• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Anonym (åse)
    Anonym (222) skrev 2011-02-28 19:36:29 följande:
    För att hon gör det till en personlig fråga om att personalen tycker illa om henne när det egentligen är en juridisk fråga.

Enligt lagen får läraren inte säga något personligt om barnet när andra än vårdnadshavarna lyssnar. Inte ens till andra lärare på skolan. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser lagen ut.
    Då är det nog väldigt många lärare som kan tacka för sig och släppa sitt yrke för att de har begått och arbetat mot lagen.
  • h8him
    Anonym (åse) skrev 2011-02-28 19:53:29 följande:
    Det där var väll inte rätt ord va?
    Varför skulle man vara pinsam när man vill visa intresse och gå med och höra och delge information om läxläsning och skolgången?
    Det är ju sådana som du skriver som är pinsamt.
    Det är ju för fasiken inte lätt att vara bonusförälder, är det inte lika pinsamt att skolan/kommunen har ngn slags regel som säger att du som bonusmamma är jävligt inräknad när det gäller omhändertagande under tiden då du är mammaledig/arbetslös, du är jävligt inräknad när det gäller ekonomi och du ska vara jävligt intresserad och medräknad i det mesta när det gäller bonusbarn, men nåde dig om du går på ett föräldrarmöte eller ett utvecklingssamtal.
    Dubbelmoral och pinsamt det är vad det är!!!!!
    Det är lagen som inte tillåter att andra än vårdnadshavare får ta del av känsliga uppgifter rörande barnet. SÅ vill du klaga över dubbelmoralen så hänvisar jag även dig till de politiker som styr landet. Men glöm då inte bort att se till att göra bonusföräldrarna delaktiga i försörjningen av barnen också, frram till de blir 21 eller har avslutat gymnasiet, oavsett om förhållandet håller eller ej. Ska det vara rättvist så ska det gälla allt, eller hur?
  • sextiotalist
    Anonym (åse) skrev 2011-02-28 19:53:29 följande:
    Det där var väll inte rätt ord va?
    Varför skulle man vara pinsam när man vill visa intresse och gå med och höra och delge information om läxläsning och skolgången?
    Det är ju sådana som du skriver som är pinsamt.
    Det är ju för fasiken inte lätt att vara bonusförälder, är det inte lika pinsamt att skolan/kommunen har ngn slags regel som säger att du som bonusmamma är jävligt inräknad när det gäller omhändertagande under tiden då du är mammaledig/arbetslös, du är jävligt inräknad när det gäller ekonomi och du ska vara jävligt intresserad och medräknad i det mesta när det gäller bonusbarn, men nåde dig om du går på ett föräldrarmöte eller ett utvecklingssamtal.
    Dubbelmoral och pinsamt det är vad det är!!!!!
    Nu är det inte kommunen som hanterar sekretesslagarna och dessa är till för att skydda barnet, så blanda inte ihop äpplen och päron. Utöver detta så räknas barnomsorgstaxan på hushållets inkomst (men å andra sidan får ju hushållet även dra nytta av flerbarnsrabatter också), när det gäller tider på förskolan/fritids är det vårdnadshavarens tider som räknas. Allt detta gäller hela landet, gäller alla typer av förskolor, fristående som kommunala, gäller alla skolor, till gymnasiet (när barnet är myndigt får inte föräldrarna ta del av uppgifterna heller)

Så vad man än tänker och tycker så är det rikstäckande lagar som reglerar detta. Sedan är sekretesslagen hårt reglerad.
  • Anonym (222)
    Anonym (åse) skrev 2011-02-28 19:55:29 följande:
    Då är det nog väldigt många lärare som kan tacka för sig och släppa sitt yrke för att de har begått och arbetat mot lagen.
    Om någon anmäler så åker läraren dit. Men om ingen anmäler så klarar de sig.

Det blir fler och fler kommuner som går ut och informerar sin personal om att det inte är okej att ha med andra än vårdnadshavarna, just för att slippa problem med anmälningar.
  • sextiotalist
    Anonym (åse) skrev 2011-02-28 19:55:29 följande:
    Så är det nog, pga att man inte är medveten om vad som gäller.

Det är trist att man inte tar dessa regler på allvar.
  • Anonym (åse)
    h8him skrev 2011-02-28 19:56:20 följande:
    Det är lagen som inte tillåter att andra än vårdnadshavare får ta del av känsliga uppgifter rörande barnet. SÅ vill du klaga över dubbelmoralen så hänvisar jag även dig till de politiker som styr landet. Men glöm då inte bort att se till att göra bonusföräldrarna delaktiga i försörjningen av barnen också, frram till de blir 21 eller har avslutat gymnasiet, oavsett om förhållandet håller eller ej. Ska det vara rättvist så ska det gälla allt, eller hur?
    DU JAG TROR INTE ATT DET FINNS EN ENDASTE BONUSMAMMA SOM INTE ÄR MED OCH FÖRSÖRJER SIN MANS/SAMBOS TIDIGARE BARN.
    Jag tycker inte att det är viktigt och kanske så jätte bra att bonusmammor ska springa på dessa möten och förstår inte varför jag själv har gjort det för det ger inte mig ett skit just nu kanske när barnet var mindre?
    Det jag blir förbannad över är att man kastar sig över TS precis lika som man kastar sig över varenda bonusmamma som vill visa att man bryr sig och vill visa intresse över barnets liv,
    gör du inte det så kastar ni er på bonusmamman för att denne inte behandlar barnet som sitt eget osv
    Det finns en del här inne som skriver i varenda Tråd och kör med dubbelmoral så att det bara sjunger,
    sen att skriva att TS är pinsam,,,,gud vilket påhopp för att hon tycker en sak, för det mesta här i livet handlar väll om vad en politiker har bestämt eller hur?
    Då ska ju ingen få klaga över ngt!
    Min bonus lärare har alltid haft samtal med föräldrarna skilda, alltså två samtal. Jag har varit hjärtligt välkommen under alla dessa år och hon har sagt att det är kanon för barnet att jag bryr mig och visar intresse...
  • Anonym
    Silkflower skrev 2011-02-28 12:45:09 följande:
    För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden. Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.   Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."  Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv. Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg. Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget. Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

Det är barnens FÖRÄLDRAR som går på utvecklingssamtal, tycker jag, har man en mamma och en pappa så får de bita ihop och gå på samtalet för barnets skull. Om du vill bidra med någonting så kan du ju erbjuda sig att passa barnet under tiden?

Om du gör alla de där sakerna när ni har honom, vad gör hans pappa?? Använder dig som hushållerska??
  • sextiotalist
    Anonym (222) skrev 2011-02-28 19:59:42 följande:
    Om någon anmäler så åker läraren dit. Men om ingen anmäler så klarar de sig.

Det blir fler och fler kommuner som går ut och informerar sin personal om att det inte är okej att ha med andra än vårdnadshavarna, just för att slippa problem med anmälningar.
    Som förälder har jag fått information om detta, men vet en del via mitt arbete, då det är ett statligt verk och hanterar en del sekretessskyddade uppgifter (inte jag, men verket) och har fått höra att sekretesslagen är hård, det krävs mycket för att häva sekretess.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-28 13:25:02 följande:
    Som bonusmamma anser jag det ganska viktigt att veta om mitt sätt att hjälpa till med läxläsning är rätt eller inte. Att bara hämta information från en pappa som knappt vet vad dom talar om anser jag inte ger så mycket, det är bara jag som hjälper barnen med läxorna och då är det också ganska logiskt att det är jag som har frågor att ställa under samtalet.
    Men alllvarligt, vad är det för karlar en del i den här tråden har träffat? Var är de, varför sköter ni deras barn utan deras inblandning och varför går ni med på det?

Älska bonusen, ja det är jättebra att ni gör det, men ni verkar ju ställa upp på vad som helst?
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-02-28 18:33:01 följande:
    Men hjälp .... Ts! Du känner ju knappt det här barnet, har bott med honom några veckor och innan dess träffat honom någon helg då och sen några månader.

Försök tagga ner lite, du dundrar på som en ångvält och tvingar dig in på ett utvecklingssamtal där du uttryckligen inte är välkommen.

Vore jag biomamma till detta barn hade jag återtagit boendet omedelbart. (plugga på distans istället kanske)

Det du gör är helt galet anser jag... Hua...
    Håller med! Ett under att inte styvmammor får ordentligt på moppe av barnens mammor. Många av er är ju helt tokiga!
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal