• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Dustpuppy

Jag har läst igenom lagen nu, jag ser ingen försämring för ÄD-patienter överhuvudtaget.

Att FK inhämtar yttrande från hemlandstinget gör att jag som patient slipper få intyg från landstinget om att de vägrar ge vård. FK kommer fortfarande att gå på Socialstyrelsens riktlinjer.

Glöm inte detta stycke:

Utrednings- och uppgiftsskyldighet
    12 § Försäkringskassan ska, om det inte är uppenbart obehövligt, i ett ärende om ersättning eller förhandsbesked enligt denna lag inhämta ett yttrande från det landsting som enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) har ansvar för patientens vård i Sverige.

och notera "om det inte är uppenbart obehövligt", dvs om jag redan har ett papper från landstingsläkaren att jag inte kommer att ställas i kö pga landstingets åldersgränser, även om det är medicinskt motiverat att behandla, då behöver inte FK utreda.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lite trött, men även paragraf 13 ger vägledning:

13 § Myndigheter ska inom ramen för ett förfarande enligt 12 § eller på begäran lämna Försäkringskassan, landsting och kommuner sådana uppgifter som är av betydelse för tillämpningen av denna lag.

Så vad är av betydelse? Jo, är behandlingen medicinskt motiverad, vilka metoder används i Sverige, finns vården i mitt hemlandsting och varför får jag den inte (långa köer, godtyckliga åldersgränser etc)? Även, vad skulle vården kostat om jag mottagit den i Sverige? Olika landsting har olika patientavgifter och utlandsersättningen är alltid minus den summa du skulle betalat i ditt hemlandsting.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Alltså trött som i "fick inte sova tillräckligt och hjärnan funkar på halvfart"-trött, därför blir det fler inlägg om samma sak och egentligen skulle det blivit ett inlägg...

/Dustpuppy

• Lavinen
    Dustpuppy skrev 2013-10-08 09:30:09 följande:
    Alltså trött som i "fick inte sova tillräckligt och hjärnan funkar på halvfart"-trött, därför blir det fler inlägg om samma sak och egentligen skulle det blivit ett inlägg...

/Dustpuppy
    Trött men skärpt endå! Det brukar jag då inte lyckas med :) TACK Dustpuppy!!
  • Pia700

Ingen blir gladare än jag om det stämmer men jag hoppas inte för mycket. Fick besked igår att vi får ersättning för vårt försök i Finland i maj(ropar inte hej förrän pengarna syns på kontot). Dock skulle jag inte räkna med ersättning igen eftersom jag ska ha rätt till vården i mitt landsting enligt nya lagen. Jag har inte rätt till vården pga ålder. Detta är vad fk sa till mig i går :(

• NinaCamilla

Pia700: Det var konstigt att FK skulle säga så. Nya lagen gäller inte för ÄD som jag har förstått eftersom det finns en annan lag för det (assisterad befruktning). Jag läste texten om patientrörlighet och där stod att ÄD/IVF står utanför det. Dock kan man fortfarande begära efterhand vård i annat EU-land för ÄD. Sa de specifikt att 43 år är för gammal? Kanske skulle det vara ett fall till EU-domstolen. Varför i Finland är åldersgräns 45-år? Varför Sverige har sagt 40-åring är gammal eller 43-åring?

• Pia700

Nej hon sa inte specifikt någon ålder men att det behövs utlåtande från landstinget att man har rätt till vården. I Stockholm ska kvinnan vara under 40 år(rätta om jag har fel) vid behandling. Problemet är väl för de kvinnor som fyllt 40 år innan man söker vård. Inte de som köar innan dess.

Som sagt, är du +40 så är du hänvisad till privata alternativ. Du är inte välkommen till landstingets ivf och ingen bedömning/utlåtande.

• Tuvalina

Jag fick idag brev från FK. Vi får en hel behandling + FET betald. 77000 kr!!
    Jag är 42 och min man är 57.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?