• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Jam08

Oj du är där nu!! Stort lycka till, jag ska dit 19 okt. Du får jättegärna inboxa mig om lite erfarenheter .. Var ni bor tex, håller på att kolla upp det nu o är lite confused. Det lutar åt att vi kör äd hos Peny, fått förtroende för henne.

• Zwillinge86

Ni som har eller är på väg att ansöka om ersättning hos FK för olika behandlingar eller ingrepp gjorda utomlands, vilken blankett använder ni och vilka bilagor skickar ni med? Vore tacksam för länk till aktuell ansökningsblanjett och gärna en lista på vilka övriga handlingar ni bifogar. Tänkte kanske testa att ansöka om ivf i danmark då de har fler metoder än här, men då vi redan blivit rekkomenderade ÄD så kan de säkert bli aktuellt att ansöka om ersättning för ÄD i finland så småning om. Har länge följt Aten-tråden också och i och med mirgondagens lagändring tänker jag att det kanske är värt att testa om det går att få ett förhandsutlåtande avseende immunologisk utredning, även om jag inte är helt säker på att immunförsvaret är problemet hos oss.

• Lillan15
    Zwillinge86 skrev 2013-09-30 17:29:54 följande:
    Ni som har eller är på väg att ansöka om ersättning hos FK för olika behandlingar eller ingrepp gjorda utomlands, vilken blankett använder ni och vilka bilagor skickar ni med? Vore tacksam för länk till aktuell ansökningsblanjett och gärna en lista på vilka övriga handlingar ni bifogar. Tänkte kanske testa att ansöka om ivf i danmark då de har fler metoder än här, men då vi redan blivit rekkomenderade ÄD så kan de säkert bli aktuellt att ansöka om ersättning för ÄD i finland så småning om. Har länge följt Aten-tråden också och i och med mirgondagens lagändring tänker jag att det kanske är värt att testa om det går att få ett förhandsutlåtande avseende immunologisk utredning, även om jag inte är helt säker på att immunförsvaret är problemet hos oss.
    Jag är oxå intresserad av vilken blankett ni använder och vilka papper ni skickar med till FK.
    Vi ska göra ÄD i Finland.

Steg 1? inför kontakt med FK   
  • Dustpuppy

Och förutom blanketten så behövs svenska journalkopior (Där det står "ÄD rekommenderas" eller något i den stilen) och utländska journalkopior (från kliniken där ni fick ÄD). Ifall FK behöver något mera så ber de om det, och det är inga problem att skicka in icke-komplett ansökan och komplettera senare.

Steg 1 från och med 2013-10-01:
    Jag skulle ringa/maila FK och fråga hur man får ett förhandsbesked om möjligheten till ersättning (jag ser ingen ny blankett på FKs hemsida ännu, det kanske dröjer).

"Hej! Jag ska få planerad vård i Finland och läste på er hemsida att en ny lag gäller från och med idag. Jag vill få ett förhandsbesked om jag har rätt till ersättning och hur mycket. Hur får jag förhandsbeskedet?".

Om lagen:

Gå till försäkringskassan->Press och sedan:
    26 sep 2013
    Tryggare och tydligare vid vård utomlands

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Kom på en grej till som man behöver skicka in: kvitto/faktura på det man betalade kliniken, men som sagt, glömmer man det så hör FK av sig och ber att få det, så den enda skada som sker är att det dröjer lite längre innan man får pengarna (om man har rätt till ersättning).

/Dustpuppy

• Lillan15
    Dustpuppy skrev 2013-10-01 10:05:43 följande:
    Kom på en grej till som man behöver skicka in: kvitto/faktura på det man betalade kliniken, men som sagt, glömmer man det så hör FK av sig och ber att få det, så den enda skada som sker är att det dröjer lite längre innan man får pengarna (om man har rätt till ersättning).

/Dustpuppy
    Stort tack!
    Då kan man alltså inte skicka in papperna förrens man har gjort beh.?
    Kvitto/faktura kommer ju efter...
    Ska ringa FK så snart jag får tid...

• Dustpuppy

Lillan15: man kan ju skicka in det man har och skriva att man kompletterar senare.
    Jag gjorde som så att jag förberedde alla dokument jag kunde och lade i ett kuvert. Det fyllde jag på allt eftersom jag drog kopior och när jag kom hem efter insättning hade jag kreditkortskvittot och sedan fick jag de sista journalerna via mail någon dag senare och då lade jag kuvertet på lådan. Pengarna hann komma innan räkningen för kreditkortet kom, det tog mindre än en månad.

Däremot så behöver man från och med 2013-10-01 skicka in material vid två tillfällen:

1 Om man vill ha ett förhandsbesked ifall man har rätt till ersättning. Vad som behöver skickas in då vet jag inte i och med att det är så nytt. Med förhandsbeskedet vet du garanterat om du får pengar eller inte och då är det relevant att fundera på punkt 2:

2 Själva ersättningsansökan med journalkopior, kvitto etc.

/Dustpuppy

• Zwillinge86

Jag mailade FK om hur jag skulle gå tillväga för att ansöka om ersättning för vård utomlands i och med den nya lagen. Fick denna länk som svar:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard/!ut/p

Men i informationen i länken så står att "vården måste kunna erbjudas i Sverige" vilket inte är hur jag tolkat den nya lagen. Jag har fattat det som att förutom att man ska kunna få ett förhandsbesked så ska man även kunna få ersättning för vård som är evidensbaserad eller vedertagen även om vården inte erbjuds i Sverige.

Har jag fattat lagen fel, eller informationen i länken fel? För visst var det väl så förut att man bara kunde få ersättning för vård som även erbjöds här, men nu kan få ersättning för sån vård som Sverige ligger efter i!?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?