• kengru

barn/ensamtid

Jag förstår inte riktigt det här med att bli förälder och att sedan tjata om att man vill ha tid för sig själv. Min mor sa alltid till mig att "när du är klar med ditt eget liv, då är du redo att sätta ett nytt liv till världen" jag håller helt med henne. Under mina 26 år innahn jag fick barn passade jag på att leva just mitt eget liv, resa, festa, flytta runt, prova olika jobb, njuta av att bara ta hand om mig själv, när jag efter ca 25 år kände att jag var redo att stadga mig gjorde jag det.

Nu är det så att jag ser hur människor i min omgivning som har barn är ute och festar, talar om hur jobbigt det är att ha barn och aldrig få sova, de får aldrig tid för sig själv och alla andra uttalanden om egen tid, varför skaffade ni barn? Visste de inte att barn inte bara är gulliga och söta dockor, att de har rätt att kräva 100% av din tid?

Med detta menar jag i´nte att man ska låsa in sig och aldrig träffa människor, vi har ofta bjudningar, vänner kommer hem till oss, vi umgås, leker med barnen, spelar spel, mm, varför känner folk att de måste ha mer? Varför vill så många fortsätta att leva det liv de levde innan barnen på helger och kvällar medans de på vardagarna vill leva familjeliv? Jag tycker att det är fel att lämna bort sina barn till barnvakter i tid och otid så att man ska "ha tid för sig själv". Den tiden är förbi, ni hade eran chans innan ni fick barn.

• Svar på tråden barn/ensamtid
  • kengru

Moonis, jag skrev ett svar till dig tidigare, jag har inga problem att förstå vad Amanda säger, fast jag behöver inte hålla med henne och huvudsaken är att föräldrarna mår bra då mår barnet bra.

• kengru

Alla måste få ha sina egna åsikter, ingen kan säga att nån av oss har mer rätt än den andra. Ha en bra natt Amanda.

• Lorelei

Jag säger som min mamma sa härom dagen... du slutar inte vara du bara för att du blir mamma. Med andra ord. Jag slutar inte vara Karin bara för att jag har blivit mamma Karin. Jag har fortfarande ett behov av egentid, trots att det för mig inte innebär festande. Jag har fortfarande behov av att få slappna av med min man framför tvn, eller äta en god middag med tända ljus och mys. Jag behöver få sträcka ut mig i sängen ibland på morgonen, vilket inte går eftersom lillkillen vägrar sova i egen säng. Jag känner fortfarande behov av att få läsa en bra bok eller rensa tankarna ifred. Det är inte självklart att det fungerar när man har barn och det accepterar jag eftersom det var mitt eget beslut att bli mamma. Men behovet blir inte mindre för det. Det ena förtar inte det andra i min värld.

Jag har också rest, pluggat och levt mitt liv i "frihet" innan jag blev mamma... men jag känner inte att det måste upphöra när man blir mamma/pappa. Mina barn kommer att få följa med när jag och sambon åker någonstanns... men de kommer bli hemma när vi ska på smekmånad.

• uniMog

kengru, så länge jag tar hand om mina barn oavsett hur dåligt jag mår (oavsett orsak till att jag mår dåligt) så förstår jag återigen inte varför det är oansvarigt.

Är det då oansvarigt att vilja ha en sovmorgon ibland för att man är trött?
    Är det oansvarigt att vilja gå och träna ett par gånger i veckan?
    Fika? Shoppa? Bada? Vara ensam?

• kengru

Pejgan, jag skrev att jag tycker att det är oansvarigt att festa, det andra är inte oansvarigt , det har jag aldrig sagt. Däremot har jag sagt att jag inte förstår varför man inte kan göra dessa saker med sina barn, jag tycker att det ofta verkar vara för lätt att bara lämna barnen till barnvakt, vill man göra det nån gång är det väl ok.

• mica05

kengru: Jag håller med dig

Jag tycker det skulle kännas konstigt att vara ute och festa eller gå på restaurang lika mycket som förr nu när man har barn. Ialla fall så länge sonen är så liten att han inte förstår att vi bara är borta ett litet tag. Så småningom när han är större kommer vi att utnyttja barnvakt för egen tid och bio/restaurang oftare. Festa ordentligt...hmmm... att vara bakis med pigg liten krabat är inget jag längtar efter.

Jag känner som tur är bara ett par som körde igång gnäll-köret när de fick barn, men det räcker. Allt är jobbigt, låsta är de, slitigt värre. Usch vad tråkigt det är att lyssna på. Men ibland så tänker folk kanske helt enkelt inte på hur det låter.

• Jefa

Kengru
    Men vad räknar du som att festa då? När man kommer hem stupfull och blir liggandes hela dagen efter?
    När man träffas några kompisar (utan barn, då barnet är med pappan) och dricker några glas vin och pratar gamla minnen?

• kengru

Mica05, tack, kände mig lite ensam och attackerad innan du kom, du verkar vara en av få som förstått helheten i det jag skrivit, inte bara valt ut meningar att irritera dig på.

• kengru

Jefa, jag har skrivit tidigare i tråden vad jag anser att "festa" är.

• uniMog

Kengru, jag menar absolut inte att attackera dig!! Men jag håller inte med

Jag tror tvärtom man blir en bättre förälder av att ta tid med sig själv och sina hobbys ibland (oavsett om det är att gå ut eller att stänga in sig på toaletten i 2 h för ett långt bad)

Svar på tråden barn/ensamtid