Ida80 skrev 2011-04-28 10:04:23 följande:
Ni verkar ju vara väl insatta i detta med graviditetsdiabetes och sånt, så jag tänkte fråga er en sak.
Jag var och gjorde glycos belastning hos BM. Och då visade värdet på 10.6 2timmar efter sockerlösningsdrickan druckits, och de hade en gräns på 10, allt där över anses vara graviditetsdiabetes.
Jag blev remiterad till diabetesmottagningen på lassarettet veckan efter. OCh där fick jag någon liten manick som jag nu mäter mit blodsocker en gång på fastande mage på morgonen, och sen 1½ timme efter varje måltid.
Mina faste värden ligger alltid på ca.4.5, och efter jag ätit ligger det oftast på mellan 5.1 och 6.1. Nu i påsk gjorde jag en fuling och åt godis efter middagen. Men ändå låg värderna på 6.8 bara efter en och en halv timme. Har jag verkligen gravdiabetes då??
Jag har liksom inte riktigt fått grepp om var gränserna ligger. Jag ska till en läkare nästa vecka, så jag ska fråga då. Men jag åt faktiskt äppelpaj med glass i går som "mellanmål" och testade redan efter en timme bara för att kolla. Och då var värderna redan nere på 6.1. Jag menar, om man har diabetes och äter något sött, så ska väl värdrna stiga ÖVER gränsen man får ha. Till mig sa dom att jag fick ha värden på 7.8 som högst 1½h efter måltid.
Är det någon som vet mer exakt hur det egentligen fungerar?? Är det ok att äta "vad som helst" om bara värderna ligger under maxgränsen på utsatt tid?? Självklart fattar jag att det ALDRIG är nyttigt att äta onyttigt å sött oavsett om man är diabetiker eller inte.. Men jag menar är det skadligt för bebisen. Jag är redan i v.31. och har bara mätt mina blodsocker värden i tre veckor knappt.
Dina värden är bra, men någon anledning fanns det ju att du hade högt vid ett tillfälle, och dessvärre räcker det med ett högt värde för att klassas som diabetiker
Även bebisar utan mammor som har diabetes blir ju stora

Precis som vanligt gäller det ju att tänka på vad man äter och hur man lever. Om du äter mycket godis, läsk och fet mat under graviditeten så finns det ju naturligtvis en risk för att bebisen lägger på sig hullet.
Är man medveten om att man har diabetes när man är gravid går det att ju att justera om sig och få normalstort barn, min bebis ligger till och med under medianen trots att jag är diabetiker, men jag har ätit och motionerat väl.
Baraför man har diabetes betyder ju inte det att bebisen blir stor - beror ju på hur man sköter sin diabetes. Och precis hur man sköter sig om man INTE har diabetes så påverkar det också bebisen
Man ska komma ihåg att har man höga blodsockervärden och är klassad som diabetiker så är det först efter v 31 som bebisen börjar lägga på sig hullet och ungefär vid denna tidpunkt så börjar även din kropp få svårt att reglera både din och bebis blodsocker. Så du kommer kanske att se stigande blodsockervärden det närmsta och det är inget konstigt alls i så fall...
De gränsvärden man brukar gå på är att man på morgonen ska ha under 6,0 fastande och efter måltid max 7,5, gärna under 7,0.
Vid glukosbelastningen ska man som fastevärde ha under 7,0 och 2 timmar efter glukosbelastningen bör man ha under 8,9. Om man har 7,0 eller över som fastevärde brukar man inte ens behöva göra någon glukosbelastning utan då klassas man som diabetiker redan då.
Angående risker så kan det väl vara så att bebisen har lågt blodsocker när den föds och kanske behöver tilläggsmatas lite extra.
Jag hade nog ändå tänkt lite extra på vad jag stoppade i mig, även om du oftast ligger bra i blodsocker vilket är kanon, så har du legat högt vid några tillfällen. Det handlar ju bara om 10 veckor och det är ju inte så lång tid utan socker och snabba kolhydrater om man tänker i långa loppet
Lycka till!