk?

    Observera att jag inser att det kan finnas hundraelva andra skäl till varför man väljer att inte skaffa barn, men om just detta är huvudanledning, då är väl egoistisk ett rätt beskrivande ord. Eller?
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?