• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Amy1983
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 16:37:24 följande:
    Nej visst.
    Men ingen ger den här bonusmamman det minsta beröm i den här tråden. Du mfl är snabba på att kommentera det juridiska, men ingen har säger hur duktig o snäll hon är med barnet.

Vad säger du om det?
    Vi har bara fått läsa om hur TS höjer sig själv till skyarna. Vi vet ingenting om hur pass hon faktiskt själv tagit på sig detta jobb och om biomamman ens vet att det egentligen är TS som tar hand om hennes son eller hon är totalt ovetande. Vi vet inte heller om pojken faktiskt trivs med detta. Förmodligen mår han inte dåligt för TS tar säkert väl hand om honom, men hon är så pass ny i hans liv så han kanske ändå inte är bekväm med det hela och önskar att pappan umgicks mer med honom istället.
  • Kajee
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 16:42:55 följande:
    HON HAR INGEN RÄTT basuneras ut åt höger och vänster.
    Men då har man alltså inga skyldigheter heller?

Nej inte rent juridiskt men moraliskt och känslomässigt. Det anser jag.

Klart lagen är entydig, det ska den vara,.
    Men tänk om ni bioföräldrar skulle försöka bjuda till lite och släppa in bonusmammor och pappor, tänk vad fint det vore för barnen, jag tycker ni är hemskt egoistiska. Är ni rädda för att barnet ska tycka FÖR bra om bonusföräldern eller var klämmer skon? Egentligen?
    Skit i juridiken och börja tala ur skägget!

Är det "äganderätt" ni känner för era barn eller vad är det??

Den här tråden gör mig bara mer förvirrad över era egentliga skäl till att så hårdnackat inte släppa in någon annan.
    Fast det handlar inte bara om vad bonus och bio vill. Det handlar också om från skolans perspektiv tex vad man får och inte får göra. Skolan kan inte åsidosätta lagen - sorry.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (tack o lov)
    Kajee skrev 2011-02-28 16:39:52 följande:
    Hur jag tänker kan du inte veta. Jag bryr mig om hennes väl och ve men jag vet också att jag inte har makt att säga till henne att hon måste lämna honom. TYvärr är det något hon måste komma till insikt om själv.
    Jag har flera gånger skrivit att jag tycker att hon är en toppenbra bonus som finns där bra mycket mer än mitt ex många gånger för mina barn. Missade du den biten? Jag är tacksam för att hon låter mig och exet ha det övergripande ansvaret för barnen - fastän två av dom bor mestadels hos sin pappa,

Jag är inte i affekt över mitt ex och hans fru. Den relationen fungerar utmärkt numer tackar som frågar. Jag är däremot fortfarande irriterad över myndigheter som tror att allt är ok bara för att den ena vårdnadshavaren säger att saker är på ett visst sätt. Och däremot så blir jag väldigt uppretat av att du tror att man kan sätta sig över juridiken hur som helst. Jag blev dessutom fly förbannad över att du på något sätt fick ihop att man inte är engagerad i sina barn bara för att de inte bor hos en varannan vecka eller mer! Kalla det för affekt, men arg blev jag.
    Ok, du skriver i alla fall som du vore i affekt. Det tycker jag.
    Du tycker annorlunda. Punkt.
  • Anonym (tack o lov)
    Kajee skrev 2011-02-28 16:44:35 följande:
    Fast det handlar inte bara om vad bonus och bio vill. Det handlar också om från skolans perspektiv tex vad man får och inte får göra. Skolan kan inte åsidosätta lagen - sorry.
    Jo det kan den. Den kanske inte FÅR det men den kan det och gör det också.
  • Kajee
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 16:45:08 följande:
    Ok, du skriver i alla fall som du vore i affekt. Det tycker jag.
    Du tycker annorlunda. Punkt.
    Som sagt. Om jag blir kallad oengagerad förälder bara för att mina barn bor mer hos sin pappa så ja. Det var ett otroligt dumt uttalande kan jag tycka.
  • BlommyNess12

Har funnits med i barnets liv i ca 6 månader och blir helt upprörd och stött om hon inte medräknas på utvecklingssamtal av lärarna? Alltså, lite överdrivet kanske?

Jag tycker inte det är rimligt att du ska KRÄVA att få vara med på utvecklingssamtalen, vad säger pojkens mamma?  Hon har också beslutanderätt kring om du ska få vara med eller ej nämligen.

Men klart att du ska få vara med om alla är nöjda med det upplägget.

• h8him

Men tänk om ni bioföräldrar skulle försöka bjuda till lite och släppa in bonusmammor och pappor, tänk vad fint det vore för barnen, jag tycker ni är hemskt egoistiska. Är ni rädda för att barnet ska tycka FÖR bra om bonusföräldern eller var klämmer skon? Egentligen?

Den här tråden gör mig bara mer förvirrad över era egentliga skäl till att så hårdnackat inte släppa in någon annan.
    Vill du ändra lagen så skriv till politikerna. Att hoppa på alla biomammor i tråden hjälper inte. Alla situationer är olika och vem är du att döma de biomammor som väljer att neka bonusmammor att delta i utvecklingssamtal mm? Det handlar om att man har rätt att besluta rörande barnets vård och utbilning och det är oftast svårt nog att vara två som ska bestämma, blandar en tredje och en fjärde sig in så kan det bli väldigt besvärligt. Var glad att du och dina barns pappa är de som ensamma får besluta om dina barns hälsa och utbildning istället för att gnälla på att du inte får bestämma över andras barn.
  • Amy1983

I mitt fall är jag iaf inte rädd för att min dotter ska tycka om en framtida bonusmamma mer än mig, jag är alldeles för självsäker för det

Någon äganderätt anser jag mig inte ha, men jag anser också att man som vårdnadshavare har mer att säga till om gällande beslut i barnets liv. Tänk om alla som har en relation till barnet skulle få vara med och bestämma om allt.  Det funkar inte.
  • Kajee
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 16:46:29 följande:
    Jo det kan den. Den kanske inte FÅR det men den kan det och gör det också.
    Men det är det jag har försökt tala om för dig hur oerhört fel det kan bli ifall skolan går emot lagen på det sättet. Mitt ex bytte klass för mina barn. Jag ville inte det och skolan hade inte rätt att göra det. Det hade dom vetat om de följt lagen och frågat även mig! Bara för att skolan faktiskt bryter mot lagen innebär väl inte det att de gör rätt?!!
    Skolan måste veta från bägge vårdnadshavarna innan de kan ta några beslut som rör bägge vårdnadshavarna.
  • Kajee
    h8him skrev 2011-02-28 16:47:46 följande:
    Vill du ändra lagen så skriv till politikerna. Att hoppa på alla biomammor i tråden hjälper inte. Alla situationer är olika och vem är du att döma de biomammor som väljer att neka bonusmammor att delta i utvecklingssamtal mm? Det handlar om att man har rätt att besluta rörande barnets vård och utbilning och det är oftast svårt nog att vara två som ska bestämma, blandar en tredje och en fjärde sig in så kan det bli väldigt besvärligt. Var glad att du och dina barns pappa är de som ensamma får besluta om dina barns hälsa och utbildning istället för att gnälla på att du inte får bestämma över andras barn.
    Amy1983 skrev 2011-02-28 16:48:48 följande:
    I mitt fall är jag iaf inte rädd för att min dotter ska tycka om en framtida bonusmamma mer än mig, jag är alldeles för självsäker för det

Någon äganderätt anser jag mig inte ha, men jag anser också att man som vårdnadshavare har mer att säga till om gällande beslut i barnets liv. Tänk om alla som har en relation till barnet skulle få vara med och bestämma om allt.  Det funkar inte.
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal