Laxpaj?
Jag vill gärna ha ett festligt och gott recept på laxpaj (gärna med räkor i t ex)! Jag har redan en supergod (och superonyttig) pajdeg, så jag vill bara hitta någon fyllning!
Jag vill gärna ha ett festligt och gott recept på laxpaj (gärna med räkor i t ex)! Jag har redan en supergod (och superonyttig) pajdeg, så jag vill bara hitta någon fyllning!
Jag har tyvärr inte något recept på fyllning, men du kanske vill dela med dig av din superonyttiga pajdeg ändå? :)
Här kommer en supergod superonyttig fyllning som jag gör när jag vill ha en supergod paj!
2 pkt bladspenat (tror paketen är 250g styck va?) Tinas, krama ur vätskan lägg i botten på den förgräddade degen salta och peppra
200g rökt lax hackas fint blandas med
4dl creme fraiche (jag brukar ta en lätt och en fet, men det blir ännu godare med 2 34%iga) och
1 finhackad gul löksalt och peppar
Bred blanningen över spenaten
Grädda på 200 grader ca 30 minuter tills den har fin färg
Så enkel, så god!!!
Shit vad gott det där lät... Exakt hur onyttigt är det egentligen?
Göteborgstjej:
Jag gör den pajen med, fast med kokt lax, och mindre bladspenat än du.
(Jag hittade den i ICA:s rutiga kokbok, om jag inte minns fel.)
danbala: prova med rökt lax nån gång...
Smarrigt värre!!!
Mmmm, den pajen är såååå god! Med varmrökt lax. Och den är från ICAs Rutiga. Fast jag brukar ta rödlök istf gul. Och lägga till dill. Man kan använda fyllningen som röra till bakpotatis åxå.
Fan vad sugen jag blev.
Göteborgstjej:
Jo, ska nog testa med rökt någon gång. Kokt brukar det bli mest för att det blir så mycket lax över om man ugnstillagar en hel lax för två pers.
idiotblondinen: jag med...
Här kommer recept på en hel laxpaj, med skal och allt. Använd det du vill
8 port (ugn: 200 grader)
Deg:
3 dl vetemjöl
125g smör eller margarin
2 msk vatten
Fyllning:
1 stor gul lök
1 medelstor purjolök
1 msk smör eller margarin
2-3 msk vatten
300g färskrökt lax eller regnbåge
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl rien ost, grevé eller cheddar
1 krm paprikapulver
salt, peppar
1 knippa dill.
lök o purjo ska fräsa i pannan och sedan spädas med vattnet.. låt skjuda några minuter. Förgrädda pajformen ca 10 min. Häll lökfräset i pajskalet, skär laxen i tärningar och lägg ig. Vispa samman resten och häll över. Gräddas i ugn i ca 30 min...
MUMSGOTT!
Nu blev jag ännu hungrigare...
Mmmmm, den här tråden ska direkt till "mina favoriter".
TACK för alla recept och tips! Då skall det lagas (onyttig
) laxpaj i morgon kväll!
Jag brukar göra detta goda och enkla (och onyttiga
) pajskalet:
3.5 dl mjöl (endast vetemjöl eller hälften grahamsmjöl)
150-175 g smör
2 msk kallt vatten
(om degen blir för kladdig så ta i lite mer mjöl)