• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • sextiotalist
    2underbara skrev 2011-02-28 20:29:38 följande:
    ...vilket är lite vrickat.

Man får BO med barnet men inte få information av de som jobbar på skolan angående det som sker i skolan som ser barnet max någon/några timmar per dag.

Sverige, sverige, sverige  
    Tja, både ock, jag tror det inte några problem när det gäller vardagshändelser typ Kalle var trött idag eller så. Men om Kalle har varit med om en incident, då kan läraren meddela den som hämtar att hon/han vill prata med Kalles förälder, mer bör inte någon icke-vårdnadstagare veta.
  • Anonym (insatt)

TS, det handlar om sekretesslagen, inte om utfrysning av dig som person! Du har faktiskt ingen rätt att delta i känsliga samtal eftersom du inte är vårdnadshavare .... endast om båda vårdnadshavare ger sitt samtycke (direkt till skolan) till att du närvar så är det ok! Föräldrarna har gemensam vårdnad - det lämnar dig utanför trots att du skriver att ni har vårdnaden, men det är inte sant - ni har möjligen boendet/vården om barnet men det ger inget mandat mer än att du och pappa förstås får diskutera hur ni skall ha det med bonusbarnet hemma i er familj ... i övrigt är det vårdnadshavarana (mamma o pappa i detta fall) som äger makten".

• Kajee
    2underbara skrev 2011-02-28 20:29:38 följande:
    ...vilket är lite vrickat.

Man får BO med barnet men inte få information av de som jobbar på skolan angående det som sker i skolan som ser barnet max någon/några timmar per dag.

Sverige, sverige, sverige  
    Samma lag reglerar också att den ena vårdnadshavaren inte kan ta viktiga beslut angående barnet utan att den andre vårdnadshavaren är tillfrågad. Så helt vrickat är det inte.
    Man upphör väl inte att engagera sig i sina barn bara för att de bor mer på ett annat ställe?
    Huvudansvaret ligger på vårdnadshavarna och det är just vad den här lagen reglerar. Att skriva en lag som skulle ge undantag ifall vårdnadshavaren flyttar ihop med en annan person och dessutom kanske regelera det efter antalet boendedagar skulle bli väldigt krångligt och det skulle knappast fungera. En sån lag skulle dessutom förmodligen bli tvingande för att överföra huvudansvaret för barnet till bonusarna och jag undrar hur många bonusar som skulle uppskatta det.

Nu finns det en enkel möjlighet att man som vårdnadshavare ger tillstånd till att bonusen är med. Bra mycket enklare och det gör att en övergripande lag kan kvarstå för att förhindra att en vårdnadstagare tar egna beslut i viktiga utan att involvera den andre vårdnadshavaren.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • 2underbara
    Kajee skrev 2011-02-28 20:39:05 följande:
    Samma lag reglerar också att den ena vårdnadshavaren inte kan ta viktiga beslut angående barnet utan att den andre vårdnadshavaren är tillfrågad. Så helt vrickat är det inte.
    Man upphör väl inte att engagera sig i sina barn bara för att de bor mer på ett annat ställe?
    Huvudansvaret ligger på vårdnadshavarna och det är just vad den här lagen reglerar. Att skriva en lag som skulle ge undantag ifall vårdnadshavaren flyttar ihop med en annan person och dessutom kanske regelera det efter antalet boendedagar skulle bli väldigt krångligt och det skulle knappast fungera. En sån lag skulle dessutom förmodligen bli tvingande för att överföra huvudansvaret för barnet till bonusarna och jag undrar hur många bonusar som skulle uppskatta det.

Nu finns det en enkel möjlighet att man som vårdnadshavare ger tillstånd till att bonusen är med. Bra mycket enklare och det gör att en övergripande lag kan kvarstå för att förhindra att en vårdnadstagare tar egna beslut i viktiga utan att involvera den andre vårdnadshavaren.
    En lag som aktivt utestänger en familjemedlem, är inte det genuint vrickat så är inget det.

