Anonym (Ledsen) skrev 2011-03-05 19:36:04 följande:
Trevligt med många svar, det uppskattas. Tack!
Jag har läst alla svar men kommer inte att komentera dem var för sig...hoppas att detta är ok.
Till er som tycker att han är ett svin som inte älskar mig och att jag ska dumpa honom ->
Min man älskar mig och jag tänker inte dumpa honom (inte för detta i alla fall)
Jag har alltid varit smal, fast och senigt tränad. Men nu är jag normalsmal med lite hull och löst :) Jag mår inte bra av detta och han tycker inte att det är attraktivt. Rent objektivt känner jag att i ett förhållande ska man väl kunna säga vad som och vara ärlig i allt. Jag kan väl inte dumpa min man för att han är ärlig och berättar hur han känner? Han är ju kvar och älskar mig. Men vist om jag går över gränsen och blir fet då kommer han nog att gå sin väg. Eller i alla fall gnälla och ställa krav.
Min man är inte elak...om min yttre hade varit en bieffekt av en sjukdom, barnafödande eller något annat så hade han inte sagt något. Han var inte heller så taktlös att han bara kläckte ur sig du är oattraktiv, du borde träna etc. Nej han gjorde så som många av er beskriver, han föreslog promenad, joggingrunda, han har köpt diverse träningsmaskiner och han engagerar sig i matlagning och veckoplanering av mat etc. Detta för vår hälsas skull.
När det gäller kläder, kroppshår och lukter så är jag noga med att det ska vara rakat, lukta gott och jag vill känna mig snygg kvinnlig och sexig i det som jag har på mig. Även om det är myskläder så vill jag att de ska vara snygga. Även min man är mån om sitt yttre han rakar sig, tvättar sig och har fina kläder på sig.
Problemet i det hela är att JAG analyserar ALLT och får jag en känsla av att han inte säger något rakt ut då diskuterar jag tills jag får fram allt. Nu har jag fått det - svart på vitt-. Jag kan inte hantera att min man tycker och tänker på samma sätt om min kropp som jag själv. Han är medveten om detta och kan inte förstå varför jag är så arg och besviken när vi delar åskit på det området. Jag kan inte förklara varför det är på det sättet men det gör så ont att han tycker samma sak som jag om min kropp :) JAg kan tycka att jag borde träna mer och att jag är slapp etc. Men han får inte hålla med??? Han håller med men älskar mig ändå. Varför stöter jag bort honom och hans kärlek enbart för att han tycker som jag på detta område??
Han har även sagt att trots att min kropp är annorlunda så tycker han att jag ändå är en av de snyggaste tjejerna i världen. Han är väldigt gosig och kramig mot mig. Men innan kunde han beundra min kropp från topp till tå och bli helt till sig. Nu ser han besviken ut när han ser mig i trosa och bh.
Det jag hade önskat är att jag kunde känna följande ->
Vi är båda missnöjda med vissa saker men dessa kan åtgärdas för att vi kan och vill. MEn istället deppar jag ner mig och straffar oss båda.
Jag har tänkt i samma banor, varför tar jag illa upp, jag vill ju också vara vältränad.
En sak som jag har tänkt på är att jag alltid har velat vara den där tjejen som han tycker är helt perfekt, alltså typ som om han hade fantiserat ihop mig innan vi träffades och så plötsligt en dag så stod jag där, kvinnan från hans drömmar.
Fast så funkar det ju inte i verkligheten. I verkligheten blir man ju överaskad varje gång man faller för någon, varje partner har något (eller mycket!) som man inte skulle ha trott att man gillade innan man provade. Kommer ihåg att min SO-lärare i högstadiet berättade att han alltid hade gillat långa, mörkhåriga och eleganta tjejer, men sedan när han träffade Den Rätta så var hon kort och blond. Och de hade nu varit gifta i trettio år.
I alla fall, det jag försöker komma till är att man så gärna vill vara partnerns idéal. Man vill inte tänka på att partnern kan ha en mental lista med 10 skådespelerskor som är världens vackraste. Precis som man själv kan ha, även om man säger till sig själv att snyggast är ändå min partner. Så, man blir sårad när det blir tydligt att man verkligen inte är det där idéalet. Man har inte längre någons uppskattande blickar på sig. För min del så måste jag säga att en sak som jag tänder mycket på är att han tänder på mig, alltså jag tänder på bekräftelsen när han blir upphetsad. Så sexlivet dör ju för mig också när han inte reagerar lika mycket fysiskt på mig längre.