• Maroschka

Är hon döv?

Nu sitter jag och jagar upp mig själv här. Vi reagerade lite redan för ett tag sedan på att hon inte verkade vrida huvuet efter våra röster men brydde oss inte så mycket men nu är vi där igen och hon verkar ju inte reagera på ljud
    Hon reagerar ingeting på om vi tar en skallra eller pipleksak och låter vid något öra. Hon reagerar heller inte om vi gör högre ljud tex klappar händerna hårt, hon blinkar inte ens.
    Det där testet dom gör redan på BB gick bra men det känns oroväckande.
    Tror ni jag behöver vara orolig?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Är hon döv?
  • Munchies

Vi blev också oroliga när vår dotter inte reagerade på ljud. Nada respons. BVC sa att vi skulle avvakta och efter ett tag började hon reagera när vi pratade med henne. Prata med BVC igen om er oro!

• MammaMia88

Kan vara öronvax eller öroninflammation kanske? Om örontestet på BB gick bra så har ni säkert inget att vara oroliga för

• MintMint

Hon är ju så liten än (snart 3 mån, om jag räknade rätt?), så det behöver absolut inte betyda att hon inte hör utan snarare att hon inte har "förstått" än att man "ska" vrida på huvudet för att kolla efter ljud. Det är väl inte förrän runt 8 månader man kollar att de letar efter ljudet (BOEL).

• t0va

Sådär funderade vi också, ibland så reagerade sonen inte alls. Vända sig efter röster kommer senare, mellan 4-6månader så börjar de göra det och reagera på ljud. 

Är först nu när sonen är 6måander som han kan bli rädd och reagera, tex. matberedaren har vi kunnat starta utan att han brytt sig, nu den senaste veckan har han börjat bli rädd. Så jag tror ni behöver avvakta lite.

Man kan ha hörselskador trots att hörseltestet är ok, men hon är så liten så vänta lite till.  

• Maroschka

Hon ligger i sin korg och sover nu och jag var tvungen att prova så jag tog besticklådan och skrammlade med alldelens intill henne och 2 grytor men hon rörde inte en min utan sov vidare bara Hon ryckte inte alls till ens.

• t0va

Fast när de sover så reagerar det inte alltid. När sonen var 2.5månader så hade vi med honom till en idrottstävling, där startade de loppet med startpistol och det gick så fort så jag hann inte med att ta på hörselskydd. Alla vuxna hoppade till men han reagerade inte, då var han vaken. Sen när han sov så reagerade han inte heller. 

Men du verkar jätteorolig så prata med bvc och se vad de säger. De kanske kan lugna dig eller i alla fall ta din oro på allvar så man kan kontrollera mer senare.  

• LillaFrun

Prova olika ljud, bas och diskant och kolla om hon reagerar, två grytlock som man slår ihop låter ju förj-ligt men om hon nu hör är ju risken att man skrämmer vettet ur den lilla stackarn.
    Prova lite försiktigt och sen högre och högre.

• Maroschka

Grytlocken reagerade hon inte på...

• Lissy81

"Vid tre månaders ålder har tinningloben - som är involverad i hörsel, språk och lukt - blivit mer aktiv och mottaglig. Detta gör att bebisen kanske tittar på dig när den hör din röst och eventuellt "pratar" tillbaks genom att jollra eller göra andra ljud. I den här åldern kan det fortfarande kräva mycket koncentration att lyssna och försöka svara, så om ditt barn vänder sig bort eller tappar intresset när ni pratar eller läser så beror det förmodligen snarare på överstimulering än på något problem med hörseln.

Vid fem månader kommer ditt barn att höra varifrån ljud kommer och snabbt vända sig mot nya ljud. Femmånadersbebisar kan också känna igen sitt eget namn - var uppmärksam på hur ditt barn reagerar om du ropar eller nämner hans eller hennes namn i konversation."

Taget från: http://se.babycenter.com/baby/development/hearing/

Så ta det alltså lugnt, inte förräns vid 5 månader kan man börja räkna med att de vänder sig mot ljud. Och att de inte vaknar när det låtar, var glad för det. Det betyder ju att barnet sover djupt. Bättre det än att det vaknar så fort det hör minsta knyst, och sedan blir övertrött av all stimulering och ingen sömn!

• mamma till tre busungar
    MammaMia88 skrev 2011-03-03 10:08:00 följande:
    Kan vara öronvax eller öroninflammation kanske? Om örontestet på BB gick bra så har ni säkert inget att vara oroliga för
    Fast det upptäcker ju inte alla hörselskador. Bara de flesta. Det ska man vara med veten om. Förmodligen är det ju in get men om det skulle vara det är det ju bättre ju tidigare man upptäcker det.

Jag tycker gott att ni kan kontakta en barnläkarmottagning om er oro.

Jag har en döv kusin. Hennes mamma anade oråd då de hade hantverkare hemma som förde en massa oväsen utan att hon reagerade. 
Svar på tråden Är hon döv?