Jag är mer än glad att jag struntar fullständigt i sambons barn sedan innan, det behövs ingen lag för mig att komma fram till att det verkar vara det absolut bästa.
    Så kan de som avlat fram eländet dras med sina egna problem enligt lag  
  • Silkflower
    Amy1983 skrev 2011-02-28 16:05:08 följande:
    Några frågor till TS:

Varför tog ni över boendet? Flyttade ni till orten mamman och pojken bodde och flyttade mamman då därifrån? Hur långt ifrån pojken bodde ni INNAN ni flyttade till hans hemort?
    1&2; För att pojkens föräldrar kom överens om det, fadern har alltid velat ha pojken på heltid men eftersom han till en början flyttade till mig, som bodde på annan ort, så funkade det inte under den perioden. När vi sedan flyttade till sambons hemort där pojken har sitt dagis och alla kompisar, och modern i samma veva valde att flytta till den ort där hon studerar, så var det också lämpligast för alla inblandade att vi tog över boendet för pojken.

3; Drygt 40 km ifrån.

• mittochditt

Förskola 7 skola ska kalla de som står som vårdnadshavare på utvecklingssamtal men sen om den ena vh tar med sällskap så är det upp till vh!!!!!!!

• Kinsale
    mittochditt skrev 2011-02-28 20:47:40 följande:
    Förskola 7 skola ska kalla de som står som vårdnadshavare på utvecklingssamtal men sen om den ena vh tar med sällskap så är det upp till vh!!!!!!!
    Eh, nej inte alls!
  • Kajee
    2underbara skrev 2011-02-28 20:44:27 följande:
    En lag som aktivt utestänger en familjemedlem, är inte det genuint vrickat så är inget det.

Jag är mer än glad att jag struntar fullständigt i sambons barn sedan innan, det behövs ingen lag för mig att komma fram till att det verkar vara det absolut bästa.
    Så kan de som avlat fram eländet dras med sina egna problem enligt lag  
    Och en sån lag skulle förmodligen bli tvingande så att du måste ta aktiv del i det här. Nu slipper du det - praktiskt eller hur.
    Lagar skrivs så att de så enkelt som möjligt ska hjälpa den som är viktigast i sammanhanget. I det här sammanhanget är det barnet. Lagen är inte till för att aktivt utestänga en familjemedlem. Lage är till för att de som är huvudansvariga i allmänhet är vårdnadshavarna och den bygger på detta faktum. Ska man skriva om lagen så att den omfattar även bonusar skulle man kunna få stora problem. Är det så svårt att bägge vårdnadshavarna aktivt tar ett beslut om att låta bonus vara med och sen meddelar berörda instanser detta? Det är bra mycket enklare än att skriva en lag som ger "vem som helst" tillåtelse att ta del av all information och att ta beslut i viktiga frågor som berör barnet. Jag inser att en bra bonus inte är "vem som helst" men  följden av en lag åt andra hållet skulle kunna bli katastrofal.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • sextiotalist
    Kajee skrev 2011-02-28 20:56:43 följande:
    Och en sån lag skulle förmodligen bli tvingande så att du måste ta aktiv del i det här. Nu slipper du det - praktiskt eller hur.
    Lagar skrivs så att de så enkelt som möjligt ska hjälpa den som är viktigast i sammanhanget. I det här sammanhanget är det barnet. Lagen är inte till för att aktivt utestänga en familjemedlem. Lage är till för att de som är huvudansvariga i allmänhet är vårdnadshavarna och den bygger på detta faktum. Ska man skriva om lagen så att den omfattar även bonusar skulle man kunna få stora problem. Är det så svårt att bägge vårdnadshavarna aktivt tar ett beslut om att låta bonus vara med och sen meddelar berörda instanser detta? Det är bra mycket enklare än att skriva en lag som ger "vem som helst" tillåtelse att ta del av all information och att ta beslut i viktiga frågor som berör barnet. Jag inser att en bra bonus inte är "vem som helst" men  följden av en lag åt andra hållet skulle kunna bli katastrofal.
    Jag har inte heller några svårigheter med att se att det är en bra lag, eftersom man har rätt att låta andra vara med, men att det då krävs en aktiv handling.
  • 2underbara
    Kajee skrev 2011-02-28 20:56:43 följande:
    Om vi helt bortser från lagar en kort sekund så vill jag ha ett spontant svar om det går för sig

Vad jag förstår det som så bor barnet med sin pappa och hans sambo, mamman träffar barnet varannan helg? 
    Ok.

Om jag uppfattar det rätt är det kvinnan i hemmet som är den som tar hand om barnet vad det gäller det mesta och är den som tillbringar mest tid med honom?

Så... känns det inte ganska naturligt att hon som familjemedlem inte exluderas när det kommer till barnet?
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal