• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Ginevra
    FannyGioia skrev 2011-03-05 20:02:36 följande:
    Okej. Jag tror inte att det går att jämföra. Alls.

Det är inte tänkt att man ska offra sitt liv för en hund, medan de flesta föräldrar skulle hoppa framför ett tåg för sina barn. Innan jag fick barn förstod jag det inte riktigt men det gör jag nu.
    Det finns ju faktiskt människor som dödar sina egna barn, så uppenbarligen stämmer inte det alltid.
  • FannyGioia
    Ginevra skrev 2011-03-05 20:15:14 följande:
    Det finns ju faktiskt människor som dödar sina egna barn, så uppenbarligen stämmer inte det alltid.
    Friska människor?
  • Ginevra

Nej, de flesta som gör det är förmodligen inte friska, men vad jag vill säga är att alla föräldrar tydligen inte har de här känslorna som du talar om.

• FannyGioia
    Ginevra skrev 2011-03-05 20:19:48 följande:
    Nej, de flesta som gör det är förmodligen inte friska, men vad jag vill säga är att alla föräldrar tydligen inte har de här känslorna som du talar om.
    Det vet jag, men det finns hjälp att få i de allra flesta fall.
  • Joual
    Ginevra skrev 2011-03-05 20:19:48 följande:
    Man behöver inte ens gå så långt som till människor som dödar sina barn. 

Min mamma jobbade på soc under hela min uppväxt, med bl a LVU-utredningar och fosterhemsplaceringar. Tro mig: det är långt ifrån alla som älskar sina barn. Men det är så tabu att prata om att samhället gärna sopar det under mattan....  
  • Åskan

De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.

• FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:23:55 följande:
    Man behöver inte ens gå så långt som till människor som dödar sina barn. 

Min mamma jobbade på soc under hela min uppväxt, med bl a LVU-utredningar och fosterhemsplaceringar. Tro mig: det är långt ifrån alla som älskar sina barn. Men det är så tabu att prata om att samhället gärna sopar det under mattan....  
    Visst är det så. Tyvärr. Men oavsett så handlar det oftast om familjer som inte fått adekvat stöd i tid.
  • Joual
    Åskan skrev 2011-03-05 20:26:36 följande:
    De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.
    De flesta jag känner som har barn har det för att det är ego. Jag tycker nämligen att själva konceptet med att skaffa barn är väldigt egoistiskt. För ärligt talat: Det är något som människor gör för att de själva vill, inte för barnets skull. Så allt beror väl hur man vrider och vänder på begreppen. 
  • Joual
    FannyGioia skrev 2011-03-05 20:27:27 följande:
    Visst är det så. Tyvärr. Men oavsett så handlar det oftast om familjer som inte fått adekvat stöd i tid.
    Och det är du säker på, eftersom du själv jobbar med sådana saker... eller? 
  • J1983

Jag tror det handlar om att man kan ha ett lika bra liv utan barn. Jag ser inget självklart i att man ska vilja ha barn även om jag har svårt att se vilken mening som mitt liv skulle ha utan mina barn. Dock tror jag inte att de som inte vill ha barn eller kan få barn lever ett meningslöst liv.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?