• Greta

Behöver synpunkter på Kronan duovagn

Jag och min sambo väntar vårt första barn och håller på och tittar lite på vagnar. Jag har fastnat för Kronan duovagn och skulle vilja ha synpunkter på vad ni tycker om denna. Gärna både positiva och negativa erfarenheter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver synpunkter på Kronan duovagn
  • Krusmyntha

Hej
    Vi har en sådan vagn tycker den har funkat jätte bra.
    Enda nackdelen är kanske att sitt vagnen är lite kort när barnet blivit lite större.

• MammanZ

Har precis tyvärr sålt våran kronan, då vi behövde en syskonvagn. Kan lätt säga att om kronan gjorde syskonvagnar hade vi köpt en rakt av.
    Vi är jättenöjda med kronan vagnen, stabil, funkar i alla väderlekar. Det enda vi tyckte var lite dåligt var att avståndet mellan botten på ligg/sittdelen och varukorgen är lite lågt, men den kändes inte låg när det gäller hur barnet sitter eller handtaget för den som kör (vi är 170-180 cm)
    Kan även rekomendera deras skötväska, den rymmer verkligen allt!

• Greta
    MammanZ skrev 2011-03-07 10:27:48 följande:
    Har precis tyvärr sålt våran kronan, då vi behövde en syskonvagn. Kan lätt säga att om kronan gjorde syskonvagnar hade vi köpt en rakt av.
    Vi är jättenöjda med kronan vagnen, stabil, funkar i alla väderlekar. Det enda vi tyckte var lite dåligt var att avståndet mellan botten på ligg/sittdelen och varukorgen är lite lågt, men den kändes inte låg när det gäller hur barnet sitter eller handtaget för den som kör (vi är 170-180 cm)
    Kan även rekomendera deras skötväska, den rymmer verkligen allt!
    Tack för dina synpunkter! :)

Använde ni mjuklift i er? Jag har hört att den är ordentlig och funkar bra i regn och rusk. Men hur är den i stad- och shoppingmiljöer? Är den tung att lyfta in och ut ur bilen? Hade den några säkerhetsbrister som ni upptäckte?
  • MammanZ

Vi hade inte mjuklift i våran, eftersom liggdeln ingår så att säga. Och liggdelen har väldigt bra bärhandtag om man vill lyfta någon gång. Om ni kommer att bära varje dag uppför trappor så skulle jag nog rekommendera mjuklift, det kan vara lite krångligt att få dit liggdelen igen. (eller så är det bara jag som är oteknisk)
    Vi hade våran först i en saab 9-5 sedan, då vick vi ta bort 2 av hjulen (vilket går väldigt snabbt med deras snäppfästen) och sedan i en 9-5 kombi och då är det bara att fälla ihop och baxa in. Jag har faktiskt aldrig testat att lyfta den in och ur bilen, såg till att mannen gjorde det Skrattande
    Såg inga säkerhetsbrister, vi fick dock nya däck utskickade då de fick backning på dem, om de var slitna kunde vagnen börja glida i låst läge om vagnen tex stod i lutning. V hann aldrig montera de däcken dock, använde vagnen i 14 månader och det syns inte på däcken (mannen tyckte dock att vi skulle ringa saab och klaga på att mönsterdjupet på däcken försämras när vi använder bilen Flört) Sen fick man även en ny sufflettbåge till sittdelen utckickad pga att det var klämrisk på den gamla. Vi lyckades dock inte klämma våra fingrar trots att mannen även där testade innan den nya kom ut
    Vad gäller att gå i butiker så tycker jag att det funkade bra, men det är ju enklare med en vagn som inte har fyra fasta hjul (har även en liten sittvagn med svänghjul fram som vi har använt som extra vagn när man reser och haft till babyskyddet) Om du bor i stan och kommer att spendera mycket tid på snöröjda vägar, shopping och cafeer så skulle jag kanske ha en med svängbara hjul fram, om du vill kunna gå på promenader och ute när det är snö osv skulle jag satsa på en med fyra rejäla hjul.

• FruHellström

puffar lite på denna tråd, e oxå lite sugen på en kronan... dock inte aktuellt förrän till hösten ;)

• Greta

Den här tråden går lite segt har jag märkt. Finns det inte så många Kronan ägare här på Familjeliv!?

• kirsty

Vi har en kronanvagn men bebis har inte pluppat ut än så den är ju inte så vältestad ;)

Men att bara köra runt tom i huset och lasta i och ur bilen tycker jag har funkat fint, den är mycket mer lättkörd än brorsans cresent. Vi valde kronan för att vi behöver en stabil vagn då vi har 3 hundar och går mycket i naturen.
    En detalj jag gillar är det inbyggda solskyddet, känns mycket värt att slippa parasoller.

Svar på tråden Behöver synpunkter på Kronan duovagn