Inlägg från: betula |Visa alla inlägg
  • betula

Vagnfunderingar

Tänkte att vi allt får försöka skaffa oss lite fler trådar i vår grupp och då inköpet av vagn är något som vi funderar ganska så mkt på tyckte jag en sån tråd skulle passa bra :)

Själv är jag jättesplittrad gällande vagn. Vi rör oss mkt i skog och mark m hundarna och behöver en vagn som klarar av att ge bebis en ok tur trots skogsvägar.

Jag är väldigt inne på Kronan, men kan inte annat än tycka att det är mkt pengar att köpa en duo-vagn när liggdelen typ används 6 mån (+ att vi hoppas kunna använda mkt sjal). Men så sa nån att bebis kanske vill sova i vagnen ute och genast blev sjalen inte så superpraktiskt till just det ändamålet ;)

Vad har ni för vagn eller vad för vagn funderar ni på att köpa och framföallt VARFÖR?

• Svar på tråden Vagnfunderingar
  • betula

Smart att göra en lista ju! Att jag inte tänkt på det :D

Varför knäledshandtag?

Med babyskydd menar du babybilstolen eller är det nåt annat?

• betula

Brio Happy är väl en vagn som det funderas på här med. Babyskyddsiklickande är inget vi eftersöker.

• betula
    Cornellia skrev 2011-03-03 15:10:51 följande:
    Jag önskar jag kunde ta bort det kravet jag oxå, men tyvärr känns det som ett "måste", jag kommer aldrig orka att bära ett babyskydd med en sovande bebis i från parkeringshuset och hem.

Har du varit och känt på några vagnar?? Jag tycker man känner ganska direkt vad man gillar och inte gillar så fort man tar i dem.
    Mmm vi var iväg i helgen och då insåg jag att emmaljunga nog inte är ett alternativ trots att jag trott det innan. Men kronan finns inte i butik här i närheten, så den kan jag inte känna på :(
  • betula
    givinglife skrev 2011-03-03 15:41:44 följande:
    Vi sitter i valet och kvalet, syskonvagn eller inte.... Dottern kommer vara 2 år och 3 månader när den lill* kommer.
    Tycker de verkar så klumpiga, frågan är hur ofta jag kommer gå själv med båda två... ja lämning till dagis då, men det är inte så långt att gå hon kanske klarar sig med ståplatta, eller den lilla i bärsele på vägen dit... Man kanske vill kunna åka iväg med dem båda två de dagar det inte är dagis.

Nån annan som funderar runt det?
    Jag gillar emmaljunga för enkelvagn annars
    Det är exakt 2 år mellan mig och min syster och mina föräldrar hade aldrig nån syskonvagn till oss.

Du tycker inte att Emmaljunga har stora vagnar? Jag blev helt förvånad över hur mkt större deras vagn kändes än brion.
  • betula
    NornaB skrev 2011-03-03 18:23:15 följande:
    Va bra med en vagntråd

Vi kommer att köpa en begagnad och det blir troligtvis en emmaljunga. Har haft både brio och emmaljunga innan och tycker att emmaljunga är klart bäst. Vilken model är vet jag inte än. Men den ska ha 4 rejäla hjul! Inga småplasthjul. Kommer att gå mycket i skog och på grusvägar! 
    Du har testat två av vagnarna vi funderar på och verkar röra dig på samma ställen som vi, så varför tycker d bättre om emmaljungan än brion?

Är ju helt nybörjade på detta m vagn och tycker det är skitsvårt att veta ju. Testa i butik är ju inte i närheten av hur det blir i skogen kännsdet som :P
  • betula

Jag är stort sett 100 på att det blir en kronan nu. Hoppas bara få chansen att känna på en innan vi beställer... Hittade en på blocket för 1000:- som jag skickade min syster att köpa (fanns där hon bor), men hon vägrade och sa att hon skulle köpa oss en ny sån istället. Jag har verkligen världens gulligast syster (som längtar efter sitt syskonbarn nästan lika mkt som vi längtar efter krypet ;) ). Men vi får se vad vi gör för kompromiss, känns fel att hons kall betala hela vagnen ju!

• betula
    skomakarfrun skrev 2011-04-15 18:39:30 följande:
    jag behöver hjälp med val av vagn, valet står mellan emmaljunga edge duo eller brio happy

edge
    + regäl
    +bra fjädring

- stor och otymplig
    -ful

brio
    + snygg
    + lite nättare

jag behöver ha en vagn med bra fjädring för promenader på skogsvägar osv. men ju mer jag kollar på brio och ser sånna vagnar ute på stan , ju mer sugen blir jag på en sådan, Emmaljungan  är så ful tycker jag, sen är det groteskt stor. Både chassit och hårdliften.

ni som har erfarenhet av brio, hur är den, kvalitétsmässigt? I butik verkar fjädringen bra, nästan bättre än emmaljungans classic chassi

tips någon...
    Jag har oxå vägt mellan de vagnarna, men är nu ganska så säker på att det blir en kronan :)
  • betula
    Nimah skrev 2011-04-15 21:58:19 följande:
    Jag försöker lista ut hur stor plats vi har i bilen. Det är en Ford focus från -00. Verkar jobbigt att åka runt och be att få testa alla vagnar ju! Tycker innermåtten på bilen borde finnas någonstans, men hittar ingenting. Nån som har en focus eller vet var man kan hitta måtten?
    Är väl inte jättesvårt att ta m sig en måttstock ut och mäta om man vill veta? ;)
  • betula
    Nimah skrev 2011-04-17 13:55:57 följande:
    Idag promenerade vi till Babyland och provdrog i några vagnar. Det lutar lite mot en Emmaljunga City cross. Nitron verkar lite smidigare, men tror inte den klarar av vintern här om det blir lika mycket snö som det varit de senaste åren. Ska köra förbi med bilen och fråga om vi får prova att få in den i bilen. Vi bor tre våningar upp utan hiss, så tänker nog inte köpa en hård liggdel utan en mjuk som är lättare att bära med sig. Hon i butiken sa att man måste beställa vagnen två månader för midsommar för att vara säker på att få den färg man vill eftersom de stänger fabriken över sommaren! Vi funderar på en brun eller en bordeaux... Svårt och viktigt val det här ju!
    men skit då måste man ju beställa snart isf ju! Jag som inte ens tänkt beställa vagnen förrän tidigast efter midsommar :P Fast vi lutar ju åt annat än emmaljungan och det är kanske tur nu :P Vi lutar åt en brun kronan :)
Svar på tråden Vagnfunderingar