• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • kaprifol66

Mitt råd till er som påbörjar behandling är att direkt ställa sig i kö för ÄD i Finland. Jag gjorde så (2010). Då var det också lång kö, 7-10 mån. Jag blev nästan direkt erbjuden en fösta tid (som jag då inte tog). ÄD i Finland kostar cirka mer än dubbelt upp mot andra ställen (Tjeckien, Polen mm). Har man bråttom kan man försöka få in en behandling på något billigare ställe innan, medan man står i kö till Finland. Men om det nu är så att ersättning betalas ut för behandling utförd i Finland m känd donator, då kan ju priset kvitta... om FK inte hittar på någon annan anledning under tiden.

• Tuvalina

Just nu är väntetiden inte längre än sex mån i Finland om man inte har väldigt ovanliga utseendekrav. Alltså, är man blond, har blå ögon och längd mellan 160 -170 så är det max sex mån.

• Hemliga damen

Vill bara berätta att vi fick avslag. Harinte orkat läsa igenom domen mer än att de kör på med sitt etikspår om barnets rätt samt att de inte tar ställning till hur FK har handlagt ärendet rent administrativt eftersom det inte var det som var frågan.... Vilket innebär att jag m a o inte har ett mål i den frågan. Orkar inte kämpa för jag har inte juridikkunskapen, hade jag den så vore det lättare. Jag får lägga energin på annat. Men jag tycker fortfarande att deras hantering inte är rättssäker.

• BollanB

Calimero:
    Jag var i kontakt med ett antal kliniker i Finland för plan B. Behövde dock inte sjösätta den planen men jag vill minnas att Fertinova hade generösa åldersgränser och kort kötid. 

• kaprifol66

Inte oväntat blev det avslag här med. Någon som fortsatt att överklaga till kammarrätten? Täcker hemförsäkringen en juristkostnad månne...?

• Tracy

Hej tjejer,

har också fått avslag nyligen, med hänvisning till att svensk lag går före bla bla bla. Påpekade i mitt överklagande med hänvisning till något direktiv jag hittade där det poängterades att det är medlemsstaternas uppgift att se till att medborgare som söker vård utomlands har rätt till korrekt information om vad som gäller så att de kan fatta välgrundade beslut, och att jag menar att sådan information saknas, men det har de inte svarat på. Ska läsa lite noggrannare först och kolla med en juristkompis om det är lönt att gå vidare med den delen. Jag kan förstå om det nu är så att svensk lag går före - men jag kan inte förstå hur det kan vara ok att från ett datum till ett annat besluta sig för att det är så, utan att på något sätt informera om detta.

Hälsar Tracy 

• kaprifol66

Ja, där sa du något, Tracy. Korrekt information för att fatta välgrundade beslut. Informationen är lika med noll. Skandalöst också att det inte är behandlingsdatumet som räknas.
    Men jag förstår det som att man anser att den etiska motivationen att ett barn har rätt till sitt genetiska ursprung är så stark, och dessutom lagstadgad, att den gäller över allt annat.
    Vi är olagliga, hör ni! Och olagliga är våra barn!

• NY I GBG

Hej! Får jag ställa en fråga här: ni som överklagat, är det för att ni fått avslag på att få ersättning för ÄD som gjorts i ett land där donatorn är anonym? Ska just till Finland för ÄD och hoppas verkligen vi får ersättning... Kram

• Tracy

Hej,

japp - skälet är anonym donator så Finland borde inte vara några problem. 

/Tracy 

• NinaCamilla

Ny i GBG: vi har fått pengarna tillbaka från FK för en behandling i Finland. Reglerna är detsamma än i Sverige och kliniker tillhör till allmänna sjukvård även om de är privata. Googla Socialstyrelsens rekommendation SOSFS 2006:10.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?