• kengru

barn/ensamtid

Jag förstår inte riktigt det här med att bli förälder och att sedan tjata om att man vill ha tid för sig själv. Min mor sa alltid till mig att "när du är klar med ditt eget liv, då är du redo att sätta ett nytt liv till världen" jag håller helt med henne. Under mina 26 år innahn jag fick barn passade jag på att leva just mitt eget liv, resa, festa, flytta runt, prova olika jobb, njuta av att bara ta hand om mig själv, när jag efter ca 25 år kände att jag var redo att stadga mig gjorde jag det.

Nu är det så att jag ser hur människor i min omgivning som har barn är ute och festar, talar om hur jobbigt det är att ha barn och aldrig få sova, de får aldrig tid för sig själv och alla andra uttalanden om egen tid, varför skaffade ni barn? Visste de inte att barn inte bara är gulliga och söta dockor, att de har rätt att kräva 100% av din tid?

Med detta menar jag i´nte att man ska låsa in sig och aldrig träffa människor, vi har ofta bjudningar, vänner kommer hem till oss, vi umgås, leker med barnen, spelar spel, mm, varför känner folk att de måste ha mer? Varför vill så många fortsätta att leva det liv de levde innan barnen på helger och kvällar medans de på vardagarna vill leva familjeliv? Jag tycker att det är fel att lämna bort sina barn till barnvakter i tid och otid så att man ska "ha tid för sig själv". Den tiden är förbi, ni hade eran chans innan ni fick barn.

• Svar på tråden barn/ensamtid
  • AmandaPitkänen

kan delvis hålla med dig, men att lämna bort sitt barn nån gång för att få egen tid utan barnet, att kanske få festa till, att kanske bara få umgås med sambon utan barn runtomkring, att få ha en mysig middag ihop, ja det tycker jag är helt OK

Självklart måste man kanske inse att man inte kan flänga runt precis som förr, men jag vill ju inte sluta leva helt bara för att jag fått barn.

Men det är min åsikt.

• AmandaPitkänen

Och sen att man klagara på att man aldrig får sove, det gör jag Men jag skulle aldrig byta tillbaka till mitt gamla liv, jag älskar min son, men visst kan jag klaga, varför dskulle man inte få göra det? Ibland är jag bara sååå trött och måste bara få ur mig att jag är trött, vill sova och lite less. Är inte ni det ibland?

• vårsol

"men jag vill ju inte sluta leva helt bara för att jag fått barn"

Men måste det verkligen finnas en konflikt mellan att "leva" och vara med sina barn? Jag tycker inte det. Vi har visserligen anpassat oss efter vad Oskar mår bra av men vi har inte slutat leva eller vara individer bara för att vi aldrig har haft barnvakt.

• AnnsoPannso

jag går och tränar 2 gånger i veckan, och tror inte mina barn tar skada av att vara ensam med pappa. som jag för övrigt inte ser som en barnvakt. tror det kan vara bra för dom med lite ensamtid. Och samma det få gånger jag går ut och fikar med någon kompis.

Har full förståelse för dom som har bebisar som skriker hela nätterna, att dom klagar på att de är trötta. Även fast jag själv har haft barn som sovit.

• Piaf

kengru:

Den här meningen:
    "Jag förstår inte riktigt det här med att bli förälder och att sedan tjata om att man vill ha tid för sig själv."

Nehe, och min fråga jag vill ställa då är hur gammal är du och hur många barn har du?

• AmandaPitkänen

nej ok, jag formulerade mig otydligt. Det jag menade var att jag inte vill sluta leva det liv jag levde innan helt å hållet. Jag tycker fortfarande det är kul att festa, även fast jag har fått barn! (visst e jag konstig? )

Jag skulle tycka att det vore skönt att shoppa på stan själv ibland utan att ha honom med.

Jag tycker fortfarande dte är kul att gå på bio. (och hur lätt är det med en kille på 7 mån?)

Jag tycker fortfarande om att äta en romantisk middag ihop med sambon, bara HAN å JAG

Kan ju förtydliga att jag INTE har haft barnvakt till sonen Men det kommer nog snart!

• AmandaPitkänen

För övrigt TS min son hade kolik i 4 månader, skrek ca 19 timmar om dygnet som värst, tycker att det var ganska ok för mig att klaga på min sömnbrist och att jag ville ha egentid

• Qetesh

FL i ett nötskal.

1. Jag trivs med att vara ensam ibland (och samma är det med min dotter, 8 åringen och min sambo).

Dessutom tror jag att ALLA barn trivs med att inte ha någons fulla uppmärksamhet jämt och inte alltid vara i centrum.

• AmandaPitkänen

Qetesh: Ja visst är det lite så här på FL att lämnar man bort sitt barn till barnvakt eller GUD FÖRBJUDE går på krogen å festar då å då, då e det hemskt?

• AnnsoPannso

och så tycker jag det är riktigt trevligt att gå ut och äta med min sambo någong gång ibland också.

Svar på tråden barn/ensamtid