• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Severina

Hej Alla,

som precis som vi fått avslag vid överklagan till förvaltningsrätten avseende ersättning av ÄD utomlands med hänvisning till lagen från 2006 med "öppen donator". I vårt fall lämnade vi in ansökan innan och vården utfördes innan praxis ändrades på FK. Jag var dessutom i muntlig kontakt med dem innan ansökan till FK skickades in där jag då muntligen blev lovad ersättningen vilket sedan inte beviljades.

Vi har lämnat vår dokumentation vidare till jurister för att se över fallet. Den första spontana reaktionen från dem är att detta fallet kan gå till EU domstol för avgörande.
    Hemförsäkringen täcker ej jurist kostnader till Förvaltningsrätt/Kammarrätt. Då vi är flera i denna tråd som är i samma sits undrar jag om vi inte gemensamt kan gå vidare med fallen till en och samma jurist. Det borde hålla kostnaderna nere samt som grupp har vi större gemensam kraft.

Inboxa mig om intresse finns.

Övrigt som kan vara intressant att veta;
    Tidningen och föreningen Sjukhusläkarna har krävt ett nytt "organ”, en PO (patientombudsman) , i likhet med JO, som ska utrustas med juridisk expertis som kan bevaka och företräda patienternas rätt till EU-vård och ta sig an prejudicerande mål. 

• Evelinnea

Fann den här länken avseende vilken lag som går före - svensk eller europeisk; avseende vård utomlands;

Vårdmetoder i EU är likställda
    – Utgångspunkten i EG-rätten är att det som är medicinskt accepterade vårdmetoder i de olika EU-länderna ska vara likställda. Försäkringskassan anlägger en alltför nationell utgångspunkt. När det gäller medicinsk verksamhet så bedrivs den inte på samma sätt och med samma metoder överallt. Det bildas praxis av olika slag, men alla metoder som är medicinskt vedertagna i EU ska godtas av alla EU-länder.

www.sjukhuslakaren.se/2010/06/07/idag-anvands-jelinek-domen-for-att-neka-patienter-ersattning/

• NY I GBG

Hej igen! Jag har läst på lite mer om ersättning vid assisterad befruktning och har en fråga som jag hoppas någon av er, med all er kunskap pm detta (vad skulle jag göra utan FL ) kanske kan svara på. För att få ersättning (i detta fall i efterhand) för vård i annat land krävs dels att vården är likvärdig den svenska (därav Finland med öppen donator) och dels att man är berättigad till samma vård i Sverige, men att man pga köer el liknande inte "kan vänta". Jag bor i Göteborg och här är reglerna så att man får vara Max 40 år när man tar emot ett ägg. Jag fyllde 40 i december. Precis innan jag fyllde 40 skrev en läkare ett intyg, pga mitt väldigt låga AMH värde, om att ÄD rekommenderas. Kan det blir ett problem med min ålder? Dvs när jag rekommenderades ÄD av läkaren var jag ju nästan 40 och för gammal för att få ÄD i västra Götaland, oavsett kö eller inte. Ska jag motivera detta på något särskilt sätt i min bilaga till FK? Har andra landsting i Sverige högre åldersgränser? Tacksam för råd om hur jag bäst ska bevisa att jag är berättigad ÄD i Sverige. Stort tack

• NinaCamilla

NY I GBG: Jag är över 40 år och kommer få ersättning för vår senaste försök (är 41 år nu). Jag vet att man har olika åldersgränser i landet gällande ÄD och IVF. Jag vet också att det finns kvinnor som har fått ersättning från FK utan att vara i kö eftersom de har inte hunnit pga.åldersgränsen. De har poängterat i brevet att även om de hade fått rekommendation från läkaren hade de aldrig hunnit att få någon behandling i Sverige pga.köer. Jag tycker att intyget från läkaren borde vara bra nog att få ersättning. Jag vet inte dock om reglerna för den punkten har förändrats. Själv var jag i kö nästan 1,5 år innan men hann aldrig fram. Du kan motivera ersättningskravet med följande: Läkaren har rekommenderat ÄD, åldersgränsen beror på var du i landet bor (det är diskriminerande) och att du har ett sjukdom (enlig WHO klassas infertilitet till sjukdom).

Du ska också kräva in att det finns ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. Kolla också följande punkter från Google : EUF $55 & $56 och WHO klassificering där infertilitet klassas som sjukdom. Samtidigt står det ingenstans i svensk lag att det finns någon åldersgräns för sådana behandlingar. 

Lycka till! Glöm inte att skicka alla papper med: original faktura, sjukdomsjournaler, samtycket till äggdonation - avtalet, psykologisamtalet och öppet brev som är signerat både dig och mannen. Det hjälper.    

• Gold

Hej,

Jag har fått avslag från Förvaltningsrätten med hänvisning till att kliniken jag var hos har anonyma donatorer.
    Kommer nu överklaga till Kammarrätten. Har varit i kontakt med kliniken som säger att om det i framtiden kommer tex en dom på att "barnet" vill veta sitt ursprung så måste följa en sådan dom. Samt att de inte vet hur lagarna kommer se ut om ca 18 år då ett ev "barn" skulle kunna kontakta dem i den här frågan. Nu blev det iget barn den här gången så ingen kommer nånsin fråga. Åkar man till Finland kan man nog få ersättning annars verkar det svårt sedan de följer nya direkt sedan i våras.

• Ypke

Hej, vi har just betalat den stora fakturan för ÄD i Finland, som förhoppningsvis blir av v 19 nu ... Har skrivit ut blankett 5422 nu, vill minnas att jag sett någonstans att man inte behöver vänta till behandlingen är utförd, men hittar inte det. I blanketten står i dåtid "beskriv vården du fick" etc. - är det bättre att vänta, eller hur har ni gjort?

• NinaCamilla

Ypke: vänta med att skicka det eftersom du måste komplementera patientjournaler från kliniken. Du kommer inte få det innan du har gått behandlingen. FK vill jämföra det med svenska regel. Både du och din man ska signera blankett 5422 och bifoga original faktura samt om ni har frikort från FK. De drar av patientavgiften från fakturan. Lycka till!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?